warrior gt 40th -08 eller nytro rtx -09

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Tjenare!

Angående ditt byte så skulle jag om jag var du köpa Nytron.

Hade en Warrior GT -07a och visst det är en fin maskin med bra mycket motor.
Nackdelarna är väl nu när man bytt maskin så får man verkligen känna att den är ganska tung när man har något att jämnföra med, men den är verkligen inte OKÖRBAR, snarare en vane sak.
Dock något som är ganska tråkigt med Warriorn är boggien, den är väldigt skön efter en dålig led men med 44as matta som jag hade så vill den äta ganska mycket slides, beroende hur mycket led du kör och hur många mil / år så kan du få räkna med att 1par slides tar slut innan vinter säsongen tar slut.
Kan ej svara för hur en kort Nytro levererar vid olika underlag pga att jag äger en MTX SE 162, men en sak är säker en Nytro är jävulskt mycket mer rappare och piggare än en Apex.

Hoppas det hjälpte lite!
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Har kört skoter sen mitten av 80talet och har haft kortbandare förut.Kör nu warrior gt 40th-08,kan bara tala av egen erfarenhet.Är helt såld på maskinen enda nackdelen är väl mattan,men så länge man kör bara led funkar den bra.Ska man åka i deep snow är nog en 44:a lr 50 ett måste,kraften finns.Motorn är gudomlig och du behöver aldrig vara orolig för barnsjukdommar.Kan ej svara för hur nytron går,har aldrig kört en men som med alla yamaha är väl mattan den svaga punkten.
 
J

Jona$

Några viktiga detaljer är att Apex kräver sin förares matchvikt
Och att 06 kom nya chassiet samt boggien och även motorn, den tidigare benämda rx1:an har välldigt få likheter.

Sen även att det finns många apex och vector till en bra lägre peng än Nytro...dock kommer jag även skaffa en Nytro nästa år om intresset kliver igång nu i år.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Några viktiga detaljer är att Apex kräver sin förares matchvikt
Och att 06 kom nya chassiet samt boggien och även motorn, den tidigare benämda rx1:an har välldigt få likheter.

Sen även att det finns många apex och vector till en bra lägre peng än Nytro...dock kommer jag även skaffa en Nytro nästa år om intresset kliver igång nu i år.
Den nya boggien kom 05... framvagnen som apexen har kom 05 på vectorn... bandtunneln är lika det är väldigt mkt som är lika. Dock inte körställningen samt avsaknaden av insprutning...

Kör själv med 08ans boggie på min 05a, förlägningen på tunneln från en 08'a , apexdyna fan 99.9% tom nithålen är rätt...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Har själv en nytro. Jag tycker så här, Warrior ska du välja om du kör mycket led, helst långa sträckor, och fort på sjön. Nytron ska du välja om du gillar att höra hårt på knöliga leder, hoppa lite och busa utanför leden. För min del är valet busenkelt, NYTRO!
Men kom ihåg att nytron är en maskin som ska köras hårt för att komma till sin rätt.
När jag blir gammal kanske jag vill ha en Warrior.
 

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Nytron förläng till 345 och dit med en 40,6*44 matta behåller en rolig skoter efter leden men som blir grymt mycket bättre på sidan om leden.
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Försök att ordna några rejäla provkörningar. Det är ju känslan när man kör skotern som jag tycker är helt avgörande.

Har haft en Warrior GT 07:a och har nu en Nytro XTX, båda maskinerna är riktigt härliga skotrar men det skiljer en hel del på dem.

Jag som kör motorcykel jämför gärna att RX1 är som en underbar landsvägshoj med grym motor och komfort medans Nytron är mer som en endurohoj smidig och lättkörd.
 

Boder

Ny medlem
15 dec 2009
4
0
1
Hej jag har vad som nästan exakt motsvarar en Warrior gt 40th -08, köpte en Apex GT -06 som jag har förlängt (för mycket snö i USA där jag köpte den, man var tvungen att ha lite längre maskin) och Öhlinare även fram. Köpte en Nytro MTX-08. Men när man har kört en riktigt snabb maskin kan man inte backa ner till en svag Nytro, de är bara för löjliga. Det är tungt att köra fort med en Warrior, men kan man köra så är det ingen som hänger med på en orginalskoter, sedan skall man inte ens prata om en med Kompressor eller den fjantigare varianten Turbo. Då finns det ingen som hänger med hur de än gör. Är man lite dålig på att köra skall man nog ta Nytron, men sänk den lite så att den inte tippar så mycket i det fallet. Nytron låter väldigt fint och variatorn växlade väldigt bra, speciellt bra var starten, det tog minst 4 meter innan Apexen körde ifrån Nytron.
 

Boder

Ny medlem
15 dec 2009
4
0
1
Har sålt Nytron förövrigt och nu väntar jag på att det skall komma något bättre än Apexen. En Apex går inte sönder överhuvudtaget om man inte skruvar i den. Vikt, tja det är mest en fråga om fjädringsjustering, jag har fått byta till starkare fjädrar och shimsa om alla dämpare. Men då fungerar den bra. (amerikanska modellen har lite mjukare inställningar orginal). En Nytro med kompressor skulle kunna vara något, men då kan jag lika gärna sätta kompressor på Apexen. En viktig sak är att på slutat av säsongen så är apexen fortfarande "snabb" dvs. när iskristallerna blir större så går den så fort att man inte "tänker, oj jag måste ha mer hk" vilket man annars alltid har tänkt mot slutet av säsongen. Men en ny med 185 hk och 25 kilo minder skulle inte vara fel, samma geometri är helt ok.
 

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6
Tack för svaren och det var många delade meningar , men nu kan jag medela att det blev en rx1 apex 40th och har hunnit köra drygt 20 mil både led och spårat genom vildmarken dock inte först men det gick då utan problem. Det första man märkte var ju att den e byggd för leden och att det kommer nog att ta ett tag innan man lärt sig fyrtaktsmotorn, man måste hålla en grundgas hela tiden när man far in bland buskar och snår å ska smyga runt. Men de bästa e att jag inte behövt tanka på hela helgen!!