Vita tändstift, hjälp!

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Tja, efter att ha gjort en service på min Arctic Cat F7 snopro efi för några veckor sedan var det igår dags för premiärturen. (Servicen innebar rengöring av avgasportar, nya stift och rem, samt smörjning och infettning)

Eftersom jag hade ny rem montarad så blev i stort sätt bara inkörning, med andra ord så låg jag mestadels i mellanregistret. Blev ingen lång tur då det var mörkt och -18 ute, men skulle tippa en 45minuter.

Idag så monterade jag en boondockerbox på maskinen och tänkte att jag kikar hur stiften ser ut, då de oftast brukar vara kolsvarta och kletiga (alltså att den går fett) men nu när jag tog ur dem och kikade så var dem metallfärgade ännu förutom själva elektroden som var vit längst ut efter böjen. Typ såhär http://i38.tinypic.com/2mo1ml2.jpg fast inte lika extremt. Tänker ju då att shit det här var inte bra.. den går ju snålt som satan!

Funderar nu vad jag ska göra, kan det vara så att jag inte körde nog mycket för att kunna avläsa stiften ordentligt eller går f7or (2005) toksnålt på mellanregistret? Kan jag ha skadat kolvarna nu eller tror ni det är lugnt? Märkte ingen prestandaförändring mer att den verkade gå fett på låga varv, "böade" lite och sådär. Men det gjorde den från start.

Eller kan min service ha ställt till det på något sätt?

Skotern är lite vässad från början, lättare portning, förhöjjning av förbränningsrum, planad topp, y-rör, 1.5grads tändkil..

Mvh Carleen.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Någon? Ska åka ner till skotern imorgon och ta riktiga bilder på stiften. Man kanske får ta skotern till garaget och kolla hur kolvarna ser ut från avgasportarna, vad ska man titta på? Inte så hajj på det här.. Mvh


Sent from my C6603 using Tapatalk
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Om den "böar" när du gasar så går den magert (liknas med att gasa fullt och det bara låter tomt) det är för klent med soppa i paritet med luften som kommer in i motorn... Om den blöddrar så går den fett, och det gör den verkligen inte om du har vita stift. Kanske sunkigt soppafilter eller så har det blivit stopp i förgasaren.
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Vad gäller kolvarna så är det smart att glo in via avgasportarna, kolla hur dom ser ut på toppen och mot kanterna. En smält kolv brukar märkas.. Kan du inte fota kolvarna via avgasportarna?
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Tack för svar. Inte helt hundra om den böade eller blöddrade, trodde nämligen att det var samma sak och berodde på att den får gör mkt soppa.

Jag ska försöka ta nå bilder idag, men har inget garage att skruva i vart den står nu, utan måste isf köra den en bit för att sedan ta den på släp. Och det känns inte helt kul ifall den går toksnålt, så blir fälten ute i mörkret, tur att det inte är mer än -13grader! Men ska försöka ta bilder på både stift och kolvar idag. Är insprutning på den här maskinen men kan mycket väl vara att soppafiltret eller pumpen har blivit fullt i skit, vet någon vart soppafiltret sitter på en f7a?

Sent from my C6603 using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Du sa att dina stift inte fullt ut var lika vit som på bilderna,,,,, då är det lugnt. De mörkare stiftet på bilden ser helt ok ut i färg.

Höjt förbränningsrum + planad topp förstog jag inte?
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Det finns två filter i tanken. Ganska dyra. Mina stift är också ljusa, inte vita men ljusa.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hej, bytte mapp i boondockerboxen idag och prövade fara ut på en lite längre sväng efter jobbet idag, dock inte mer än 1mil eller så. (Finns inte riktigt nog med snö + kolsvart ute och hade lite andra ärenden att göra.) Under den här tiden gick skotern inte helt rent men ändå helt okej, parkerad och lät den stå.

Boondockervärden: -5% på 7800rpm och alla lägen på gasen, och -2.5% på 8100rpm, alla lägen på gasen. Har även lagt till lite soppa på 5000rpm och 6500rpm, typ 2,5%.


