Nu har jag lånat hem en Hauck 2-stegshelix.
Jag antar att du varit inne på denna sida och skummat lite, finns mycket bra, typ som variator trix mm
http://www.totallyamaha.com/
Nu har jag lånat hem en Hauck 2-stegshelix.
Nu har jag satt tillbaka std 43-gradershelix med std 70 graders förspänning. Inre viktnit ca 5 gram, yttre 4,5 gram. Nu går jag vidare härifrån. Några förslag?De här åtgärderna ser jag framför mig att prova:
* Jag har en primärfjäder med 40 kg preload i stället för 45 kg. Sluttryck 123 kg i stället för 128 kg. Den kanske kan få ner rpm från start?
Ej testat ännu. Vad tror ni, kan denna fjädern hjälpa till att lösa problemet?
* Hauck helix 45-41 grader i stället för 43 grader.
Ingen märkbar skillnad från start, fortfarande 9000 rpm från start, däremot varvade den mer (=för mkt) på slutet. Skruvade bort den.
* Ställa sekundärens förspänning på 60 grader i st f standard 70 grader. (Men risk att jag tappar backshift?)
Blev riktigt dåligt...just inga lägre rpm från start, och backshiften blev mööig. No like.
* Gjuta ännu tyngre viktnitar i bly. (Funkar vanligt bly eller behöver man tyngre legering. Kanske tenn?)
Ej testat ännu. OBS håller bly eller är det för mjukt? OBS kan det bli några negativa bieffekter om man lastar på för mycket vikt?