Xp 600 sdi, varvar inte ur

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hej folket!

Nu när det äntligen har komme lite snö så tänke jag ut och testköra lite, men vart lite besviken över resultatet.

Köpte skotern innan det var någon snö på backen och har alltså inte kört den något innan idag.

Problemet är då att den inte varvar ut riktigt, max varv var peak på 8600-nånting nu innan jag nollställde, 7250rpm varvar den nu, hur jag än gör.
Provat ställt både upp och ner remmen i sekundären, kollat så alla vakumslangar är hela och på plats. Verkar sitta en annan fjäder i primären då den växlar lite aggressivare än en orginal.

När jag köpte den sa ägaren att han hade drevat ner den i slutet av förra säsongen, och att döma av allt jag skruvat med på skotern tidigare under renoveringen så verkar de ha vare en eller annan stjärna som skruvat med den tidigare, men såg detta nu när jag kikade runt lite:



pilarna stämmer inte överens, men kan detta orsaka att den inte varvar ut fullt?

Annars är det någon som har något annat förslag vart man ska börja?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kolla så att rave ventilerna inte fastnat. Det låter så på det du beskriver.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Motorn är nyrenoverad för 2 mil sedan och gaflarna rengjorda i samma veva.

Men ska prova och rycka ur vakumslangen imorgon och se om de blir nån skillnad.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vad menar du med att du nollställde?
Det är mest troligt att helixen är felsatt så rullarna går i fel spår på helixen.
Pilarna finns ju där av en orsak.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Vad menar du med att du nollställde?
Jag nollställde top_rpm på displayen, har personligen inte gjort något åt sek. mer än att rycka ut hela axeln när jag lyfte ur motorn.
Därav min fråga om fel placering av pilarna kan göra att den växlar fel?

Isåfall får jag rycka ut axeln igen, dela sekundären och sätta pilarna emot varandra, men tänkte om någon visste att det "gjorde nån skillnad" innan man börjar riva igen.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Att helixen är vriden ett halvt varv ska inte påverka varven. Rullarna är ju i "rätt" spår ändå.
ett kvarts varv vore en helt annan sak.
pilarna finns där för att du ska få rullarna i rätt spår, det hade lika gärna kunnat vara 2 pilar på helixen.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Så att dela och vända pilarna mot varandra ska egentligen inte ha någon inverkan?

Ska lossa slangen till portarna sedan och se om de blir nån skillnad.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Skruva bort plastlocket över raveventilerna och blås/sug i slangen för att se om de glider lätt.
även om de är rengjorda så kan dom kärva.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Får ta och prova de, nånstans må man ju börja.

Kan inte vara så att glidklackarna är slut eller liknande? Primären kikade ja lite på när den var lös och dem såg fin ut.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Om variatorerna kärvar så övervarvar den......
Kolla även bälgarna på raveventilerna om dom läcker så får du samma fel.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Problemet hittat!

På båda (!) avgasportarna hade låsfjädern åkt ner och gjorde så det var helt öppet mellan plastkoppen och membranet som låg i botten, alltså inget motstånd.

Det enda troliga jag kan komma på är orsaken är när jag skulle ha igång den efter renoveringen och de vart en sådan sursmäll att jag trode motorn skulle gå i 2 delar.

Tog lös, Monterade ihop och satte tillbaka. 2,5 körda mil idag och varvet ligger stabilt på ca 8060rpm.
Kunde inte vara mer nöjd just nu=)