Yamaha Nytro XTx 09-11

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
funkar den lika bra som ski-doos renegade?, går det att få nå skidlyft med xtxen? är ju rätt stor motor ändå i den?
kanske får kika på en cross fire istället.
Köp en renegade 1200
Har inte kört fast en gång ännu. Och den flyter på bra i snön
( dock med SLP PP och turbo )
Fantastisk maskin! Älskar den redan och är bättre på nästan allt än min gamla XP 800 -09.

Mvh
Mats

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Köp en renegade 1200
Har inte kört fast en gång ännu. Och den flyter på bra i snön
( dock med SLP PP och turbo )
Fantastisk maskin! Älskar den redan och är bättre på nästan allt än min gamla XP 800 -09.

Mvh
Mats
Åker Xtx 270 kit och NASA ringde och klagade....Besättningen på ISS klagar på att lysena från min skoter stör dom i sitt jobb...(ISS=Internationella rymdstationen)....Reser hur lätt som helst och hur långt som helst....560 mil och inne på 3 remmen.....

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Mangeboy, log när ja hörde missljudet från din motorfläkt på slutet av filmen...min låter nämligen lika :)
Motorfläkt?^^ Det är min rem som gnisslar lite ibland på tomgången, så fort man varvar upp lite eller får skotern att börja dra så slutar det.

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Åker Xtx 270 kit och NASA ringde och klagade....Besättningen på ISS klagar på att lysena från min skoter stör dom i sitt jobb...(ISS=Internationella rymdstationen)....Reser hur lätt som helst och hur långt som helst....560 mil och inne på 3 remmen.....
Fungerar ditt kit bra? Förlorade du mkt gasrespons? Några andra för- eller nackdelar du vill dela med dig av?

Är väldigt inne på att skaffa ett likadant kit till nästa säsong!

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Fungerar ditt kit bra? Förlorade du mkt gasrespons? Några andra för- eller nackdelar du vill dela med dig av?

Är väldigt inne på att skaffa ett likadant kit till nästa säsong!
Funkar kanon förutom att T.O.R.S en har varnat ett par gånger....MCX variator setup.Har satt på 8 kugg noslip och 51 matta....Satte även dit Xenonljus och relocator och styrhöjare.....och snorkel till insuget är ett måste nu när det är puder snö.....Gasresponsen är lite sämre innan laddtryck(Typ 0,3 sek senare) . Men när man ligger i laddområdet då är det direkt skidorna i vädret......Men jag har smörjt alla elkontakter nu med fett och har inte fått något mer T.O.R.S larm. Och så tycker jag personligen att man ska ha dom bredaste skidorna som finns för när skidorna ska ner i typ 150 knyck så tar det tvärstopp om man inte släpper på gasen försiktigt(mjuk landning)En fördel mot ett kompressor kit är ju att det går smyga runt träd i djup snö utan att gräva ner sig.....Livet innan Turbo: begriper inte att man tyckte att det var kul.....

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
är inte det 70K för 270 kittet installerat?
är det stor skillnad på 9-10-11 nytron, förutom att 11an kommer standard med 44as matta?
är det svårt att ställa om så han reser sig då? utan turbo?

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
är inte det 70K för 270 kittet installerat?
är det stor skillnad på 9-10-11 nytron, förutom att 11an kommer standard med 44as matta?
är det svårt att ställa om så han reser sig då? utan turbo?
Nä fan.....44 000:- för kittet...Och det bästa är att sätta dit prylarna själv..(Då vet man hur det funkar och vilka slangar och sladdar man ska hålla lite koll på så att dom inte lossnar). Ganska enkelt faktiskt...Vet inte riktigt vad skillnaden är bara att man ska undvika -08

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
fanns det xtx 08a?
jaså så det är så pass enkelt att skruva in kittet så man klarar det själv?
Följer det med beskrivning ?

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Ja det följer med beskrivning...Mycket bra....Lite svårt är det att lyfta ur motorn själv, så ta hjälp av kompis....Var noga när du/ni tar bort bultarna till motorfästet...Det är två stora typ distanser som kan snurra och då blir linjeringen fel när du sätter tillbaks motorn....Tejpa fast dom eller märk dom med en tuschpenna så du vet att dom inte har snurrat...Sedan är det bara att ta bort toppen och dit med en ny och tjockare toppackning(följer med kittet)...Sen är det ganska enkelt att slipa in nya hål till kam-kugghjulen men ta det försiktigt och följ instruktionerna....Sedan när man ska montera turbon så ska man kapa av org röret och svetsa dit turbo muffen med ett par punktsvetsar och sedan helsvetsa....Kan du inte svetsa så punkta dit den du och åk sedan till en verkstad som helsvetsar dit den....Nä ingen XTX - 08 först 09

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Har nu beställt en nytro rtx se ombyggd till xtx, funderar om styret känns låg på den? Funderar även på köpa skinz burkrem, eller är yamahas bättre? alltså den som sitter på mtx?

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Flytta fram styrstången så blir höjden på styret bra samt bättre körställning när man står. MTX burkrem är svetsad i styret så man måste köpa ett eftermarknad, om man inte vill byta hela styret

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
det ska vara något slags flyttbart styre på rtx se om jag uppfattade det rätt, men du tänkte väl på "oft"? verkar vara rätt långt borta att beställa.
Såg att skinz sålde ett rätt billigt burkrem, fanns en del på ebay också, Finns det någon här som har köpt/byggt något "ställ" till tunneln? tänkte vars man lättast får tag på ett hyffsat för en bra peng?