Vilken turbo till Nytro XTX?

Oscarlw

Medlem
22 mar 2011
16
0
1
Kiruna
Hej, jag tänkte köpa mig en Nytro XTX till nästa säsong och även köpa en turbo till den. Jag tänkte både köpa och få det monterat av MCX. Min fråga är då om jag bör köpa ett 180hk-kit eller ett 240hk-kit?
Det jag undrar är då om det finns en större chans att motorn havererar när jag har 240hk istället för 180hk? Ja, ungefär vilka för och nackdelar som spelar mellan dessa två turbo kits? Kanske också bör tillägga att jag kommer dreva ner den 2 kugg.
Jag är inte så insatt i detta så därför söker jag hjälp här. Tack på förhand.
Mvh Oscar.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Ja. Det är större chans att motorn kommer att haverera om du har 240hk resp. 180hk (pga snällare gång), men det betyder ju inte att motorn kommer att haverera :)
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Mer hästkrafter = mer påfrestningar. Rent generellt alltså. Men bara för att man har ett kit som KAN ge 240hk betyder ju inte det att man måste ladda max, är man rädd så går det ju att kliva ner litegrann och ladda mindre.
 
4

426H

Är inte 240hk kitet säkrare, det har ju kompsänkt motor? 180hk kitet lär ju vara känsligt för dålig soppa.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ska vi dra det så så är 270 det säkraste kitet, det har då det bästa lambda värdet genom hela registret. Vilket man inte kan säga om 240. Det lättaste och snabbaste sättet att döda en Yamma turbo är att låta den övervarva, så vilket kit man än har så är det viktigaste att man inte åker på MCX egna skitvikter utan kostar på sig ett rejält variatorkit som är skräddarsytt för just DIN skoter och körstil!

Sen motorhållbarhets mässigt så spelar det inte nån roll vilket kit du tar, alla håller lika bra/dåligt och olyckor kan alltid hända med en trimmad motor.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Vill man ha en sjukt stabil 240 så ska man åka stor bränslepumpen från 270 kittet och med 240 laddstyrning. En hybridmap så att säga, men även då är variatorerna A&O!