Yamaha srv 540 -90 sekundär glapp!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej har nyss skaffat en yamaha SRV 540 årsmodell -90 som funka kanon!

Men såg idag att sekundären glappar ca 1cm å det kan inte vara normalt ! så min fråga är hur stort ska spelet vara ? antar att man kan chimsa bort glappet , men hur gör man det?

Sen har jag en till fråga voltregulatorn äre den som sitter på vänster sida bakanför sekundären typ vid fotsteget? den tuggar nämligen lampor så den ska bytas ..

Om ni har lust kan ni få skriva lite bra att veta tips om just yamaha SRV tex hur man bäst servar dom för att slippa framtida fel :)

Det har även hänt att mattan kuggar över i djupsnö! men inte vid gaspådrag på led ! varför kan det bli så? mattan verka vara sträckt.

Tack på förhand MVH

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
widell1111: Vilket håll glappar den åt? om det glappar i sidled så kan det vara flytande aXel så variatorerna alltid är i linje om du förstår vad jag menar... o mattan kuggar så spänn mattan ända tills den slutar kugga...

Et_power

Välkänd medlem
8 jan 2008
212
0
16
Albacken
Du ska spänna mattan så pass att den inte kuggar men sammtidigt ska det inte vara för hårt motstånd. Mattan ska kunna glida lätt. annars blir det nog inget annat än högre bränsleförbrukning och något mer slitage på mattan om man spänner den för hårt.

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Du ska spänna mattan så pass att den inte kuggar men sammtidigt ska det inte vara för hårt motstånd. Mattan ska kunna glida lätt. annars blir det nog inget annat än högre bränsleförbrukning och något mer slitage på mattan om man spänner den för hårt.
Okey! får prova med det :)