Efter 7h när jag hade tid att tjorva med skotern igen så åkte jag tillbaks för att se hur stiften såg ut, dem var inte vitfärgade längre utan hade en lite grå/ljusbrun på elektroden istället och var oljiga högre upp mot isolatorn. Kan tillägga att det såg riktigt oljigt ut inne i cylindern, testade dra i snöret utan stift och den spottade ut en liten oljesörja på topplocket.

Bestämde mig för att fara ut på en till liten tur för att se hur den gick, samt kolla på stiften. Men nu gick den inte alls speciellt bra, gick inte rent för fem öre, samt hade problem att varva ur på högre varv.. Jag tog med gopro kameran och filmade hela resan (15min), så tar och laddar upp en film ikväll.. huff inge kul när det tjorvar.

Efter första turen (avtorkade)
http://www.bilddump.se/bilder/20131202231436-81.229.172.109.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20131202231457-81.229.172.109.jpg

Efter andra turen (ej avtorkade)
http://www.bilddump.se/bilder/20131202231549-81.229.172.109.jpg

Hade sprutat olja på gasspjället, men misstänker att det är bussningen mellan pipan och y-röret som inte håller helt tätt..

http://www.bilddump.se/bilder/20131202231756-81.229.172.109.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20131202231813-81.229.172.109.jpg
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Boost III: Förstår inte riktigt heller, känns som att det borde ta ut varandra. Men köpte skotern "färdig vässad" så jag har inta gjort något av det. Men höjningen av förbränningsrummet består av en extra cylinderfotspackning. Stiften såg nu bättre ut, se bilden ovan, taskig kvalité men kunde inte fota bättre, blir först till helgen isf när det är ljust ute.

H a: Är dem lätta att byta eller tjorvigt? Hur pass dyra? Finns det nå luftfilter på dem här f7orna? eller är det bara luftburken? Hur går din f7a? fett/snålt?



Tack för svar grabbar, uppskattas verkligen!
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Någon expert eller dylikt som har nå tips? Kan jag ha gjort något fel med avgasportarna? Eller får den för mkt/lite olja/soppa?

Den gick bra förra säsongen, har bara tvättat av den, bytt stift,rem. Mvh

Sent from my C6603 using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Om den nu går sunkigt på någ vis vilket är svårt att avgöra från video så mät upp tps givaren med både voltmätning och ohm mätning. Ibland visar de rätt när man mäter volten ur dem men med ohm mätning kan man hitta en bugg eller tvärtom. Gasa sakta upp o ner vid ohm mätning o leta oregelbunden ohm ökning/minskning leta bortfall av ohm med andra ord. ,samma sak vid voltmätning ska volten stiga/minska med gaspådrag/avslag.

Avgasportarna ser du om de hissas vid ca 7000v om du tar av höljet till apv motorn. Hissa upp maskinen så mattan hänger fritt o ställ skidorna mot en vägg så den inte drar iväg om den ramlar ner. Dra på utav hell.. så den varvar förbi 7000v då ska du se apv motorn vrida sig om allt är ok.

Ta upp avgasgiljotinerna igen och kolla att de är max nere så du inte trasslat till någ vajer från apv motorn så de står på vid gavel. Vajrarna kan ha hoppat av apv motorns trumma vid rengöringen kolla allt sådant också.

Ang toppen högre och planad fattar jag nu när du skrev cylindrarna är uppshimsade. Då måste toppen planas lika mycket som shimsen höjer cylindrarna.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hmm okej, vad är tps givarens funktion? Styr den hur mycket soppa som ska skickas in? Vart sitter givaren? Finns det någon.kontakt att mäta på eller måste jag klippa kablarna? Så ohmen ska vara stabil medans volten vandrar med varvtalet? Har du nå värden så jag vet vad dem ska ligga på?

Okej jag ska titta upp på det ang avgasventilerna. Skulle fasningen i giljotinerna vara uppåt eller neråt? Kan man mäta upp wiren så man vet att den är rätt inställd?

Ah precis så :) tack för svar..



