Vilken skoter ska jag köpa? 20000kr.

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Nu behöver jag hjälp av er som vet vad det handlar om.

Har köpt fritidshus i Bollnästrakten så nu måste man ju köpa en skoter. Men vet inte vad jag ska ha.

Har åkt i trakterna förut (svärfars pantera -83) och då har det mest varit ute på sjörna, lite spår man hittat i skogarna och så. Har väl även tänkt att jag skulle leta rätt på lederna i trakten och åka på lite längre turer.

Det bör gå att bjuda barnen på en åktur (en och en såklart) så det är ju bra om dynan inte är alltför kort.

Det kommer att bli ett begränsat antal åktillfällen per säsong så därför är budgeten satt till runt 20000kr. Är det så att det blir mycket åkning kan man väl byta upp sig om några år.
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Jag tycker att du borde kolla på polaris xc 700 -99 eller nån liknande sådan kort modell, dynan funkar för en vuxen och om nån av barnen vill åka så bör det gå. Jag åkte med brorsan när jag var runt 13-14 och det funkade kanon. Har fortfarande kvar skotern för den är i sånt fint skick och har nästan aldrig strulat! XCn är perfekt nybörjarskoter, hur som helst kolla på blocket de finns för runt 18-25000.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Har gått igenom blocket ännu en gång. Känns som att touring maskinerna är lite dyrare och klenare i jämförelse med sportskotrarna.

Hur många mil är "mycket" på en skoter?

Har en kompis som har en luftkyld (?) långbandare enligt honom skulle jag med en kortbandad vätskekyld sportskoter antingen sitta fast i lössnö eller gå varmt. Synpunkter på det?
 

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Om du vet att du bara ska köra led så skulle jag föredra en luftkyld. En kortbandare behöver inte betyda att du kommer sitta fast i lössnö. Jag har en och det funkar fint, gäller bara att hitta rätt gaspådrag. Men för dig gäller nog Touring som är luftkyld.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Det blir nog snarare så att det inte blir så mycket led-åkning. De flesta turer blir nog sjö och skogsåkning.

Självklart vore en touring det förnuftigaste valet, speciellt om man vill kunna ta med barnen. Men det lutar ändå åt en sportmodell, det är ju kul när det rör på sig.

Sen är det väl kanske så att Bollnäs-trakten inte bjuder på fullt så mycket snö som man har längre norrut.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Skulle nog kunna rekommendera RMK eller SKS 600/700 av äldre modell.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Skulle nog kunna rekommendera RMK eller SKS 600/700 av äldre modell.
SKS ser ut att vara en liten kompromiss om jag inte har fel. RMK är kanske det som känns bäst men dom var något dyra och framförallt långt borta.

Vilka andra sportigare skotrar hittar man med långband?

Börjar nog inse att jag kommer att handla med hjärtat och inte hjärnan i det här fallet. Dvs det blir nog mer leksak än nyttoskoter. Är det så att man märker att man valde fel typ om nåt år så får man väl byta.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Då tackar vi för den varningen.

Om vi nu väljer bort touring vad har vi kvar som funkar skapligt i lössnö. Jag kan ju inte ens med bild se vad det är för band på.

Passar på att tacka alla för hjälpen så länge.
 
Last edited:

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Såg att du hade en Yamaha sx 600 Fritiof Konkas. Hur går den?

Något du kan rekomendera? Hittade en på blocket för 19000:-
 

Lappen58

Medlem
5 feb 2010
38
0
1
Kvarnåsen/Norsjö, Sweden
Det där med att ta sej fram i lössnö är ju omdiskuterat. Det beror på vilken sorts lössnö det är, vem som håller ni styret, vad du har för matta m.m m.m, mer än vad det är för skoter. Jag har extra10-boggie på min skoter och 307-matta och har inga problem med lössnö så länge jag inte får för mej att stanna i den. 345-matta med 32-kammar borde heller inte vara något problem med lössnökörning. Sen beror det ju förstås på vad du vill ägna dej åt för sorts "uppvisningskörning" där ute i djupsnön. Vill man bara ta sej fram duger det bra med en 345-matta på en mitten 90-talare med 100+ hk...
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Det där med att ta sej fram i lössnö är ju omdiskuterat. Det beror på vilken sorts lössnö det är, vem som håller ni styret, vad du har för matta m.m m.m, mer än vad det är för skoter. Jag har extra10-boggie på min skoter och 307-matta och har inga problem med lössnö så länge jag inte får för mej att stanna i den. 345-matta med 32-kammar borde heller inte vara något problem med lössnökörning. Sen beror det ju förstås på vad du vill ägna dej åt för sorts "uppvisningskörning" där ute i djupsnön. Vill man bara ta sej fram duger det bra med en 345-matta på en mitten 90-talare med 100+ hk...
Sådärja, nu kom det en massa teknikaliteter man inte förstår... Men det var precis det här jag var ute efter för att kunna göra ett så bra skoterval som möjligt.

