Yamaha 2014

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
boggien ser då ut vara exakt samma som på xf om man kollar bilderna, men k-len du har ju startat en egen tråd där du kan smutskasta..låt nu yama få vara stolta över deras lösningar;)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Intressant då man läser specen på vipern... det är yamahas nya triangel chassie som är så bra, det är yamahas nyframtagna framvagn som är så bra... och deras bra ide med att ha kedjehus och oljereserv i titanium har också någon häftig yamaha term med massa Vn och Xn och andra bokstäver...

vad är det som är yamaha förutom boggiet och motorn... och rutan?
Kollar du på XF:en (förlåt SrViper XTX) så ser det ut som ac-boggie också

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
givetvis gör chassit skillnad på en sån grej....att du flyttar fram spindlarna är inte de en chassi mod?? och i så fall vilken skillnad skulle de göra om inte ett chassi skulle kunna lösa problemet, bara en tanke
Skinz har lagt ner en hel arbete på att få balansen bättre i Nytron. Finns bra beskrivet på http://www.youtube.com/watch?v=yycEJN1wNCc

Deras lösning ligger i att få längre avstånd emellan mattan och skidorna, verkar vettigt

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
stänkan verkar ju ha ett annat tryck men den va då bland de första som hoppade av självmant på xf:en så den kanske yama hade klar redan 2012

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Magnesium.... Innan någon rättar mig.

Smutskastar inte Yamaha (inte öppet i denna tråd iallafall).

Blir bara brydd över hur de formulerar det som att det är Yamahas enastående forskning som har resulterat i detta.

Nu när ni skrivet det så har ni nog rätt, jag har inte tittat så mycletpå flickmodellerna, så jag är van att se float boggie :)

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ja tycker skinz videon förklara vikten av att ha ett välbalanserat chassi och att Ac chassit mycke väl kan fungera med yamma motorn, Ac 1100 känns ju faktiskt väl balanserade men lite klumpigare än 2t (min personliga åsikt)
Float dämpare satt väl i alla yamma bilder med?

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Seså pula ner en apex snurra i proclimb chassiet nu, så byter jag märke eller i alla fall motor :)

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Så sant så, men frågan är vilka stora fördelarna man får med YamaCat istället för att modda sin gamla Nytro

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Bra Motorer(Yamaha) i bra chassin (Arctic) , skippa erat märkes tjaffs .
Detta är bara början på något som kan bli bättre .

En Turbo i någon utav Yamaha motorerna standard i arctic chassit , då tror jag att jag slår till :)

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
ja kan ju bara tala för proclimb chassit men de är ett grymt chassi....helt otrolig kör känsla, lekfullt och hållbart och ja kan inte tänka mig att ni som kört yama hela livet ska bli besvikna

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
kompressorn tar mindre plats skulle jag tro. MCX får nått att bita i :D
Jag vart sugen, men jag väntar nog tills nästa år och köper en längre och med högre kammar.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
vad blir de för mattor tro? 3.0 i pitch? såg ju inte ut som att dom gått över 44mm kam höjd

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
skulle inte förvåna mig om AC släpper en likadan fast grön och med fabriksturbo till samma pris som yammas utan turbo :)