Yamaha 2014

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
99
63
Örnsköldsvik
Nu är det ju knappast idioter som kommit på att det här funkar. Det är garanterat tusentals simuleringar och tester bakom dessa grejer. Att då avfärda det som BS p.g.a. vad man tror känns vanskligt.

Skulle tro att det funkar, varför skulle dom annars bry sig att presentera lösningen på en skoter? Att sen en vanlig dödlig ska märka någon skillnad när man kör är en annan femma. :)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Såna där måste jag montera på sparken (Orsa):eyebrows: nä skämt
åt ett annat håll, det kan ju funka men det återstå att se tills nån har
provat.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
bara för att det är teknik som man inte förstår man ju inte rata det som skit. Antagligen får du inte fram samma effekt om du sätter dit ett stag A.Holm, eller?

Jag sökte runt lite och det verkar som att det handlar inte om att styva upp chassit utan att få bort microsvängningar och vibrationer. vinningarna på bilar blir bättre komfort, plåten utmattas inte lika fort och det krävs mindre korrigeringar under körning.

vinningarna på skoter ska bli kul att se när de utvärderas. antagligen lär ju chassit hålla lite bättre, och kanske mindre kännbara vibrationer? snöskoterkomforten är ju rätt brutal motför bilars komfort, så kanske inte blir lika stora vinningar. iofs har de ju E4or till led på andra sidan pölen :)

http://global.yamaha-motor.com/business/pd/

när vi liks surrar om Yamahas innovationer, vad hände med phazern med framvagn som var flytande/vickande?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
missförstå mig rätt, på en skotercrossskoter skulle jag tro det knappast finns någon vinning, men vi pratar om en skoter med styrservo så det handlar ju om finåkning på led. Där gör det inte så mycket med 1kg tyngre skoter heller
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
bara för att det är teknik som man inte förstår man ju inte rata det som skit. Antagligen får du inte fram samma effekt om du sätter dit ett stag A.Holm, eller?

Jag sökte runt lite och det verkar som att det handlar inte om att styva upp chassit utan att få bort microsvängningar och vibrationer. vinningarna på bilar blir bättre komfort, plåten utmattas inte lika fort och det krävs mindre korrigeringar under körning.
Filmen som dom visar gör mig bara ännu mer skeptisk...
Jag må vara bakåtsträvare, men jag tror inte detta gör märkbar skillnad på en snöskoter...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Finns ju redan, förutom med blå färg då och att det står M6/8000 på huven... ;-)
Jo visst Andreas, men om japanerna övervakar monteringen av en SR-V 6000 så blir det skillnad på snöskotrar iallafall :heh:
Det är skillnad på olika vettu...men i det här fallet skulle det bli skillnad på lika :boink:
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Den måste va blå och ha performancedamper, annars vill jag inte ha den! :tongue1: M6000 vore kul att prova faktiskt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det skiljer ju lite mera än dekalerna ;)
Skulle dom slänga in en AC 2-T i Vipern blir det inte mycket.
Troligen variatorer och drev i kedjehuset, om dom skulle envisas att åka med BW-kdeja.
Sen är det bara lite plast och krafs...


FOX rider

Den måste va blå och ha performancedamper, annars vill jag inte ha den! M6000 vore kul att prova faktiskt.
Haha! Ja, det gör nog hela skillnaden...
Vesslan i Saxnäs ska väl bygga en M6000 i vinter, få se hur den går...

Mas såklart

Jo visst Andreas, men om japanerna övervakar monteringen av en SR-V 6000 så blir det skillnad på snöskotrar iallafall
Det är skillnad på olika vettu...men i det här fallet skulle det bli skillnad på lika
Precis lika som när det är skillnad på en ost. Det är ju hål i osten, men inge ost i hålen...?
Jag gissar att Vipern och Ac7000 kommer ha samma kvalite i år, de skruvas ju ihop av samma människor.
Men den japanska närvaron har förhoppningsvis ökat kvaliten på båda maskinerna.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har pratat med dom som testkört både Vipern och A-C och iaf enligt dom är det skillnad på hur dom är att köra. Så lite mera än drev, plast och krafs skiljer det. Men du har kanske testat dom båda och har fakta på det?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Enligt Yamahas tekniker skiljer det på ca 70 punkter mellan Vipern och motsvarande Arctic..
Så gissar att det är lite mer än bara drev, variatorer och plast.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har pratat med dom som testkört både Vipern och A-C och iaf enligt dom är det skillnad på hur dom är att köra. Så lite mera än drev, plast och krafs skiljer det. Men du har kanske testat dom båda och har fakta på det?
Ja, det borde kännas skillnad då det är annan mattlängd på Vipern jämfört med Ac 7000.
Även annan typ av matta bland annat...
Vet inte om shimsning på dämpare kan skilja?
Lutar mig mot fakta från Ac vad som skiljer dem åt...

Enligt Yamahas tekniker skiljer det på ca 70 punkter mellan Vipern och motsvarande Arctic..
Så gissar att det är lite mer än bara drev, variatorer och plast.
Notera att jag jämfört en ev 2-T "MTX Viper"
Gissar att det skulle skilja på mindre detaljer då än på den Viper som nu säljs...
Räknar man detaljer som skiljer kommer man lätt upp i ett antal...
Annan färg, annan ruta, annan skruv till över bärmarmen, etc. etc...