Yamaha phazer startproblem?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Motorlampan lyser sen blinkar ett nummer i displayen du kan inte missa det om du kollar på mätaren :)
Det numret får man leta upp i manualen så säger det vad som den känner av att ä'r fel.

Dimmanz

Ny medlem
27 nov 2011
2
0
1
Verdal
ok! det tror ja aldrig ja har tänkt över! :S då har man nått här å där att kolla upp, vänder tebax när ja varit å kollat på räsern! ;) tack än så länge!

Nisse-G

Aktiv medlem
30 nov 2011
50
0
1
kiruna
när du vrider nyckeln till första läget skall man höra att soppa pumpen går nån sekund tills den byggt upp soppa tryck. det relät har det varit problem med om det låter men startmotorn inte går runt så kan det vara start relät.

soppa relät sitte taskigt till bakom höger sido kåpa, behövs en 5mm sexkants nyckel. sedan kollar du under batteriet inklämt mellan en massa saker skall det vara tre-fyra relän, skall vara den andra framifrån om jag inte missminner mig. testa värma det funkar det då e d bara att byta det.

om soppa pumpen går men inte startmotorn så kan du testa att kortsluta polerna på startrelät det sitter oxo bakom höger kåpa men framme vid kylaren.

lycka till!

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
ska kolla alla tips nu på fredag ! ;)
vet att startmotorn går iallafall, så den e de inget fel på.. skotert har stått i varmt sen förra vintern. så inget som e fruset eller så ;) torkade riktigt i sommras ;) hehe
rätt säker på att bensinpumpen går.. men kollar för säkerhets skull i hälgen. kan filma ochså och lägga upp!

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
FELKOD 11,13,15,25,81

11. Cylinder identification sensor or circuit problem

13. intake pressure sensor or circuit problem om cylinder 1

15. throttle position sensor or circuit problem

25. intake pressure sensor or circuit problem on cylinder 2

81. grip warmer open or short circuit (inga handtagsvarmare....)

detta är felenkoder och fel som kommer upp! några tips vart man ska börja kolla?? lossa alla sladdar å sätta på plats igen eller?? :S

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Japp, börja så. Sen tror jag det kan vara släckta stift därav 13 och 25. T.o.r.s kan du koppla ur.

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
ja..nu har man nog provat lossa alla sladdar (och satt ihop dom igen självklart) , och felen kvarstår ? några fler tips?:S vad betyder felen ??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det låter som något kablageproblem då det är sådär mycket som inte är OK. Har du kollat så det inte skaft sönder nån kabelhärva någonstans?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
de måste va nån kontakt som inte sitter där den ska.
Felkod 11 är kamaxelgivare
13 och 25 är mapsensorerna sitter en på varje cylinder
15 spjälllägesgivaren.
Ska kolla lite på elschema om en stund.. Du kan kolla lite själv här vart du ska mäta för att komma fram till vad som är bekymret..
Tanka hem denna.. http://www.mediafire.com/?yimocy4ntmn

Last edited:

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
ja.. nått konstigt är de me skiten..:p inga kablar är skavda på nått sätt, någon stans =/

det att de kan va nån sladd som inte e på plats e ja lite tveksam på.. men kan ju kolla imorron om allt stämmer!
det med mapsensorna, kan de va att ja nu inte har tändstift i? att de blir fel tryck osv? all komp går ju ut nu?

kamaxelgivare, den sitter på vänster sida i färdrikting? nere vid foten typ?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
nej att du inte har nåra tändstift i ska inte spela nån roll..nej kamaxel givaren sitter i ventilkåpan..
Pröva radera felkoderna kommer dom tillbaka utan att du startat så har du nå kabelbrott eller nåt liknande nånstans.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
När du vrider på nyckeln till starta läge, vad händer då?
1. Helt tyst, börjar blinka felkoder i displayen
2. Startmotorn börjar låta och det går runt och runt och runt och runt och runt med skotern startar inte

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
ok!
jag kollade tidligare med de gamla tändstiften med att sätta dom i tändhatten (tändspolen(?) och mot jord och vred på nyckeln, 0 gnista.. måste tändspolarna ha jord för at få gnista eller så? eller är de bara tändstiftet som e totaldöd?:p

hur nollställer jag felkoderna??

Lindhaga: när jag vrider på nyckeln iläge " 1 ", startar pumpen, klickar i nå relä, och felkoderna blinkar på skärmen, ihop med en blinkande motor.. när ja så vrider på start, går motorn bra rundt,rundt,rundt .. utan att änns tända till.. ( på filmen har ja inga tändstift iof, men likadant med så..)
-->kolla filmen--> http://www.youtube.com/watch?v=zrtY21T8Alo&feature=youtu.be

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
hmmm tror nog ja kanske vet om ett fel till?? VART ska "dödsnöret" sitta?! kan någon lägga upp bild eller förklara, vart den är och kanske vart dens strömledningar går/är ???

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
slänger upp nå bilder lite senare på ledningar å så.. änklare att förklara vad som är gjort och inte (en bild säger några ord, lr va dom nu säger ;) )
läste i manualen att felkod 11 gjorde att den inte kunde starta, dom andra skulle den kunna starta med änndå.
testade ochså nu att köra den "diag" (diagnos programmet) som va på skotern i hopp om att de kanske gick radera felkoderna där, men där försvann bara gamla fel som hade blivit fixat.. koderna som nu e, kvarstog.. men som sagt. bilder kommer! :)

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
sedan har jag som sagt kollat" DIAG" programmet på skotern,(hållt inne select och reset knapp och de) och testat så relän och så har funkat. (och dom funkar.. ) raderade ochså då gamla fel som hade legan inne sen tidligare. men som blivit fixat.

alla sladdar (som jag vet iallafall) borde sitta rätt (dom värkar inte kunna sitta fel.. då dom bara går på 1 sätt) och dom sitter fast. inga sladdar sönderskavda.

vart på cylindrarna sitter mapsensorerna?
lustigt om kamaelgivaren har gått sönder ochså (tycker jag.. :S ) vad kostar ny sådan och kanske värt att köpa å testa? :S