Lynx G-Type. Billig i inköp och i drift. Min trogivare (494) går fortfarande på originalkolvarna. 1200 ärliga mil.
Där har du en riktigt bra poäng, att inte leta dom senaste årsmodellerna. Annars är det ju lätt att man försöker få så nya grejer som möjligt för pengarna. Men som sagt ju nyare och billigare desto sämre skick är den troligen i.Ja Ultran är ganska tung, 288 kg torrvikt tror jag, men vilken touringskoter gör inte det. Skillnaden i körbarhet, mot någon annan modell, är ju marginell när man lärt sej handskas med skotern. När jag bytte skoter från en Lynx Rave 670 Racing med 345/32-matta till den jag har nu, fick jag lära om helt. Tyckte Lynxen var smidig som en katt och gick överallt och XCR:en var en riktig klump, men nu tycker jag tvärt om. Man får vara lite open minded och försöka lära sej vad skotern vill ha...inte tvärt om. Det tar tid att lära sej handskas med dels skotern och dels omständigheterna där du vill ta dej fram och när man bemästrar dessa spelar det nästan ingen roll vem som tillverkat skotern så länge man inte kräver det orimliga av skoterns förmågor. Jag förväntar mej ju inte att en Yamaha BR250 ska tan sej från punkt A, genom lössnö, över berg och sjöar till punkt B, lika snabbt och smidigt som min XCR men jag förväntar mej att den klarar av det...
Skulle jag köpa en förstaskoter i dag skulle jag först bestämma mej för hur den skulle användas. Om pristaket ligger på ca. 20000:- skulle jag hellre välja en fin, välskött, välservad sen -90 -talare som inte blivit halft ihjälplågad av nån stuntman wanabe, över en "billig" -02/-03/-04 som behöver "lite pyssel" för att bli bra igen. Det där "pysslet" brukar kosta multum. Jag skulle även lusläsa t.ex det här forumet och försöka få klart för mej vad andra har skaffat sej för erfarenheter av olika skotermodeller. Detta är dock inte lätt för vissa tycker si och andra så, om samma skotermodell, men till slut förstår man kanske i alla fall vilka modeller man borde akta sej för, vilka som är svindyra att hålla igång eller vilka som uppskattas mest. När man bestämt sej och slagit till ska man då inte tro att det är skotern som tar mej dit jag vill utan det är mina kunskaper i hur jag ska handskas med skotern som avgör om jag ska komma fram, och det kommer med tiden...
Tackar ska kolla och läsa länken du hade och samtidigt leta en lynx G-type enduro på Blocket.Om du inte redan gjort det kolla här för lite tips och åsikter kring olika modeller. http://www.snowmobile.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowServlet
Tänk bara på att man nog får ta endel av det som skrivs med en nypa salt..
Kan för övrigt bara hålla med stekarn, lynx G-type enduro är en kanon skoter för dom pengarna. Smidig och lättkörd och har en 320 matta, alltså mitt emellan 307 och 345. Känns dessutom enligt min uppfattning aningen mer gediget byggd än både AC och Polaris av samma årgångar. Ski-doo har jag ingen erfarenhet av.
Är fruktansvärt rolig efter leden men som kontring så är den ingen höjdarskoter djup snö. Du får hålla praktiskt taget stumt för att inte köra fast eftersom skoter inte är designad för lössnöåkning. Köpte 38mm matta och lite bredare skidor än original och det blev en märk värd skillnad. Dock så är det onödigt att köpa en skoter för att sedan köpa dyra eftermarknads-prylar istället för att köpa en "fullständig" maskin för pengarna.Såg att du hade en Yamaha sx 600 Fritiof Konkas. Hur går den?
Något du kan rekomendera? Hittade en på blocket för 19000:-