Xp 600 sdi startar inte, för spänd vajer till oljepumpen?

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hejsan!

Har precis tage ur och bytt kolvar, ringar och packningar på en Ski-Doo Mxz 600 sdi -08.
Såg då att vajern till oljepumpen var lite skadad så tog och beställde en ny orginal av ÅF och monterade i samma veva som ja satt i motorn igen.

Problemet nu är att den vägrar starta. Laddat batteriet och fyllt 30L nytt bränsle. rengjorda spridare, spridarbrygga och bränslet flödar fritt från tanken fram till motorn.

Gnista finns och ser bra ut.

Tände till på 2:a draget men ger sedan inte ifrån sig ett liv.

Frågan är nu, kan vajern vara så fel inställd, eller att jag stäckt den helt fel efter bytet, att den får för mycket olja att den inte vill tända alls?

Suttit och läst lite olika trådar, men ingen verkar ha haft exakt samma problem som denna.

Att tillägga är att den startade på 2:a rycket innan renoveringen/byte av vajern och gick hur fint som helst.

Några uppslag?
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Om du tar bort allt slack uppe vid gashandaget,precis så Spjällen/trotteln börjar till o öppna.Sen skruvar du isär justerskruven på vajern till oljepumpen och drar i sär den försiktigt,Justera så avstådet mellan ändarna blir 20.0mm.
 
Last edited:

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Om du tar bort allt slack uppe vid gashandaget,precis så Spjällen börjar till o öppna.Sen skruvar du isär justerskruven på vajern till oljepumpen och drar i sär den försiktigt,Justera så avstådet mellan ändarna blir 20.0mm.
Har för mig att måttet ska vara 16,5mm på vissa modeller. Men man behöver inte röra den där för att ta ur motorn.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Har för mig att måttet ska vara 16,5mm på vissa modeller. Men man behöver inte röra den där för att ta ur motorn.
Nej man behöver inte röra den när man tar ut motorn,Om du läser en gång till så ser du att TS skulle byta vajer. 16,5 mm är det på 500ss och 800r.600HO sdi är 20.0mm enl verkstadshandboken