Men gösse... spela roll, man blir lurad hur man än gör? välj ett annat bolag.. det är väl mer rakt att gå ut och säga "vi vill inte ha er som kunder pga ni som grupp är för stor risk historiskt sett". Se på motorcyklar det är samma visa där. Alt kan man göra som folksam, "kom och försäkra hos oss, det kostar dig bara 45 000:- om år, för vi vill egentligen inte ha dig som kund".Jo det är omoraliskt. Att enbart vilja ha de "bra" kunderna. Inte ens erbjuda yngre människor en försäkring fast till ett högre pris.
Jag har aldrig krockat men får inte bli kund hos Svedea på grund av att jag tillhör en grupp människor de inte vill ha som kunder. Hade det handlat om etnicitet eller kön då hade det blivit hus i helvete men åldersdiskriminering går förstås bra.
Jaså.... de har ett sånt förbehåll, det visste jag inte.Problemet med svedea är ju att du inte ens kan försäkra en nyare 800 om du är under 30 år gammal.
Sånt är ju lite smått irriterande..
Diskriminering som diskriminering. Det kommer att komma ett EU beslut snart om hurvida försäkringbolag överhuvudtaget får ta skyhöga priset till yngre människor eller inte i Europa.Men gösse... spela roll, man blir lurad hur man än gör? välj ett annat bolag.. det är väl mer rakt att gå ut och säga "vi vill inte ha er som kunder pga ni som grupp är för stor risk historiskt sett". Se på motorcyklar det är samma visa där. Alt kan man göra som folksam, "kom och försäkra hos oss, det kostar dig bara 45 000:- om år, för vi vill egentligen inte ha dig som kund".
Vad säger statistiken? Vilka är de största risktagarna i samhället? Unga män.. finns en anledning till varför premierna och självriskerna ser ut som de gör. Försäkringsbolag vill tjäna pengar..Diskriminering som diskriminering. Det kommer att komma ett EU beslut snart om hurvida försäkringbolag överhuvudtaget får ta skyhöga priset till yngre människor eller inte i Europa.
I slutändan får de övriga "bra" kunderna betala i alla fall eftersom "pojkarna" i 9/10 skriver fordonet på sin mor eller far. Är det inte lika bra då erbjuda folk samma försäkring oavsett hudfärg, kön eller ålder och låta konstaderna mellan riskgrupperna sprida ut sig. För unga män är långt ifrån den enda högriskgruppen i försäkringsbranschen. De är däremot den enda grupp som är PK att vägra försäkra.
7600?! Jag betalade 4500 kr med självrisk på 5000. Och är ynka 25 årJag har länsförsäkringar på min 14 m8000 och betalar 7600kr/år med 5000 i självrisk. Hoppas att det är billigare med Svedea nästa år då jag fyllt 30 och blivit mogen. Min sambo som är 4år yngre betalade över 12000kr för hennes men det var en avställningsbar så på året var den typ samma.