Vad finns det för mattor och vad skiljer dom åt?

Räcker gott med att kunna ta sig fram och jag förstår att jag kör fast om jag kör lite talanglöst.

Kanske skulle ändra trådnamnet till "Kan inget om skotrar, Hjälp" :embarrest:
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Om jag hjälper dig med mattorna, 307*38 cm eller 121"? är den vanligaste mattlängden, den sitter som standard på de flesta korta sportskotrarna, kanon på led. Därefter kommer 345*38 cm eller 136"?, det är en halvlång variant som fungerar bra både på led och lössnö. Därefter så kommer en massa olika långa skotrar, 365*38 cm.

Jag tycker inte att man ska underskatta en kort(307) sportskoter i lössnö.Visst, kör du BARA lössnö så smiskar en långbandare 307:an. Det jag säger är att den inte är värdelös. Det du ska hålla utkik efter är kamhöjden. Det får inte vara lägre än 38 mm om du ska köra mycket lössnö.

Angående skotervalet så ska jag rekommendera dig arctic. Försök få tag i en ZR 600 från 00 och framåt, jag lovar att du inte blir besviken :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det där med att ta sej fram i lössnö är ju omdiskuterat. Det beror på vilken sorts lössnö det är, vem som håller ni styret, vad du har för matta m.m m.m, mer än vad det är för skoter. Jag har extra10-boggie på min skoter och 307-matta och har inga problem med lössnö så länge jag inte får för mej att stanna i den. 345-matta med 32-kammar borde heller inte vara något problem med lössnökörning. Sen beror det ju förstås på vad du vill ägna dej åt för sorts "uppvisningskörning" där ute i djupsnön. Vill man bara ta sej fram duger det bra med en 345-matta på en mitten 90-talare med 100+ hk...
fast problemet med ultran är att den väger som ett full lastat malmtåg
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Tack Zlerik för din förklaring av bandlängder då kan man ju hänga med i dom siffrorna nu. Ska ta ditt tips i beaktande, trots att du verkar lite låst på Arctic :whistle:

Som jag frågade förut, när har en skoter gått "långt"?

Finns det något ungefärligt cc per hk?
Hur många hk/cc ska man upp i för att det ska klassas som en "snabb" skoter. Personligen tycker jag det är kul när det bär iväg ordentligt toppfart är mindre viktig.
 

Lappen58

Medlem
5 feb 2010
38
0
1
Kvarnåsen/Norsjö, Sweden
Ja Ultran är ganska tung, 288 kg torrvikt tror jag, men vilken touringskoter gör inte det. Skillnaden i körbarhet, mot någon annan modell, är ju marginell när man lärt sej handskas med skotern. När jag bytte skoter från en Lynx Rave 670 Racing med 345/32-matta till den jag har nu, fick jag lära om helt. Tyckte Lynxen var smidig som en katt och gick överallt och XCR:en var en riktig klump, men nu tycker jag tvärt om. Man får vara lite open minded och försöka lära sej vad skotern vill ha...inte tvärt om. Det tar tid att lära sej handskas med dels skotern och dels omständigheterna där du vill ta dej fram och när man bemästrar dessa spelar det nästan ingen roll vem som tillverkat skotern så länge man inte kräver det orimliga av skoterns förmågor. Jag förväntar mej ju inte att en Yamaha BR250 ska tan sej från punkt A, genom lössnö, över berg och sjöar till punkt B, lika snabbt och smidigt som min XCR men jag förväntar mej att den klarar av det...

Skulle jag köpa en förstaskoter i dag skulle jag först bestämma mej för hur den skulle användas. Om pristaket ligger på ca. 20000:- skulle jag hellre välja en fin, välskött, välservad sen -90 -talare som inte blivit halft ihjälplågad av nån stuntman wanabe, över en "billig" -02/-03/-04 som behöver "lite pyssel" för att bli bra igen. Det där "pysslet" brukar kosta multum. Jag skulle även lusläsa t.ex det här forumet och försöka få klart för mej vad andra har skaffat sej för erfarenheter av olika skotermodeller. Detta är dock inte lätt för vissa tycker si och andra så, om samma skotermodell, men till slut förstår man kanske i alla fall vilka modeller man borde akta sej för, vilka som är svindyra att hålla igång eller vilka som uppskattas mest. När man bestämt sej och slagit till ska man då inte tro att det är skotern som tar mej dit jag vill utan det är mina kunskaper i hur jag ska handskas med skotern som avgör om jag ska komma fram, och det kommer med tiden...