Vitt pulver i förgasaren?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
...var första tanken när jag öppnat förgasaren i polarns XLT.

Hur kan det komma sig att det blivit såna här utfällningar/avlagringar?
Detta var inte värsta förgasaren, jag kunde hälla ut en halv deci lös vitt pulver och det var lika mycket kvar som jag fick skrapa bort.
Den cylinder jag fick att gå hade nästan ren förgasare, pulvret verka mao lösa sig i bensin.

Skotern hade körts våren 2005, stått utomhus ett år innan den 2006 startades och kördes några varv runt kvarteret, på samma soppa. Sen ställdes den i garage och har inte gått att få igång trots försök varje år.

Det startade efter rengöring men gick 5 minuter innan den dog. Fick dränera förgasarna då det rann ut vitt vatten. Sen har den funkat.

Bör nämnas att tanken var snustorr innan jag började.

Har sett exempel från USA men där kör de på väldigt dålig bensin, trodde inte att det fanns så här mycket tillsatser/föroreningar i svensk bensin.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Flänsost i förgasaren ?

f*n de där var de värsta jag sett när de gäller stopp i förgasarna!
(mitt inlägg kan tyvärr inte hjälpa dig, men de kan ju vara skönt att veta att alltid roar man någon)
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Flänsost i förgasaren ?

ja, garanterat bensin om avdunstnat! sådär hade man ju ett X antal gånger på mopeden förr i tiden :p
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
det är aluminiumoxid. när bränslet dunstat bort så kommer det in syre som får aluminiumen att oxidera... så länge det finns bränsle och bränsle ånga kommer syret inte åt aluminiumen... när jag har dränerat mina gasare på våren brukar jag spraya 5.56 eller liknande in i förgasaren och flotörhuset så det finns ett tunt olje lager i gasaren, å än så har jag inte haft några sånna problem
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Simplaste lösningen är att starta maskinen ett par gånger under "off season", varmköra samt låta bandet snurra några varv.
 

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Simplaste lösningen är att starta maskinen ett par gånger under "off season", varmköra samt låta bandet snurra några varv.
Om jag inte e helt ute å cycklar gör man inte sig en björn tjänst då. Statar men den korta sunder under sommar sesongen blir det i stället kondens i motor...skar man starta skar man göra det ordentligt så den blir riktigt varm!

För att undvika att bensinen oxideras så finns det en till sats å köpa som man häller i bensinen i sista tanken innan konservering, finns hos ÅF.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om jag inte e helt ute å cycklar gör man inte sig en björn tjänst då. Statar men den korta sunder under sommar sesongen blir det i stället kondens i motor...skar man starta skar man göra det ordentligt så den blir riktigt varm!

För att undvika att bensinen oxideras så finns det en till sats å köpa som man häller i bensinen i sista tanken innan konservering, finns hos ÅF.
Jo, det var det jag menade med att varmköra, sen kan det ju skilja på möjligheterna till det.
Förvarar själv alltid skotern i varmgarage under "off season" rullar ut den och låter den bli ordentligt varm, är sambon borta t o m en sväng på gräsmattan:rock:
Har sett att maskiner som står ute, i kallförråd osv oxiderar rätt kraftigt runt motorn pga stillastående luft och varmt/kallt med kondensutfällning, där borde man egentligen rekommendera att spraya in allt med typ wd 40 men det blir ju en annan tråd. Idag och i framtiden kommer det att bli viktigare att sköta bränslet inför sommarförvaring pga detta populistiska påfund med att blanda in etanol.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Ett annat tips för att slippa problem är att tömma tanken och slå i en dunk aspen och köra fram i förgasare å så. Akrylat bränsle är mycket mer åldersbeständigt, perfekt att ha i gräsklippare å andra säsongs maskiner, åtminstonde sista tanken. Är ju även snällare mot membran och sånt, etanolen i vanliga soppans fel kanske?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Re: Vitt pulver i förgasaren?

Ett annat tips för att slippa problem är att tömma tanken och slå i en dunk aspen och köra fram i förgasare å så. Akrylat bränsle är mycket mer åldersbeständigt, perfekt att ha i gräsklippare å andra säsongs maskiner, åtminstonde sista tanken. Är ju även snällare mot membran och sånt, etanolen i vanliga soppans fel kanske?
Jovisst går det att göra så men då får du säkerligen byta minst kolvringar framledes och säkerligen mer:evil:.
Alkylat har ju egenheten att sotavlagringar är ett minne blott, tyvärr sätter du det i en gammal inkörd motor så löser det upp de befintliga.

Kör man från början på alkylat är det suveränt, öppnat motorsågen som gått på alkylat sedan ny i 7-8 år och det ser fortfarande helt nytt ut men det är icke rekommendabelt att spilla i lite då och då.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Kan även se ut sådär om den har varit sänkt i havet och stått någon månad.. Synd att jag inte har någon bild på hur förgasarna såg ut på den maskinen. Var exakt sådär vitt, dock över hela gasarna haha ;)
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Det är bara vatten tillsammans med syre som kan få den att oxidera så kraftigt. eller så har den stått på en väldigt fuktig plats? men förmodligen
både och...
 

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Hehe, det där har man varit med om på mopeder! Tror det är vatten i tanken som förts upp till förgasarna och emulgerats med bensin, men som sagt, jag tror bara, men dom där såg onekligen riktigt jävliga ut!