XCR 600 som skurit,

Snarven

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
En kompis xcr skar i helgen på cylindern längst till höger. Det hände mitt på leden och inte under hård körning. Tändstiftet var vitt och vi skall öppna den imorgon och kika vad som hänt. Tänkte höra om det är ngn som har ngt förslag på varför den har skurit ?? Att den inte fått soppa kan man väl anta..... men varför ?
 
N

Nilla

Det är omöjligt att den har skurit, för det är bara a-c som gör om man får tro på det som skrivs på nätet.
Kan vara ispropp inte helt ovanligt, har en kompis med en 670 rave som skar på grund av detta fenomen, hände på sjön i hundra knyck.

ps hoppas att det inte har sabbat cyllen!
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Jag hade en XCR600 -96:a som inte ville vara med nå mer, Jag hoppade med den och körde fast i snön. När jag äntligen fick upp den så åkte jag ca 100m så lät det plötsligt plopp så gick den inte på alla burkar. När jag hade plockat isär den så upptäckte jag att kolven på den vänstra cyl hade gått sönder vid kolvbultssprinten så att bulten hade sabbat loppet, varför vet jag inte riktigt om det var frysning eller om det var för att jag inte hade öppnat bensinkranen eller om det bara blev så efter 400 mil!!! Inte så kul men det finns folk som inte gör annat än att borra i sånt hela dagarna. Borrningen och honingen blev klar, 1.0mm överdimension, så tänkte jag att det var bara att beställa kolvar....jo djä__ar vad det var, det fanns inte att få tag på i hela detta avlånga land och ingen var heller villig att ta hem från USA när det "bara var 3 kolvar, det får du nog vänta tills nästa säsong" Vilka idioter det finns, jag fick köpa en ny skoter helt enkelt, vilken service dom verkar ha.....men det blev en ny polaris SKS 700, so far so good
 

Håkan4

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Jag har precis repat min xcr 600 sp - 96 det var jävligt svårt att få tag på delar ända tills jag fick tag på ett företag som heter RINAB dom finns på riktnromr 0690 tyvärr så kommer jag inte ihåg telnr men telia borde ha koll på detta hoppas att detta hjälper dig Mvh Håkan
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kolla tätningen till veven ! Är den otät så har den tagit tjuvluft och gått för magert på den cylindern. Alternativt att insugningsgummit har spruckit. Eller kan det vart fel bestyckning ? :)
mvh: Bosse................

 

Snarven

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hej !
Nu har vi öppnat motorn och det var ett knaster som hade lossnat. Det såg inge vackert ut, så det blir till att borra upp den. Skall kolla upp Rinab om de har kolvar annars nån som vet var man köper det till förmånligt pris ?
Mvh Snarven
 
L

Lönnies

hoj

nä ja tror hä ha slutat smörja så kölven for!hä hände på min nu för 3 drar sen å ja kän ingen de där du skrev me att stifte blev helt vitt ( ser ärjat ut) kanske att kölven har börjat kladda å,´men de e bara å horna bört!!!

mvh wL
 

storm 96

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
I luleå finnes det en firma Bröderna Jönsson(fd skoterpiraten)
Bra till att hitta delar.
min storm 800 skar,de fixade kolvar snabbt och J----gt billigt
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
storm 96 skrev:
I luleå finnes det en firma Bröderna Jönsson(fd skoterpiraten)
Bra till att hitta delar.
min storm 800 skar,de fixade kolvar snabbt och J----gt billigt
Vad är det för mening att plocka upp en 3ÅR gammal tråd. :confused: