Vilken skulle ni ha valt och varför?

audimange

Medlem
26 feb 2005
30
0
1
Blir inte klok på vilken skoter jag ska köpa. Vill höra lite åsikter om följande 4 skotrar:
A/C Crossfire, Polaris Switchback 900, Skidoo Renegade 800, Skidoo Renegade 1000. Vill ha den bästa kompromissen mellan led och puder och så mycket motor som möjligt. Har bara provat A/C F7, Skidoo Renegade 600 samt Polaris RMK 900 och kan inte avgöra utifrån detta. Vad säger ni?
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Jag skulle nog av tradition välja en Renegade 800. 1000-kubikaren tror jag helt enkelt inte att jag skulle uppskatta motorkaraktären på. Om man nu skulle vara "otrogen" så verkar Switchback 900 vara en riktig dräpare också.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
audimange skrev:
Blir inte klok på vilken skoter jag ska köpa. Vill höra lite åsikter om följande 4 skotrar:
A/C Crossfire, Polaris Switchback 900, Skidoo Renegade 800, Skidoo Renegade 1000. Vill ha den bästa kompromissen mellan led och puder och så mycket motor som möjligt. Har bara provat A/C F7, Skidoo Renegade 600 samt Polaris RMK 900 och kan inte avgöra utifrån detta. Vad säger ni?
För mig är valet lätt. Crossfire eller Renegade 800 är de enda intressanta. Switchback 900 och Renegade 1000 går bort för att de är för klumpiga med så mycket motor i framändan. Crossfire är grymt smidig vad det verkar men jag hade valt Renegade 800 för att jag personligen tycker att det verkar vara en mer "modern" skoter och att Skidoo har avsevärt bättre kvalitet än A/C. Å andra sidan så skulle jag ännu hellre ha valt en Yamma RS med 345 matta.

Mvh Rob
 
M

Merke

Renegade 1000

Tror många har förutfattade meningar om Renegade SDI 1000 och dess tyngd den känns inte alls klumpig så som man kan tro att den ska göra, i tät skog och där det är knixigt så att man måste svänga höger vänster hela tiden börjar det kännas att det blir lite jobbigare än med en vanlig ski-doo med REV chassit, i övrigt är den utmärkt! Motorn har underbar karaktär ( brutal ) och tillsammans med RT chassit så blir det en lysande mix! Tycker även att Renegade 1000 har bättre styrning än 800an och den känns mera robust och tryggare att köra helt enkelt. Den ligger jämt och fint efter leden där det är guppigt, dock ska man hoppa och trixa kan ju en 800a vara att föredra då varge kilo har betydelse. Sedan så ser den ju betydligt fetare och brutalare ut om nu det har någon betydelse det är iaf min personliga uppfattning =)

Alla solar har sina fläckar ska man klaga så är det att fjädringen måste ställas om till hårdare än från butik, sedan bör även variatorn kollas upp motorn har en tendens att övervarva en hel del! Allmänna problem som kännetäcknar SDI 1000 är bränsepumpen, fästet till vattenpumpen, överhettning vid långkörning på höga varv, kallstartsproblem för vissa! Personligen har jag inte påträffat nått fel ännu med min få väll se vad som lider med tiden påpekas bör även att alla motorer har sina svagheter nu radade jag upp dom fel som har hittats på några SDI 1000 motorer av 1000tals.

Har även sett Crossfiren ute i vardagen och den verkar vara även den en fin skoter Polarisen känns allmänt rätt trist på någevis, X-trim är ju rätt intressant och den bör man nog inte underskatta, jag rekomenderar nog beroende på vad du ska ha den till:
Sjö Led / Lösnöåkning:
Renegade 1000, Renegade 800, Crossfire, X-trim, och sist Polarisen
Lösnöåkning / Led Sjö:
Renegade 800, Crossfire, Renegade 1000, X-trim och sist Polarisen!

Det är iaf mitt tips lycka till med köpet!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Merke skrev:
Tror många har förutfattade meningar om Renegade SDI 1000 och dess tyngd den känns inte alls klumpig så som man kan tro att den ska göra, i tät skog och där det är knixigt så att man måste svänga höger vänster hela tiden börjar det kännas att det blir lite jobbigare än med en vanlig ski-doo med REV chassit, i övrigt är den utmärkt! Motorn har underbar karaktär ( brutal ) och tillsammans med RT chassit så blir det en lysande mix! Tycker även att Renegade 1000 har bättre styrning än 800an och den känns mera robust och tryggare att köra helt enkelt. Den ligger jämt och fint efter leden där det är guppigt, dock ska man hoppa och trixa kan ju en 800a vara att föredra då varge kilo har betydelse. Sedan så ser den ju betydligt fetare och brutalare ut om nu det har någon betydelse det är iaf min personliga uppfattning =)

Alla solar har sina fläckar ska man klaga så är det att fjädringen måste ställas om till hårdare än från butik, sedan bör även variatorn kollas upp motorn har en tendens att övervarva en hel del! Allmänna problem som kännetäcknar SDI 1000 är bränsepumpen, fästet till vattenpumpen, överhettning vid långkörning på höga varv, kallstartsproblem för vissa! Personligen har jag inte påträffat nått fel ännu med min få väll se vad som lider med tiden påpekas bör även att alla motorer har sina svagheter nu radade jag upp dom fel som har hittats på några SDI 1000 motorer av 1000tals.

Har även sett Crossfiren ute i vardagen och den verkar vara även den en fin skoter Polarisen känns allmänt rätt trist på någevis, X-trim är ju rätt intressant och den bör man nog inte underskatta, jag rekomenderar nog beroende på vad du ska ha den till:
Sjö Led / Lösnöåkning:
Renegade 1000, Renegade 800, Crossfire, X-trim, och sist Polarisen
Lösnöåkning / Led Sjö:
Renegade 800, Crossfire, Renegade 1000, X-trim och sist Polarisen!

Det är iaf mitt tips lycka till med köpet!



Håller i stort med. Fast personligen tycker jag att vikt är negativt i största allmänhet och därför väljer jag 600:an. Håller dock 100% med om att 600:an också är den "tråkigaste", men hade jag velat ha uppmärksamhet så hade jag inte valt bland någon av de skotrarna känns det som. Vill man ha bra egenskaper så får dock ballheten stå tillbaka för logik.

//Robban