Vilken har de bästa egenskaperna, Skidoo tundra xtreme eller Lynx Ranger 49?

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Jag förstår dina synpunkter MAS SÅKLART men eftersom jag arbetar med renskötsel så är det lite mer körning än vad vanligt skoterfolk kommer i kontakt med. Nu menar jag inte dig utan generellt. Min kusin som jag arbetar med varje dag har köpt ranger 49. Jag har nu hunnit köra c:a 40 mil i bredd med ranger 49 sen jag hämtade min tundra förra fredagen (5dgr) och är redan nu övertygad om att tundran är bättre lämpad för mitt arbete. Visst har tempmätaren pipit då och då när jag har kryptkört men inte så att det är ett problem. Men om det visar sig att det blir ett problem mot våren får jag installera en fläkt eller extra kylare. När det gäller terrängkörning har inte 49:an en sportslig chans när det börjar gå uppför och en massa träd ivägen. Det enda som jag kan säga är att på led är 49:an mycket bättre.

Det här är mina erfarenheter så här långt, men vem vet.... Kanske får jag äta upp mina ord innan vintern är över. ;)

Ha en bra säsong gott folk.

//S
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Kanonkul med lite verklighetsrecentioner, speciellt som du kan jämföra Tundran direkt med din kusins 49a :clap2:
Vore superroligt om du och din kusin kunde ha den här tråden löpande med recentioner och åsikter om hur Tundran och Rangern upplevs under säsongen. Skulle vara till jättestor nytta för alla som sneglar på att skaffa sig en lössnöarbetare med sportattityd.
Skulle säkert bli ett ärligare intrycksreportage än vad man får i tidningarnas tester, och tråden har ju redan rätt rubrik :bigsmile:
 

Skogis

Medlem
7 jan 2012
16
0
1
Gällivare
Hallå!

Ja, varför inte, det lät skoj! Så länge jag har tid och lust så kan jag väl skriva in ett inlägg då och då. Personligen tror jag att recensionerna man får från olika tidsskrifter m.m kan ibland vara lite vinklade efter vad skrivaren har för peronliga åsikter och fördomar om olika tillverkare och modeller.

Men en sak är säker för mig som har som mest haft en forest fox med 377 eller 440 motor mellan benen sedan -97. 600cc är VÄLDIGT mycket mer kraft än jag någonsin upplevt. Den här E-tec motorn har ett otroligt bottendrag. När jag håller halv gas och tror att accelerationen börjar plana ut så trycker jag i resten av gasen och motorn bara vrålar till och maskinen skjuter iväg. Det har jag aldrig upplevt förut på en skogsmaskin. Detta är otroligt använbart i dålig terräng då man måste forcera några björkar i motlut! ;) Sen när det gäller bränsle förbrukningen har jag inte kommit upp över 2 liter milen, även om det står i instr.boken att bränsle och olje förbrukningen är högre än normalt under inkörnings perioden.

Förstår att detta kan höras löjligt ut för er som är vana vid 800cc eller mer med turbo m.m men för mig är 116hk väldigt mycket på en sån liten och lätt maskin. :)

//S
 

frans k

Medlem
17 jan 2011
6
0
1
Fjollträsk
Kanon tråd fortsätt med den så tror jag många är tacksamma. En tundra 600 e-tec med en 44 matta och 49 ans dyna hade kanske varit det optimala för mej. Har även funderat på en commander. Är det någon som har lite åsikter om dom?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Några har hänvisat till testet från snowrider. I det testet så har skribenten i princip tonat ner skillnaderna mellan 49an och tundran.
Det är inte sant. Det är en stor skillnad mellan skotrarna. Den främsta står boggi och framvagn för för. 49an med sin pps-boggi är hejdundrande skön att köra men bli ganska handikappad i snön. Samt att framvagnen bromsar en del.
Föregångaren till ranger 49, ranger 550/v-800 hade en annan mer lössnöbetonad boggi och i jämförelse med 49an tar sig faktiskt den äldre rangern bättre i snön. Trots mindre motor. Den skotern hade varit underbar om bara finnarna haft vett att montera en e-tec.
En annan skillnad är variatorn. 49an är dels för högt växlad och dessutom är inte kalibreringen som den hade kunnat vara. Vikta på den lite och byt ramper så får den ett lägre inslagsvarv och en mjukare gång. På tundran är den rätt inställd från början.
Angående kylningen så är det ett mindre problem. Det vanligaste är att montera isrivare för att förhindra varmgång. En lösning som praktiseras på pro-rmk i jokkmokk är att sätta en luftkylare frpn en nytro och en fläkt från commander. Arctic cat har generellt stora kylsystem och de dagar det verkligen behövs, kanske en vecka per år, så lägger man bara en snöklump på ovansidan av kylaren när templampan börjar lysa, typ en gång i halvtimmen.
Ski-doo generellt har stora kylsystem och de flesta som krypkör har isrivare. De dagar det inte fungerar så måste man kasta snö på kylaren manuellt. En lösning jag har sett hos en ski-dooägare är att sätta crosskylare med fläktar. På just tundran vet vi än inte hur stort problemet är eller hur svårt det är att montera fläktar. Men att det går är otvivelaktigt.