Sent from my C6603 using Tapatalk
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Cylindern är höjd, men toppen är planad , Att soppa filtrena ska vara skitiga så dem går snålt anser jag vara osannolikt, och skulle de vara så är det på fullgas, men man kan ta upp dom utan verktyg ur tanken genom att öppna bensinlocket och plocka
upp dom, luftfiltret sitter under scoopet Och behövs aldrig rengöras förutsatt att man inte kört på en bomullsäng
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Har du kollat att du monterat "avgasportarna" rätt väg? Gasa ur den lite istället för att bara pumpgasa litegrann.Blir inte klok på om du kör med orginalpipa eller bikeman. Orginal pipan kan du köra utan boondocker, med bikemanpipan finns det risk att du bör ha den. Med tanke på att du har en väl fungerande BMP fatazz "ported" pipa + boondocker+ justerbaravikter hemma så förstår jag inte varför grejjerna inte sitter monterade. Du går miste om en jävligt potent skoter. Fick du inte tips av Dysse angående boondockersiffror?
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Okej bra då vet jag dysse och svartakatten, ska ta en titt på soppafiltrerna när jag tar skotern till garage. Bra där med luftfiltret, då kan man utesluta det.

Jag monterade avgasventilerna samma håll som dem satt när jag skruvade lös dem, men kommer inte ihåg vilket håll det var, tror det var med urfasningen neråt.

Jag kör med original pipa nu, har haft boondockern för att snåla ner på toppen samt lägga till på mellanregistret, likt en fuelreducer. Och jag har inte kört med fatazz pipan pga att jag inte har en bränslemapp till den, hade behövt få skotern på en dyno och utgå därifrån, samt har inte monterat vikterna då jag inte är säker hur man gör. Har inte skruvat i skotrar tidigare. Det tror ja absolut att jag går miste om, nej inte nå nummer på fatazz pipan tyvärr.

Förresten ni som sett filmen, kolla där och jämför före/efter 07:40, efter 07:40 är det med originalmap, där orkar skotern inte varva ur ens, vad kan det bero på?


Och tackar för svar allihopa!

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Last edited:

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Var förbi på arctic Åf och pratade lite, dem trodde inte att det var tps-givaren som behövd justeras, utan snarare att det fanns nå kabelbrott eller fukt i någon kontakt.

Och förresten, det här oljestaget som sitter på gasspjället, ska det vara fixerat eller ska det kunna röra på sig lite hursomhelst?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Om den inte orkar varva ur nu och gjorde det tidigare kan de vara någe knas med avgasventilerna som sagt, kolla om vajrarna hoppat av apv motorns vridhjul och att apv motorn vrider upp ventilerna vid ca 7000v.

Tps givaren sitter på sidan av spjällaxeln på ena trottelhuset. Du kan ev fippla in ohm mätarens vassa piggar in vid kabelanslutningen till tps givaren alt stick igenom knappnålar genom kablarna och mät på dem. Vilka färger du ska mäta mellan har jag ingen aning om men det är bara 3kablar så det går prova sig fram. Ohm värdet är oviktigt bara det följer gasen utan hack,dra ur tps givaren från närmsta kontakt vid ohm mätning. Ställer du om till voltmätning brukar det röra sig om uppimot 1-5 volt på de flesta tps vilket är mindre viktigt,,då ska tps vara inkopplad och tändning på. Även där ska volten följa gastummen upp och tillbaka utan hicka i volten. Jag vet dock inte om det går kallibrera tps givaren på en f7? Om det går så är hålen ovala på tps givaren så den går justera.

Någ annan får svara på om tps är justerbar på f7 och då får vi ta hur man kallibrerar därifrån.

Om en tps är felkallibrerad så påverkar det bränslemängden i hela registret typ snål i hela registret eller fet . Har man litet fel i typ bortfall/bugg mitt i tps banan brukar man få stupningar just vid det gaspådraget.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du får felkoder om TPSen är feljusterad (1 blinkning) , även på APVn om den inte öppnar , går för långt , om ena wiren hoppat av så larmar den inte , om felet kom efter tvätten så låter fukt som en trolig orsak , går den bra utan boondockerbox ? kolla jordpunkten på den
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Jag ska titta upp avgasventilerna till helgen, har tillgång till garage då. Ska försöka ta och mäta upp tpsen.

Attans, för jag får inga felkoder alls. Nej går inte bra utan boondockerboxen heller.. Vilken jordpunkt tänkte du på?

Förresten, ni tror inte att jag kan ha bränt kolvarna/ringarna? För då borde den gå dåligt va?


Sent from my C6603 using Tapatalk