Jag har funderingar på att köpa en begagnad srx 700. Mina skoterkunskaper är allmänna, kan jag få lite tips på vad man bör kolla efter, så man inte köper grisen i säcken. Är det någon årsmodell man bör passa sig för?
Har ingen egen erfarenhet, men av de som kör(t) SRX så är det överlag positiva kommentarer...dock så var det några som ville släcka stift i lössnön, men det är ju en led/sjö-racer, ingen hoppa högt/långt skoter som ska gå bra i pudret.
Mitt intryck är att Yamaha överlag har bra kvalité på grejjerna, men jag kanske bara pratat med inbitna Yamaha-fantaster?
SRX700 är ur kvalitetshänseende en kanonskoter, jag har kört över 500 mil utan att ens byta rem. Den var lite känslig för gammal bensin (dvs. första starterna varje vinter) och då gick det åt något tändstift, men det var aldrig några andra problem. Motorn är helt underbar, men det visste nog alla redan. Grymt drag i den.
Dock är den riktigt dålig i lössnö och fjädringen är lite för kortslagig för att kunna köra skotern både komfortabelt och snabbt på knölig led.
Yamaha har grym kvalitet nu för tiden! (OBS Jag äger ingen Yamaha) SRX:en går som ett skott! Extremt start snabb! