Vilken skoter är rätt för mig?...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Enda skillnaden är väll motorn. Sen nog kör du en vinter till med den där crossfiren som du länka. Om du nu inte kör 500mil per vinter :D Men kolvarna på dom där håller upp till 1000mil. Kompisens F7 -03 gick 1100mil på original kolvarna. Sen for chassiet så det blev skrot av den.
 

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Ok.

Tack för alla råd, ska fortsätta kolla runt dock man vet aldrig vad som kan dyka upp.

Kom gärna med fler tips, ungefär 2/3 mån kvar tills jag ska köpa skoter ;)


Ska också passa på att fråga hur mycket ett kolvbyte på ex Crossfire 700 kostar om man utgår från att ingen skurit?

Och om de skulle skära, (åtskilliga) hur skulle prislappen se ut då?...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Oavsett skoter, så kan det ju kosta alltimelan 500-10 000 om den skär. Beror lite på om du bara behöver ny kolv, eller hela kittet (vev, block, cylinder, kolv osv)
 

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Ok, så tycker ni att jag på en 700 mils skoter skulle investera i nya kolvar vid 900 eller något? för att undvika att skiten skär och man får en massa extra utgifter...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Ärligt, hur mycket skoter har du kört?
Vad för skoter har du kört tidigare?

Lössnö och hopp, hur många procent av varedera?
Kommer du åka mycket led?

Kan du skruva och vill skruva?
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Ärligt, hur mycket skoter har du kört?
Vad för skoter har du kört tidigare?

Lössnö och hopp, hur många procent av varedera?
Kommer du åka mycket led?

Kan du skruva och vill skruva?

Jag har bestämt mig för någon redig jäkel 700-800cc.


"Riktigt märke" (Pålitligt och bra, tillgång till reservdelar)

(Plus att jag tidigare kört 600cc i sömnen tidigare :boring:)


Den ska vara pålitlig och gå som satan utan komplikationer.

Min körstil är 70% utanför led och 30% på. Så en som pallar lössnö och lekkörning är ett måste.

/Christoffer
Jag tolkar det som om han tidigare kört en 600cc, han vill inte han något rackel, dvs inte skruva. Ska vara en vass maskin, 700-800cc och det verkar som om det blir 70% lek och hopp å 30% på leden.
Vad tror du? ;)
 

Chrille93

Medlem
20 jul 2009
28
0
1
Tyresö
Helt rätt, dock så kan jag skruva och räds inte av det men jag är lite för lat för att skruva ihop och renovera en skoter från grunden i nuläget...

Jag kommer att leka mycket utanför led då jag inte anser att en skoter är ett transportmedel... Självklart så kommer det ju bli en del ledkörning på väg ut till olika "lekställen" då man inte vill förstöra våra fina naturreservat och få saftiga böter på det :)

Min körstil lutar mer åt lössnö än hopp, men jag vill inte behöva mecka ihop ett ras efter ett litet skutt...

Och Kryckan, visst jag är ingen skoterexpert, jag har inte kört och meckat lika mycket som ni har.

Jag är inte ute efter att folk ska påpeka hur mycket jag kört osv.
Jag letar efter en skoter som passar min körstil i nuläget och även i en snarare framtid,

kryckan ditt inlägg var kanske menat att ge lite mer kött på benen men jag vill bara statuera detta exempel :)

Jag har dryga 100körtimmar på halsen (inte mycket och inte lite..)
Under den tiden har jag kört en yamaha 340 (mod okänd) AC 50 (mod okänd, hade när jag var liten grabb) och 600cc Touringskotrar främst.

Jag har vart mest på led kan man säga men jag har alltid funnit mig själv glida ut i terrängen.

Sammanfattning;
65%lössnö, 15%hopp 20% led (transport mellan skidbacke och dyl.)
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Kom med förslag nu om skotrar och hur det går till vid snöskoter körkortet.

Tack på förhand
/Christoffer
Kolla med en skoterklubb i närheten, ser att du bor i grönskans land :hmmmm2: men kanske en klubb där ni köper/köpte stugan håller kurser på tider som passar dig.
Lös meddelmsskap i samma klubb så dom får mera medlemmar/bidrag till nya bredare och fina leder :)

Skotervalet är jag sämre på men skulle jag byta från mitt Yamma märke så siktar jag på på en Xtrim-Lynx. (halvlång).