Xrs 800- 07

W

Wettainen

Hade själv en Rave 800 förra året, samma sak med den. Det skakar och har sig lite, då vet man ju att det finns pulver under huven :D
Jo det stämmer nog ;) första året jag kör med 800, har egentligen inte kört med 600 heller, bara nån gång när jag har fått låna min kusins summit 600 -08. Har kört med en gtx 550 i 2 år :p så lär ju vara rätt så ovan i början :D
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jo det stämmer nog ;) första året jag kör med 800, har egentligen inte kört med 600 heller, bara nån gång när jag har fått låna min kusins summit 600 -08. Har kört med en gtx 550 i 2 år :p så lär ju vara rätt så ovan i början :D
Då gjorde du samma byte som jag gjorde, från 550f (körde även jag 550 i 2 år först) till 800, och jag var då livrädd från början haha! Men det är galet skönt att veta att kraften finns där när man behöver den, och man har blivit helt van.
 
W

Wettainen

Då gjorde du samma byte som jag gjorde, från 550f (körde även jag 550 i 2 år först) till 800, och jag var då livrädd från början haha! Men det är galet skönt att veta att kraften finns där när man behöver den, och man har blivit helt van.
Haha! :)
Kommer köra med denna i max 3 säsonger sen kommer jag förmodligen byta, om jag byter ner till 600a vet jag inte, kanske känns slö då man har kört 800an länge då?
en m8a skulle nog inte sitta så fel eller en 11ans pro rmk om nått år då dom är billigare ;)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har gått i dom tankarna också, men jag tror inte att en 600 upplevs slö egentligen, det är det där sista när man ska ut i djupsnön eller i klättring som saknas bara! Nä det är riktigt fina skotrar båda två. Du lär nog inte vara missnöjd i vinter heller ;)

Haha! :)
Kommer köra med denna i max 3 säsonger sen kommer jag förmodligen byta, om jag byter ner till 600a vet jag inte, kanske känns slö då man har kört 800an länge då?
en m8a skulle nog inte sitta så fel eller en 11ans pro rmk om nått år då dom är billigare ;)
 
W

Wettainen

Jag har gått i dom tankarna också, men jag tror inte att en 600 upplevs slö egentligen, det är det där sista när man ska ut i djupsnön eller i klättring som saknas bara! Nä det är riktigt fina skotrar båda två. Du lär nog inte vara missnöjd i vinter heller ;)
Jaha okej :)
nä dem är riktigt fina maskiner!:)
 

alfa danne

Aktiv medlem
12 nov 2009
72
0
6
Luleå
Denna skall få bekänna färg i vintern, mot nya M8or, M1100 turbo, crossfire 8, Och min M1000.
Ser fram emot säsongen!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
krokig vev är ett av dom absolut vanligaste felen , det räcker med en skjuten rem på fullgas så är den 9 gg av 10 sned , att ta ur den och mäta upp den är en mkt klok ide för att unvika ett större framtida haveri , i princip ALLA vevar jag har gjort den med har varit långt utanför fabriktstoleranserna ( som dessutom är ganska generösa ) , på en rotax gör även friktionen att fettet åker ur lagrena snabbare , jag skulle inte kört en meter utan att ha rikitat den ...
 
W

Wettainen

Denna skall få bekänna färg i vintern, mot nya M8or, M1100 turbo, crossfire 8, Och min M1000.
Ser fram emot säsongen!!
Haha :/
Vart kommer du att köra i Luleå? lär ju höra dig rätt så bra om du är ute med turbon :)


@ odysse. Vet att den är känd för med vevaxeln osv. Den har nämligen skurit när killen som hade den innan han jag köpte den av.
Han var i fjällen och körde så skar den. Kolvarna byttes, vevaxeln byttes, vevstakarna byttes, fettade om alla lagrer och sen har även ett stag gått sönder i den så då renoverade dom den och satta då på ett Cudney racing kit på den också. ( allt är gjort på firma )
Den hade då gått 290mil, nu har den gått 422 mil utan problem iallafall. Tänker inte plocka lös den innan den här säsongen, tänker chansa på att köra den här säsongen sen ska vi ta en grundlig kontroll av hela skotern nästa sommar.
Får hoppas på det bästa!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
oki , man kan sätta en indikatorklocka direkt längst ut pto tappen med motorn monterad men variatorn lös , är veven krokig redan där så blir det betydligt mer då den plockas isär å inte vevhuset rätar upp den ...
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tips! gör som Odysse säger och mät veven på plats, tar max 30min om du har avdragare och mätklocka. Är den sne så rikta! du kommer tjäna på det i längden. Speciellt när det handlar om en rotax 800 (och nej vevproblemen är inte förstorade)
 
W

Wettainen

Haha! Jag har blandat ihop dig med en annan Wettainen som bor i Luleå med en xrs -07!!
Jasså :) Vad heter den killen då? Jag har en släkt på ca 45-50 st, pappa har 6 syskon och mamma 5 :)
Kan det vara Tommy Wettainen?han hade en xrs summit 800-07 :)
 
W

Wettainen

Tips! gör som Odysse säger och mät veven på plats, tar max 30min om du har avdragare och mätklocka. Är den sne så rikta! du kommer tjäna på det i längden. Speciellt när det handlar om en rotax 800 (och nej vevproblemen är inte förstorade)
Har ingen mätklocka, vad kostar en sån på ett ungefär? kan googla upp det men hinner inte nu då jag ska till bussen på 10min :D

Edit: Hittade en på jula för 399kr. Värt att köpa?
Länk: http://www.jula.se/matklocka-256065
 
Last edited: