Sv: expertfråga! portad trippel med pipor. hittar inte toppvarven!!?
Har mätt upp lite på motorn.
men de uträknade porttiderna bygger på att jag har 112mm stakar och det är jag inte 100% säker på.
Avgasdurration 196° och porten är faktiskt ganska oval i ovankant men dock lite rakare än original.
spool125 eller126° lite svårt attt få exakt. originalhöjd och inkastvinkel.
2,6mm squish.0,6 i blocket och 2mm i block....det var mycket det!!
uppmätt komp 8kg
piplängd runt 103cm till mitt av revkonan. väldigt svårt att få rätt mått.
toppvarv runt 8000rpm sakta stigande vid en lång repa , även med tungt underlag.
avgstemp fullgas över 1200F stiger sakta med 25F per 100 meter upp till max testat 1300F efter 400-500meters fullgas. medeltungt underlag.
hejOk.
Om det nu skulle visa sig att avgasporten blev för rektangulär och du inte får körbar effekt så kan du rätdda cylindrarna ändå. Du slipar då mer uppöver i mitten port och gör mer lika båge som org form. Du kan utan problem slipa dig 2mm högre i mitten jämfört med org höjd för att få till mjukare överkant utyblås. Men då bör du även höja alla överströmmre en aning. En aning är helt beroende på hur mycket man lyckats bredda överströmmarna. Men ca 1mm är lämpligt om man breddat endast lite i överströmmare och höjt avgasporten 2mm. 2mm höjning utblås blir ca 4 graders durrationshöjning.
Om du portar liknande ovan beskrivning kommer den vilja ha hela sitt register minst 1000v högre för att utnyttja po0rtningen och få ut effekt,,dvs sluvarv minst 1000v högre än innan och slutvarvet 1000v högre. Man ska kunna få ut minst 10% mer pullver om man utför en sådan portning rätt,,men det är bet svårare att porta en koovstyrd insugscylinder än ett reedinsug ska man veta! Problemet är att man på kolvstyrda insug även måste hjålla stenkoll på insugsportens höjd/durr och det är en parameter till som är kännslig och svår att veta bra durr på.
På en reedinsugare behöver man inte bry sig i insugets durr för det sköter reedventilerna själva (förutom höjden på överströmmare dåra)
Har mätt upp lite på motorn.
men de uträknade porttiderna bygger på att jag har 112mm stakar och det är jag inte 100% säker på.
Avgasdurration 196° och porten är faktiskt ganska oval i ovankant men dock lite rakare än original.
spool125 eller126° lite svårt attt få exakt. originalhöjd och inkastvinkel.
2,6mm squish.0,6 i blocket och 2mm i block....det var mycket det!!
uppmätt komp 8kg
piplängd runt 103cm till mitt av revkonan. väldigt svårt att få rätt mått.
toppvarv runt 8000rpm sakta stigande vid en lång repa , även med tungt underlag.
avgstemp fullgas över 1200F stiger sakta med 25F per 100 meter upp till max testat 1300F efter 400-500meters fullgas. medeltungt underlag.