what caused this piston to seize"with picture"

Larsianer

Medlem
15 mar 2010
30
0
1
lean piston.jpghvad kan dere si om denne kolven, jordinga til boondocker boxen var ødelagt, så jag tenker at jeg har kjørt på lean condition..what you think
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Lite svårt att gissa för vi skulle behöva fler bilder.
Men att döma av bilden så ser det inte ut som kolven smält uppifrån kolvtak och neråt som de brukar bli när en motor går lite för snålt och spikar. Det ser snarare ut som kolven tvärskurit pga ingen soppa alls ,,typ tvångskörts med den fräscha cylindern och denna har släpats med en bra bit och nypit helt enkelt
De kan även vara dålig rengöring av cylinder från tidigare ras = aluminiumrester på cylindervägg för då skär de såhär ganska omg.
Kallskärning ser också ut såhär dvs om kör för hårt utan varmkörning för då sväller kolven fortare än cylindern!. De behövs bara en liten början av nypning så eskalerar det fort.
För tight borr vs kolv skulle kunna bli såhär också.

Vet du borret och kolvens spel?
En bild av cylinder skulle kunna avslöja om ringgapet var för tight. Och bilder på bägge kolvar uppifrån kolvtak vore bra för att lista ut felet.
 

Larsianer

Medlem
15 mar 2010
30
0
1
med borret och kolvens spel mener du da storleiken på sylinder och kolv??, jag vet inta akkurat dimensjonen, men det er en arctic cat m8, som er borrat til 925ccm,when you say "ingen soppa alls" do you mean that i it could have startet when i tryed to start it?jag kjørte hele 2013 sesongen med disse stemplene, jag skiftade dem i sommer.så dem er inta innkjørad enda

Takk for svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Det ser ut som kolvringsgapet har varit för tight på bilden i cylinder. Rakt nergående repor liknade de på bilden tyder på tight ringgap. Ta reda på exakt ringgap men låt det aldrig understiga 0,55mm med så stor borr för då är det fel uppgifter. Sätt 0,55-0,60mm om du inte hittar att de ska vara ännu större.

Mät ringgapet på de gamla kolvarna och jämför med de nya du satt i nu. Ev missade du slipa in ringgapet på de nya kolvarna?

To tight ring gap can do this problem.
To hot on the trottel vs coold engine can do this.
Some kind off fuel trubble
 

Larsianer

Medlem
15 mar 2010
30
0
1
jag glemte och sjekke ring gapet, huff....takk for all hjelp, skal ut å sjekke dette nu.
i will give a raport later,thanks all of you

Regards:Lars from North Norway
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Glömde säga att den kan läka in luft/air vid packbox vevaxel eller insugsgummi vid den cylinder som skurit så kolla även det med startgasmetoden om du inte ser sprickor i insug alt söndertrasad packbox på vevaxeln. Kolla även så inte bottenpackningen läker under cylinder för de drar in tjuvluft också.
 

Larsianer

Medlem
15 mar 2010
30
0
1
jag har kollat efter luft bubblar i olje systemet, det var ok,det måsta skjedd da jordingen til bd boksen blei ødelagt,har 25grader forskjell på høyre och venstrer sylinder.den bakkar på ca 190-200grader celsius.
vart litt mucket eksos når det gikk på tomgang, grå røyk
Håpes det verkar nu

Lars