Med andra ord. Jag håller inte med snowriders test.
Med det sagt. Jag skulle inte ta någon av dem och om jag var tvungen att välja skulle det bli en 49.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
En annan skillnad är variatorn. 49an är dels för högt växlad och dessutom är inte kalibreringen som den hade kunnat vara. Vikta på den lite och byt ramper så får den ett lägre inslagsvarv och en mjukare gång. På tundran är den rätt inställd från början.
Hur menar du att 49 är för högt växlad? Förklara för en variatoramatör....

Inslagsvarvet på min 49 är ca 2300rpm, så det är väl tillräckligt lågt eller...??
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kanon tråd fortsätt med den så tror jag många är tacksamma. En tundra 600 e-tec med en 44 matta och 49 ans dyna hade kanske varit det optimala för mej. Har även funderat på en commander. Är det någon som har lite åsikter om dom?
Kort om Commander: fotstegen vibrerar. Det tyckte en släkting som körde en i jobbet. I lördags provade jag en och mycket riktigt, fotstegen vibrerade groteskt...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hur menar du att 49 är för högt växlad? Förklara för en variatoramatör....

Inslagsvarvet på min 49 är ca 2300rpm, så det är väl tillräckligt lågt eller...??
Förutom det uppenbara med att den blir lite "starkare" och lägre toppfart osv så går den lite snällare. Snällt går den från början men med en neddrevning blir den jättesnäll just i området runt inslagsvarv. Dvs just det varvtal man använder när man krypkör.
2011 var 49 såpass högt växlad att den tog onödigt mycket rem. Faktiskt åt helvete för mycket. 2012 är den lägre växlad så problemet med remmar är nästan borta men de som köpt en 49 i år har faktiskt fått lägre remkonsumtion även på denna efter en neddrevning.

