Vilken TIG-stav till skoterchassi

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Får bara hålla med hurricane och M_Back... T.N.T får läsa på lite. Mison utan tillägg är alltså ren argon
och är en inert gas som används vid svetsning i rostfritt och alu. Som M_Back skriver benäms den också
Mison Ar. (började med svetsning som yrke för snart 23 år sedan)

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Tack ska ni ha för alla svar! Bara att lägga några timmar på att svetsa nu då så jag lär mig det till att börja med.

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Måste man kanske måste säga att man har/jobbat som svetsare i nästan 20 år för att bli trovärdig ?.
Tycker du ger ett liiiite konstigt svar koffe19 då du säger de flesta pinnar fungerar ? ,, ja allt fungerar , men till vad ? , men vad händer om du tar en tråd gjord för hög legering och svetsar ett låg legerat material , men det kanske går bra som du menar ? , men det kanske beror på vad man har för krav .

Mina kanske är för Höga ! .

Slipar rent ,ja , , men förklara då att man skall använda kapskivor/slipskivor gjorda för aluminium , stålborstar i rostfritt , absolut inga skivor eller stålborstar för svart stål .

Finns mycket som kanske skall förklaras och som man skall veta då man börjar med detta .

Ett råd M_Back , sök och skaffa information på flera ställen , helst på ställen som enbart svetsar vitt material = alu /rostfritt , prata med försäljare om rekommendationer , öga mot öga så du får ordentligt förklarat och kan fråga och få svar på engång , det är inte bara med alu svetsning som en del tror .
Tror du kommer få mer på fötterna att göra det .
Hahaha har jobbat med svetsning i över 20 år ( Trovärdig med andra ord)
kul tråd men ska jag vara allvarlig.

Har killen just köpt en TIG och är skitnoga med resultatet så är det skitsamma vad tråd han kör med.
Skaffa en rutinerad TiG svetsare så blir det bättre resultat oavsett vad tråd du använder i jämförelse.

:p

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja men blir ju inte lättare av att köra fel tråd heller ! Finns ju en anledning till att det finns trådar med legering ! Dessutom är det en självklarhet att en rutinerad svetsare gör bättre resultat, vore konstigt annars, men han är väl antagligen sugen på att lära sig och det är väl inge fel i det, du lär väl ha varit nybörjare för drygt 20 år sen också !!!

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har köpt en ACDC-svets. En Kemppi MLS2100. Den var inte billig m.a.o. en kvalitetssvets. Det är inte lätt att svetsa aluminium. Kräver mycket träning för att det ska bli bra. Vi amatörer kan prata om svetstrådar och gaser men vi kommer inte upp till de fina resultat som duktiga profesionella svetsare kan prestera, punkt! Det är lätt att köpa en svets men desto svårare att göra något bra. Själv håller jag på att öva på provbitar. Det tar tid men det blir bättre, roligt dessutom! Ska du svetsa lite i din skoter ska du ta hjälp av en duktig svetsare. Då kommer det garanterat bli bra.

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Det får väl ta den tid det tar att träna tills svetsningen blir bra. Innan dess kommer jag inte svetsa alls på skotern. Och som TNT säger, det blir ju inte sämre av att ta reda på vilket tillsatsmaterial man ska använda innan man börjar... Kommentarer om det är bara onödiga. Vill gärna se en rutinerad svetsare svetsa bättre än en nybörjare i aluminium med tråd för rostfritt tex, eftersom han nu skulle klara att prestera bra oavsett tråd..... En rutinerad svetsare kanske kan svetsa med acetylen som skyddsgas också?
;)

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag är ganska orutinerad, bara hållit på i 6 år med alusvets professionellt.
Allt jag svetsat på jobbet har jag satt ihop med AlSi5. Alltså en (?) kisellegering?
Gäller både Tig och Mig. (Ja det heter faktiskt Mig när man svetsar alu)

Däremot är ju aluplåtarna i ett skoterchassi så pass tunna att man kanske når ett finare resultat med typ PL400 och popnit, men vad vet jag...