vilket försäkringsbolag på ny maskin?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jo det är omoraliskt. Att enbart vilja ha de "bra" kunderna. Inte ens erbjuda yngre människor en försäkring fast till ett högre pris.

Jag har aldrig krockat men får inte bli kund hos Svedea på grund av att jag tillhör en grupp människor de inte vill ha som kunder. Hade det handlat om etnicitet eller kön då hade det blivit hus i helvete men åldersdiskriminering går förstås bra.
Men gösse... spela roll, man blir lurad hur man än gör? ;) välj ett annat bolag.. det är väl mer rakt att gå ut och säga "vi vill inte ha er som kunder pga ni som grupp är för stor risk historiskt sett". Se på motorcyklar det är samma visa där. Alt kan man göra som folksam, "kom och försäkra hos oss, det kostar dig bara 45 000:- om år, för vi vill egentligen inte ha dig som kund".
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Problemet med svedea är ju att du inte ens kan försäkra en nyare 800 om du är under 30 år gammal.
Sånt är ju lite smått irriterande..
Jaså.... de har ett sånt förbehåll, det visste jag inte.
Hur är det med försäkringsproduktion? Visst har de maskinskada i sin helförsäkring!?
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Var på grund av maskinskadeförsäkringen jag ville ha svedea, men bad dom istället dra åt h-vete då dom inte tillåter oss yngre försäkra där, dom hade ju kunnat ha en regel på hur många år man haft förbeviset istället för 30 års gräns.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Har haft LF i flera år, billiga(st?), men enligt flera jag pratat med lite sega om det väl händer något. Funderar på att byta till Svedeas "exta allt" för att inte riskera onödiga stillestånd även om det kostar 2500 mer om året.

Polaren har den lokala BRP-butiken och berättade om en som hämtade ut en ny Renegade 600 hos dom förra hösten. Julhelgen kvaddade sonen Gaden och det blev chassiebyte. Chassiet var restat och levererades inte förrän i april. LF brydde sej inte ett smack om att skotern inte skulle gå att använda på "hela" första säsongen utan sa bara att det var bara att invänta delarna.
I liknande situation skulle tydligen, enligt polaren, Svedea löst in maskinen direkt och gjort det möjligt för kunden att köpa en ny maskin istället.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Jag har Svedea. Också efter att ha hört om folk som haft problem med skotern men fått det fixat snabbt.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag har länsförsäkringar på min 14 m8000 och betalar 7600kr/år med 5000 i självrisk. Hoppas att det är billigare med Svedea nästa år då jag fyllt 30 och blivit mogen. Min sambo som är 4år yngre betalade över 12000kr för hennes men det var en avställningsbar så på året var den typ samma.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Men gösse... spela roll, man blir lurad hur man än gör? ;) välj ett annat bolag.. det är väl mer rakt att gå ut och säga "vi vill inte ha er som kunder pga ni som grupp är för stor risk historiskt sett". Se på motorcyklar det är samma visa där. Alt kan man göra som folksam, "kom och försäkra hos oss, det kostar dig bara 45 000:- om år, för vi vill egentligen inte ha dig som kund".
Diskriminering som diskriminering. Det kommer att komma ett EU beslut snart om hurvida försäkringbolag överhuvudtaget får ta skyhöga priset till yngre människor eller inte i Europa.

I slutändan får de övriga "bra" kunderna betala i alla fall eftersom "pojkarna" i 9/10 skriver fordonet på sin mor eller far. Är det inte lika bra då erbjuda folk samma försäkring oavsett hudfärg, kön eller ålder och låta konstaderna mellan riskgrupperna sprida ut sig. För unga män är långt ifrån den enda högriskgruppen i försäkringsbranschen. De är däremot den enda grupp som är PK att vägra försäkra.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Diskriminering som diskriminering. Det kommer att komma ett EU beslut snart om hurvida försäkringbolag överhuvudtaget får ta skyhöga priset till yngre människor eller inte i Europa.

I slutändan får de övriga "bra" kunderna betala i alla fall eftersom "pojkarna" i 9/10 skriver fordonet på sin mor eller far. Är det inte lika bra då erbjuda folk samma försäkring oavsett hudfärg, kön eller ålder och låta konstaderna mellan riskgrupperna sprida ut sig. För unga män är långt ifrån den enda högriskgruppen i försäkringsbranschen. De är däremot den enda grupp som är PK att vägra försäkra.
Vad säger statistiken? Vilka är de största risktagarna i samhället? Unga män.. finns en anledning till varför premierna och självriskerna ser ut som de gör. Försäkringsbolag vill tjäna pengar..

Har "yngre män" (vet inte om jag fortfarande räknas dit själv då jag är 32) i bekantskapskretsen som jag åker skoter med, inte de som är direkt mest rädda om sina grejer..

Säger bara att det finns en anledning till varför vissa bolag gör som de gör. Själv förstår jag inte tjaffset för det finns andra bolag som man kan försäkra sin skoter hos. Att det kostar olika mkt lär vi nog få leva med.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Kan tycka att den yngre generationen tyvärr är jävligt lata och ska ha allt serverat på ett silverfat. Om man ska åka en skoter för 80-120 000 så är det klart att premierna kostar. Att laga lite kostar ofta mycket på en skoter...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag har länsförsäkringar på min 14 m8000 och betalar 7600kr/år med 5000 i självrisk. Hoppas att det är billigare med Svedea nästa år då jag fyllt 30 och blivit mogen. Min sambo som är 4år yngre betalade över 12000kr för hennes men det var en avställningsbar så på året var den typ samma.
7600?! Jag betalade 4500 kr med självrisk på 5000. Och är ynka 25 år
 

Siimon26

Välkänd medlem
26 feb 2012
104
0
6
Uppsala
länsförsäkringar hade bäst pris nu när jag kolla på nya maskinen ca 8000 kr/år 5000 kr i självrisk
Boondocker 37 800 -15 är dock bara 20 år
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Kollade upp min rmk assault -12 som jag har haft hos gjensidige genom snofed. Den försäkringen har för mig höjts med 1000:- på 2 år. Jag har aldrig behövt utnyttja någon försäkring i något ärende (skoter) och tycker det är konstigt att min premie stiger med så mkt på 2 år. Bytte därmed till Svedea där jag får ~600:- billigare per år och maskinförsäkring. 2 000:- högre självrisk hos svedea men det är som det är.
 

Piggis_

Medlem
23 nov 2009
22
0
1
36
Byske
jag hade själv Dina försäkringar förut men då fick man ju betala samma månadskostand året runt, men bytte till länsförsäkringar med tanke på att dom har billigare kostnad på sommaren än på vintersäsongen och 5000kr billigare självrisk!!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag gillar LF. Billigast för mig och när jag krockade min FR för ett par år sedan var det inga krusiduller. Verkstaden hoppades att jag inte hade Dina för dom var tydligen besvärliga menade han. La ingen större energi på varför han tyckte det men iaf...