Vilken xenon färgtemperatur?

D

Draken

Ska du inte ha hel/halv? H7 har bara ett läge,medan H4 har två.
 
D

Draken

What? :hmmmm2:

H4 bi-xenon dvs hel och halv i samma lampa,H1/H7/H3 är en lampa som bara har en funktion.
Vissa bilar har det som halvljus och en extra helljusinsats,vissa har det som endast helljus och dessutom sitter dom i en del extraljus med bara en funktion.(helljus)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
jag har h4 nu.
men jag har köpt xenon som har h7.
passar de direkt eller måste man göra om nått?
 
D

Draken

Det passar inte.

Både kontakten och där lampan ska sitta i lyktinsatsen är fel.
 
R

Robin

Kan köpa resonemanget att en högre färgtemperatur kan framhäva svackor/ojämnheter i snö lättare, det är mycket möjligt och kan motivera att ha högre färgtemp på skoterlampor. Har dock ej testat och jämfört ännu, kanske skulle testa på skotern i vinter, lyset original är verkligen uselt.

Men på bil har jag testat både 6000k och 4300k och jag tycker fortfarande att 4300k är det bättre alternativet där. Ger mest ljus helt enkelt. Enda gången jag tyckt att det kan vara bländande är vid vått väglag mot skyltar som reflekterar. Men handlar nog mer om styrkan (50w) och att xenon allmänt ger starkare ljus.

Men finns xenon från 3000k-25000k. Köp vad ni vill för styrka, är upp till var och en. Skriver bara vad jag anser.
4300k är enligt mig också helt OK på bilen.
Men då man verkligen behöver bra ljus, vid tungt snöfall och nysnöade vägar då allt verkligen bara är vitt så har jag gärna ett par "varmare" lampor som ger större konstrast.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
okej...
men borde ju gå å bygga om på nå vis
det är ungefär som att köpa fel nyckelsort till dörren. du kommer få modifiera hela lamp armaturen och det kommer sluta med en kostnad som landar på samma som att köpa en lampa med h4 infattning.
dessutom med h7 kommer du inte ha hel eller halvljus, du kommer helt sonika få nöja dig med det ena eller det andra........
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har läst tråden och fastnat i Xenon träsket, har lyckats övetala mig själv att dom få gångerna man kör i mörker så måste man ha dessa.
Färgen har jag klar för mig (4300K alt 6000K) men undrar om någon har koll på skillnaden emellan ett 35W kit och 50/55W kit.
Antar att strömförbrukningen skilljer, men är även "startströmmen" högre på en 50/55W.
Kommer köra det i en Nytro och vill inte riskera att behöva byta några dyra elektronik-boxar så är inne på att 35W är lite snällare mot elsystemet?
 
R

Robin

Det är helt klart skillnadpå 35/55W i ljus styrka, men 35W "räcker" gott.
55W är något jag bara skulle använda i extraljusen på bilen då man verligen behöver det.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Har läst tråden och fastnat i Xenon träsket, har lyckats övetala mig själv att dom få gångerna man kör i mörker så måste man ha dessa.
Färgen har jag klar för mig (4300K alt 6000K) men undrar om någon har koll på skillnaden emellan ett 35W kit och 50/55W kit.
Antar att strömförbrukningen skilljer, men är även "startströmmen" högre på en 50/55W.
Kommer köra det i en Nytro och vill inte riskera att behöva byta några dyra elektronik-boxar så är inne på att 35W är lite snällare mot elsystemet?
Hej Markus.
Jag är kört ca 1000mil med 2st Xenon arbetslampor på vardera 50w med 6000K och detta utan några som helst problem, jag har även haft orginal strålkastaren inkopplad (hel o halv) som drar som mest 120W.

Nytrons "generator" ger 460W och det räcker utan problem.
Så du behöver inte vara orolig för elsystemet.
Jag är väldigt nöjd med 6000K då man även kan köra med lamporna tända på dagtid då det är "mjölkigt" på fjället och allt ser likadant ut.

Jag slänger även in ett par bilder som visar det hela och skillnaden i färgtemperaturen syns också mot de vanliga H4 lamporna.





Här kommer också 2 bilder där den första är med det vanliga helljuset på nytron och den sista bilden visar hur mkt man ser med de 2 xenon arbetslamporna tända tillsammans med orginal helljuset.



Med Xenon
 

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
För mej personligen så tycker jag att 6000k är bäst för det ser vita/starkare ut för mina ögon, fastän 4300 ger mer ljus så väljer jag lätt 6000k i alla lägen både på bilen (original 4300k byttes till 6000k) och skotern
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
när det gäller valet mellan 35w 50w eller 70w så gäller det i allafall på bil att 35w lamporna ger för lite värme på extraljusen så dom fryser igen när det snöar.
50w tinar av dom ganska bra, och hade 70w funnits när jag köpte mina boxar så hade jag givetvis tagit det.
man får ju aldrig samma problem med halogen för där har man oftast lampor med högre watt.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag håller på montera för fullt, men jag blev tvungen att skarva på kabelhärvan och det blev 3 meter pluskabel totalt, och jag hade bara på lager samma klena dimension som var i kabelhärvan så det blev för stort spänningsfall för att lampan skulle hoppa igång..

Nu har jag skaffat 2.5mm2 kabel (1.5mm2 borde iof räcka) så då ska jag dra om det till helgen.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag är lite tveksam till vad jag ska köpa.
jag vill ha det vitt med aningen blå ton..
första uppsättningen xenon 50w jag köpte var 3st 4300k H1 i Hella 3000 som lyste precis som jag ville..
när jag sedan bytte extraljus till big knick så köpte jag 4st 4300k H3 men ve och fasa när jag slog på dom.. lyste nästan lika gult som standard halogen och ni vet ju hur pissgult det lyser.
fick lamporna utbytta till 6000k och nu lös dessa med samma färg som H1-orna.
dock kunde inte försäljaren av dessa kit förstå varför jag ville byta ut mina 4300k då dessa inte alls lyste gult, han hade minsann testat dom när han fick dom i retur...

så.. skiljer det verkligen så mycket mellan fabrikat / modell / fattning osv?

här ser ni hur dessa 4300k lyser:

 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Så, nu lyser det :)

Blev dock tvungen att göra specialkopplingen Arne för att få det att funka...
Från batteriet fick jag mina 12v till ballasten, men från lampkontakten som styr reläet och hel/halvjusmotorn i xenonlampan så fick jag 12v växelspänning..

Men efter att ha slaktat två nät agg och snott likriktarbryggorna och efter jag snott en h4-kontakt från en gammal saab så fick jag till mina 12v likspänning även i lampkontakten. :)

Med växelspänning så stod relät bara och slog.