Yamaha Br 250.. Motorproblem??

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Halloj..
Har en 1 cylindrig Br250 från början av 1980 talet.
Tidigare i våras så gick den bra, men stått still sedan dess, sen skulle den startas men går inte riktigt som den ska :hmmmm:

Den startar på tomgång men det går ej att ge mer gas än så då dör den..
Sen brukar den poffa till (baksmälla) till, sen så dör den, även startsnöret dras tillbaka med ordentlig kraft, precis som en kickpedal på en cross :hmmmm:

Har nu haft lös svänghjulet tändplattan står rätt, tändspolen ger gnista, har en ny liggande så ska byta den imorgon bara för sakens skull..
Rengjort förgasaer och munstycken, bra komp i motorn,,

funderar på om bränslepumpen är slut, det kommer soppa från slangen när jag har den lös och drar runt motorn, men tänkte om den kan bete sig på detta vis om den får för lite soppa :hmmmm:

Eller har ni några andra ideer vad som kan vara fel !!!

Uppdatering..
Just vart ute i garaget,, lossade bräsnlepumpen, såg fin ut och inget skräp i den, Men skotern går hur fint som helst på tomgång och hur länge som helst utan misständning eller nått annat, men får lite mera varv ett kort tag när jag använder choken, men sen dör den om jag inte stänger choken, den dör även om jag provara att gasa, ingen skillnad om jag pumpar på gasen eller ökar den sakta och lungt,

Ingen som har några förslag, Need some help here,,,
 
Last edited:

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Nope,, det var inte pga av surat tändstift den bara gick på tomgång,,

Rengjorde förgasaren och bränslepumpen en gång till idag och monterade allt, men samma symptom,, vart less på den och var på väg ut från garaget, då jag såg en kabel till framlyset så var dåligt skarvad, drog på lite eltejp där och sen tänkte jag lika bra att tejpa ihop lösa kablar, så man får snygga stammar, då hittade jag en kabel som var avskalad och låg helt fritt sen dök det upp en till kabel, den kabeln låg mellan plåtväggen och bromsskivan, tejpade dom och vart tvungen att prova att starta den, var det så enkelt som ett jordfel elelr kortis, andra draget gick den igång och jag hade varv på den,, vet ej säkert vad det är för kabel, men min stoppknapp är borta och antagligen har någon tidigare ägare bara lindat dessa kablar under intrumentpanelen utan tejp eller nått, sen i våras så har dom ramlat ned, och antagligen kom detta symptom upp då, :laugh:
Denna kabel var svart och fastnat i svart dynga längs med luftburkens insug och sen ned bakom bromskivan, hade kollat upp elkablar osv tidigare, ren lyckträff att se denna kabel, nu har man ju bytt det mesta i den, men då fick den service för en massa hundringar, då allt mest den endast behövde var en bit eltejp för några ören, :laugh:

Men kan ju vart någon smuts med som till slut gav med sig, men svårt att tro så noga man rengjort allt,helst med tanke på att jag nyligen rengjort gasaren och det vara samma problem, mest nyfiken nu om någon vet om stoppknapps kablarna kan orsaka detta problem :hmmmm:
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Det kan dom, stoppknapparna kan ge upp ibland och då börjar som motorn att mistända får förlite tändström, har du en 2cylindrig tror du ljuddämparen ska smälta för då kan han bara tända på 1cylinder och skickar ut det andra i dämparen och tänds där sen
 

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Mmm!! Bra att veta.. Till nästa objekt, :) Ja tur man har en 1 cylindrig bröööl maskin... Den går då hur fint som helst nu,, Inköp 1500:- + en bit eltejp. Så ska det vara..