Yamaha srv 540 -83 sliten goes icke sliten!

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Hahaha, du fann det inte lämpligt att ta lös de delar som skulle lackeras så inte färgen for över dynan å stänklappen, samt maskera dekalerna på tunneln? ;)
 
E

eMe181

Maqqe, jag har redan maskerat ;) synns inte så bra menmen :D Dynan är inte ett problem eftersom jag ska lämna in den på lagning hehe :D
 
E

eMe181

Måste bara skriva detta, har funderat hela eftermiddagen på det...

Om den går på bara en cylinder skulle den orka varva ut?

Eftersom, min bara går på en cylinder på tomgången, men när man kör varvar den ut.

Har en film, är inte bästa kvalite eller ljud, men hoppas ni får en inblick i vad jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=BJwYw7RNZ3I

Kolla mellan 0:33 och 0:37 gasade inte mycket utan just över halvgas och det var en väldigt blöt snö, är även ett hål i avgasröret därför låter den annars. Så vad tror ni?
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag tror att du ska kolla kompressionen i båda cylindrarna.
Om du har brännt fast kolvringarna i en kolv, så tappar du kompressinon.
Och maskinen börjar tända på den cylindern i högre varv.
 
E

eMe181

Är det inte bara tändhatten tror du? Eftersom den har svag gnista? Och den har komp, ska kanske låna en komp mätare till helgen.
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Testa byta tändhattar, kostar inte mkt.
Men polarens Indy trail hade samma symtom som din.
Och den gick bara på en cyl på låga varv, men på två på högre.
Det behöver ju inte vara det, men att kolla kompen går fort.
 
E

eMe181

Nu till helgen så ska vi allt se ;)

Kanske ska filma lite när den ska igång :)

Vad tycker ni? :p
 
E

eMe181

Hej, har varit upp och skruvat i den idag, nu tänder den på andra cylindern, den vill gå igång på den fast den vill inte. Vad tror ni? Kanske den inte får någon soppa? Stiftet är kruttort!!!!
 
E

eMe181

Soppa pumpen är inte den bästa, vart kan man köpa soppapumpar till dem? Om det finns någon som ersätter denna.
 
E

eMe181

Soppa pump + 2 nya tändstift inköpta, förhoppningsvis skickar jag iväg en beställning på 2 stycken tändhattar + lite annat smått och gott ;)
 
E

eMe181

Har hört av en person på ett annat forum att den inte går på bägge pga cylinderfotspackningen. Eftersom den läcker jävligt mycket på min, så kanske det är felet?
 
E

eMe181

Tändspole 379 kr
Packningar Yamaha, 540 cc 349 kr
Tändhatt NGK LB05EP vinkl. 90° avstörd 2stycken 178 kr
Tändstift NGK B9ES 2 stycken 99 kr
Bränslepump Mikuni 239 Kronor.
Hoppas nu på det bästa.

Då får vi se, om den inte går igång efter detta så blir det nog sälja iväg den till en stackar skoterskrot och satsa på något annat. ;)
 
E

eMe181

Så, nu har man varit upp. Har konstaterat att det inte är något fel med den gamla bensinpumpen. Har dock letat elfel, det är massa kablar i en härva just bakanför fläkten. Före jag var och tjollrade där så var gnistan så svag att man knappt såg den, och när jag har pillat lite där så är det hur fin gnista som helst. Detta är självklart ett fel som måste åtgärdas, går bara på 1 atm, men på god väg är jag;)

Vet ni vart det finns Elschema till Yamaha Srv 540 -83?

Mvh
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Kompisen hade bränt sina cylinderfotspackningar och den skotern har stått större delan av vintern, han har bytt stift,hatt,spole,cdi,kablar innan han kom på de. :D
 
E

eMe181

Lol, det går inte ens på en :S hur dum får man vara??

Aja, tack till en Gubbe som berättat en del för mig.

Så slipper man oroa sig för det, nu är det dags att kolla el kablarna. Eftersom det är något glappt i dem, före jag petade på dom så var det dålig gnista, sen var det hur fin som helst. Någon som vet om tändspolen ska vara jordad både uppe och nere?