vilket hål?

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
När jag gick runt och kolllade på skotern så la jag märke till att en bult var borta. Den ska sitta just ovanför fotsteget fram och den håller i boggin typ. Bulten på andra sidan hade slitit sönder hålet där den sitter, så nu undrar jag om jag kan flytta ner bultarna till nån av hålen som är nedanför?? har läst nånstans att dom måste sitta i ett speciellt läge i förhållade till dom bakre bultarna vid fotsteget, stämmer det?? och isåfall vilka hål ska jag använda.
skoter: polaris indy 500 sp -92

tacksam för svar..

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Om du bara flyttar ner fram så kommer du få lägre skidtryck (säkert lite andra underliga fenomen också), men om det gör nåt beror ju på hur mkt du flyttar...
Jag skulle flytta ner minst lika mycket bak som fram för att behålla samma "förhållande".

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
den bakre är på det lägsta nu , alltså den under fotsteget. den främre har två hål ovanför fotsteget. det är det högsta hålet som gått sönder . kan jag flytta ner till hålet närmast under?? eller ska jag göra ett nytt ovanför det trasiga?? men kanske blir för högt då

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det är ju ett ganska snabbt o. lättsamt ingrepp så det är ju bara testa o. ser hur det känns. Skulle det bli helt åt skogen så kan du ju alltid göra en platta du sätter utanpå där gamla hålen har varit o. borra nytt i den. Lägg nån bricka mellan den o. boggie-axeln bara. I övrigt duger det bra att popnita fast den i bandtunneln.

Jag skulle helt klart satsa på det nedre hålet istf. göra ett nytt ovanför.
Blir skidtrycket för lågt = spänn balatan fram i boggien då!
:+

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
om skidtrycket blir lägre så gör dn skidlyft lättare? vad tycker ni, är det positivt?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>om skidtrycket blir lägre så
>gör dn skidlyft lättare? vad
>tycker ni, är det positivt?

Om man i ditt fall "måste" välja, så skulle jag utan tvekan ta lägre skidtryck (utgår från att det du har är lagomt/normalt).
Den kommer att gå bättre i lössnö, men kommer även lyfta skidorna lite lättare.
Och, som sagt, är det så att du tycker det blir lite för lågt tryck med boggien i nedre hålet fram, så spänn balatan lite (inte svårare än att spänna ett skärp i ett par jeans...).