Just angående variatorn. Det är ju en kompromiss eftersom att brp vill sälja till så många som möjligt. Dessutom är det en riktigt bra kalibrering original eftersom att du kan syssla med all sorts körning. Vare sig du vill krypköra eller blåsa på efter en sjö eller klättra eller...
Däremot går det att förbättra.
Den bästa variatorn jag testat var på en rmk. På den kände man att variatorn började greppa runt remmen vid 2000 varv och runt 2200 varv började den rulla iväg och sen när den växlade ut och man körde i promenadtakt gick varvet ner till 2000 igen.(fråga efter ingemar på PEC i Arvidsjaur)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Förstod det som att det var variatorn som var för högt växlad, alltså hade en ur din synvinkel felaktigt monterad helix eller något i den stilen, men nu förstår jag att du menade drevningen i kedjehuset.
Isåfall måste jag kontra med att Rangern i år har en drevning med 19-49 medans Extremen har drevning 21-49, så på just den lilla punkten så ligger väl 49an bäst till. Eller borde den ha en ännu tuffare drevning??
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Borde och borde... Skotern går ju bra nu. Om du inte är extrem, som skogis, så finns egentligen ingen anledning att bry sig. Som sagt så fungerar de 49or av årets modell bättre efter en neddrevning. Snällare att köra och lägre remkonto men det är nånting som ingen dödlig funderar på eller ens märker i plånboken.
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Några har hänvisat till testet från snowrider. I det testet så har skribenten i princip tonat ner skillnaderna mellan 49an och tundran.
Det är inte sant. Det är en stor skillnad mellan skotrarna. Den främsta står boggi och framvagn för för. 49an med sin pps-boggi är hejdundrande skön att köra men bli ganska handikappad i snön. Samt att framvagnen bromsar en del.
Föregångaren till ranger 49, ranger 550/v-800 hade en annan mer lössnöbetonad boggi och i jämförelse med 49an tar sig faktiskt den äldre rangern bättre i snön. Trots mindre motor. Den skotern hade varit underbar om bara finnarna haft vett att montera en e-tec.
En annan skillnad är variatorn. 49an är dels för högt växlad och dessutom är inte kalibreringen som den hade kunnat vara. Vikta på den lite och byt ramper så får den ett lägre inslagsvarv och en mjukare gång. På tundran är den rätt inställd från början.
Angående kylningen så är det ett mindre problem. Det vanligaste är att montera isrivare för att förhindra varmgång. En lösning som praktiseras på pro-rmk i jokkmokk är att sätta en luftkylare frpn en nytro och en fläkt från commander. Arctic cat har generellt stora kylsystem och de dagar det verkligen behövs, kanske en vecka per år, så lägger man bara en snöklump på ovansidan av kylaren när templampan börjar lysa, typ en gång i halvtimmen.
Ski-doo generellt har stora kylsystem och de flesta som krypkör har isrivare. De dagar det inte fungerar så måste man kasta snö på kylaren manuellt. En lösning jag har sett hos en ski-dooägare är att sätta crosskylare med fläktar. På just tundran vet vi än inte hur stort problemet är eller hur svårt det är att montera fläktar. Men att det går är otvivelaktigt.

Med andra ord. Jag håller inte med snowriders test.
Med det sagt. Jag skulle inte ta någon av dem och om jag var tvungen att välja skulle det bli en 49.
Kan meddela att 49an har en betydligt bättre originaldrevning än vad Xtremen har!
Xtremen har ju samma drevning som Renegadarna har, vilket självklart är åt helvete för högt till den typ av körning den är ämnad för..
Under 50mila servicen av min Tundra Xtreme drevades maskinen ner 2 kugg och fick ett justerbart variatorkit monterat vilket gjorde en enorm skillnad på hanterbarheten av maskinen och helhetsintrycket av den.
Skotern har i dagsläget rullat 190mil, många av dom sida-vid-sida med en annan Xtreme som ännu använder sig av originaldrevningen, samt även en -11 49 Ranger...
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Kan meddela att 49an har en betydligt bättre originaldrevning än vad Xtremen har!
Xtremen har ju samma drevning som Renegadarna har, vilket självklart är åt helvete för högt till den typ av körning den är ämnad för..
Under 50mila servicen av min Tundra Xtreme drevades maskinen ner 2 kugg och fick ett justerbart variatorkit monterat vilket gjorde en enorm skillnad på hanterbarheten av maskinen och helhetsintrycket av den.
Skotern har i dagsläget rullat 190mil, många av dom sida-vid-sida med en annan Xtreme som ännu använder sig av originaldrevningen, samt även en -11 49 Ranger...



Skulle snarare säga att Xtremen är för lågt drevad orginal!
Dreva upp den 2 kugg och du får samma effekt som ifall du drevar ner men betydligt bättre klipp i maskinen!!
Sen förövrigt så är -11 49 Rangern en mycket bättre snögångare än din extreme, enda nackdelen med 49:an är när man trycker full makaron så går den på rullen så det är risk att man slår över med trasig ruta som påföljd...

Har bara hört en som har fastnat en gång med 49:an och då var det visst citat:"så jävla dåligt FÖRE!!"
 

Oldspice

Aktiv medlem
5 jan 2013
54
0
6
Kiruna
Jag undra samma sak, fast ett år senare =) 49 eller Tundra Extreme ? Jag använder inte skotern i arbetet, men däremot så är jag mycket ut och kör i skogen till avlägsna sjöar osv, så det blir både ledkörning och skogskörning. Har 49 bättre komfort/fjädring efter led ? Vad ger skotertidningar för betyg till 2013 års Tundra/49 modeller ? Tack ! =)
 
Last edited:

Nask

Ny medlem
7 apr 2014
4
0
1
Ej
Hur gikk det her? Er det nån som har bygt extra fläkt til tundraen och har nån tips ?:)