Men vad tycker du om venture då?
Har läst att de glappar i styret, låter ju sådär.
Största skillnaden mellan 2t o 4t ?
Yamaha generellt har väldigt driftsäkra skotrar, oavsett om det är 2t eller 4t. Just Venture har jag inte superbra koll på, men visst kan de vara ett alternativ. De har ju också halvlång matta och i princip alltid dubbeldyna. De räknas till kategorin "touring", dvs. inte fullt lika sportiga skotrar som hybrider/crossover som jag skrev om tidigare. Touring-skotrar är oftast lite tyngre, mer byggda för komfort än sport. I princip alla andra märken har också sådana modeller, heter då oftast just något med "touring" i namnet. Troligen så kommer din son tycka att alla sådana skotrar är lite tråkigare än hybrider/crossovers, har oftast lite mindre häftiga färger och inte fullt lika bra stötdämpare heller. Men för ledkörning och sitta två på skotern så tror jag helt klart de är bra annars.
Skillnad mellan 2t och 4t, i generella ordalag, är ungefär enligt nedan.
2t: Fördelar är att de är lättare (lättare att köra främst i lössnö), har mer effekt för cylindervolymen (en 600cc 2t har oftast ca. dubbla antalet hästkrafter eller mer än en 600cc 4t), går att dra igång med snöre (vilket oftast inte går med 4t, de är beroende av elstart). Nackdelar är att de låter mer än 4t, luktar mer än 4t, förbränner 2t-olja som man kontinuerligt måste fylla på och generellt har sämre hållbarhet än 4t.
4t: Fördelar är att själva motorerna har otrolig hållbarhet om de har fått service etc. när de ska (de kan gå i tusentals mil utan att något i motorn behöver bytas), de är generellt tystare än 2t och de luktar väsentligt mycket mindre avgaser än 2t, de behöver inte förbränna olja för smörjning utan det är samma som en bil att man bara behöver hålla koll så oljenivån inte blir för låg. Nackdelar är att de oftast är rätt mycket tyngre än 2t (besvärligare att köra främst i lössnö), att de är beroende av elstart och att det är något mer omfattande service på en 4t än på en 2t (byte av oljefilter och motorolja, vilket man inte behöver göra på en 2t).
Sen så är det lite olika skotermodeller som 2t respektive 4t sitter i. Generellt så har de mer sportigare modellerna, där det är viktigt att de är lätta och lättmanövrerade, 2t-motorer. Det inkluderar då modeller som man ska köra i lössnö med i besvärlig terräng/klättra i berg med eller modeller som är gjorda för att köra riktigt snabbt med efter dåliga leder eller hoppa med. 4t-motorer sitter oftast i modeller som är mindre sportiga, såsom arbetsmaskiner eller touring-maskiner, där det inte spelar så stor roll att de inte är lätta eller lättmanövrerade.