Yamaha Exciter 2

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
och vad menar du med "äter" tändstift, nytt ord för mig iaf=) haha, har hört massa andra men inte äter:p "skjuter" den stift eller vad menar du?

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Justera upp luftskruvarna 1/4 varv till å prova om det går bättre. Annars kanske 1/4 varv till.

waccII

Aktiv medlem
23 okt 2006
60
0
6
Finland Vasa
köpte ny tänd stift idag. 3h efter var de slut:S skotern började gå dåligt , bytt tändstife flera ggr , med ny tändstift funkar den ca 3 -4 h :S

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
Hur ser stiften ut när du byter? Vad kör du på för stift? Provat BR9EYA?

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Min kompis har promblem med samma sak på sin exciter. Men det är då han ligger och puttrar så surar den ner stiften....då skotern är fet stäld då den har trimmpipa. Så länge han ligger på lite varv så är det inga problem.

Men då vi är och kör så byter vi stift så lagar min phazer dom :p så skicka dom till mig så lagar jag stiften :D

Nä men som tidigare sagt är stiften helt döda hur ser dom ut. Har du testat att rengöra dom ordentligt och sen köra dom igen. Kolla avståndet mellan elektroderna. Har du rätt stift?

waccII

Aktiv medlem
23 okt 2006
60
0
6
Finland Vasa
jag körde på ngk br9es men den gick ju inte så bra på dem, gick upp till 7000-7500 varv en gång! sedan gick den bara upp till max 7000:S.
ja tog och köpte Champion tändstift nu kmr inte ihåg alla siffror på det men det va gjort till exciter iafl ,stog det i en katalog. nu har ja upp excitern i 7800 varv:D få se hu länge stiften håller nu bara:) så ja hade tydligen haft fel stift...

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Gjorde stiften så stor skillnad på din?
Konstigt. Min går bra på br9es och br9eya stift.
Surar inte ner sig eller liknande. Har hänt en gång men då råkade jag prima en gång för mycket..

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Jag bumpar tråden för jag behöver hjälp.

Har precis samma problem med tjejens Exciter 2:a, den går fint så länge man håller sig under 40km/h, men direkt man vill över det så brölar den, slarvtänder och dör av på en cylinder.

Dessa saker har jag provat;

*Justera luftskruvarna
*Byta stift
*Ha i "system cleaner" i bensinen

Stiften som sitter i är NGK BR9ES, och jag anser att de bör fungera.

Efter att ha uteslutit luftskruvarna i dag och konstaterat att stiften är tämligen svarta, tänker jag vara så radikal att jag sänker nålarna. Något o-optimalt, men något måste jag prova, för hon ska banne mig få köra sin egen skoter i påsk.

Fungerar inte det, tänker jag tanka i 98 oktan.
Fungerar inte det, tänker jag koppla bort oljepumpen och blanda direkt i soppan, för den får misslagomt mycket olja i förhållande till mängden bensin.
Fungerar inte det tänker jag se över bestyckningen på förgasarna, både hög och lågfart.
Fungerar inte det, då *****r spränger jag skiten.

Vet egentligen inte vad jag är ute efter, men lite tips och idéer vore verkligen tacksamt att få, ty jag har provat allt som kunde vara logiskt.

Edit;

Kan det vara skit / vattenpärlor i flottörhuset?
Kan det vara tändhattarna som är dåliga?

upp nu!

Last edited: