Vintercamping

beper

Medlem
12 jan 2010
18
0
1
Billsta
Har stått i Borgafjäll o Klimpfjäll men nu tar vi det lokalt i Solberg en timme från Ö-vik den bästa vintercamping vi har stått på. Bilder kommer :O)

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
sitter och klurar lite på kommande vinter.
Ska bygga mig en förstuga, har skaffat kylrumspaneler som jag tänkte ha som väggar och tak.
Hur får jag tätt mellan förstuga och vagnen?
Bygger jag tre väggar eller fyra?
Skulle man kunna lägga sylltätningsband(plastfolie) mot vagnen och köra med fogskum? Eller vill man ha något som flexar lite, finns ju risk att vagnen rör sig mer än förstugan.

Eddie_65

Medlem
30 aug 2010
32
0
1
Vallentuna
nån som vintercampar och har skoter vid vagnen?
jag har vintercampat i 3 år men inte haft skoter förr men nu är den köpt!
min fråga är hur skyddar man skotern från att bli stulen från sidan av vagnen eller förekommer det inte skoterstölder vid campingar?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dom jag har sett så har haft fastlåst dom med kätting typ runt ett träd eller i husvagnsramen.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
var sätter man fast den i skotern då?
Dom jag har sett har haft kättingen genom boggien. Trär man den genom boggien och runt mattan så kan dom ju inte enkelt skruva av något bara för att få loss kättingen iaf.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag står parkerad med husvagnen året runt på Smednäsets camping och det enda jag gör är att jag byter tält mellan sommar och vintersäsong.
Där finns det gott om skoterleder åt alla möjliga håll, har jag hört. har tyvär inte haft skoter de tidigare vintrarna.
Tips när det gäller husvagnen så har du nog fått de flesta redan.

Om du hamnar på en plats där det redan finns ett golv för sommarbruk, så är det extra viktigt att bygga upp ett eget golv i förtältet, för annars får du problemet att all snö som hamnar på det stora golvet, som sedan börjar smälta rinner in i ditt förtält. du får med andra ord en sjö i tältet.

Kontrollera så att du får ha skotern vid husvagnen, och inte på någon gemensam parkering.
Eget golv i förtältet.
Har du inte grundvärme på hela tiden så är det viktigt att du tömmer ut allt vatten ur husvagnen innan du åker därifrån.
Kontrollera glykol-halten i husvagnens värmesystem.
Snöpinnar som information till den som plogar.
Kontrollera så att cirkulationspumpen (pumparna) för värmen fungerar, för 12volts pumpen vid konstant drift brukar ha en ganska kort livslängd.
En klass 3 kedja runt husvagnens bom och igenom skoterns boogie.
Extra kupevärmare i husvagnen i reserv.

En kort summering varav det mesta fanns sedan tidigare i denna tråd.

Och det är ganska mysigt att ha marsallhållare och ha tända marsaller utanför husvagnen på vinterkvällarna...dock på säkert avstånd

Edit.. glömde en sak som jag råkade ut för...
det var -30 grader ute och i det läget orkar inte min elpatron med.. 2 på natten tar gasolen slut vilket betydde att jag hade 10 grader i vagnen på morgonen,,, så dubbla gasoltuber!!

JaX

Medlem
23 dec 2010
28
0
1
Umeå
Lånar tråden lite hoppas det går bra,

Får man ha skotern ifred om man lämnar skotern på veckorna(naturligtvis beroende på vart man står men är det ofta stölder?)
Hur gör ni med värmehållningen när ni inte är där, som jag ser det är det 3 alternativ
1) avstängd värme
2) underhållsvärme
3) samma temperatur obebott som när man är där

Vad brukar den faktiskta räknigen hamna på när ni var där några dagar el nån vecka? och hur kallt var det då ungefär?

/j

E

ejwbegysv

Vi gör av med ca 25-65kwh per dygn i vår vagn.. Att skotta upp snö runt vagnen (lämna ett hål för ventilation) sparar en hel del energi (det brukar vara plusgrader under vagnen).

När vi ej är i vagnen är all el avstängd (även 12v, viktigt med "vinterkoppling"), han som sköter om vår vagn stoppar i elkontakten ca 12 timmar innan vi kommer till vagnen..

Viktigt är då att tömma allt vatten i systemet, tar ca 5 minuter... Glöm inte varmvattenberedaren!

Har gjort så i 3 år nu och det fungerar fint, 1st backventil i plast frös sönder första året och är nu flyttad så det ej blir ståendes vatten där..

Som kallast har vi campat i minus 32,9 grader :)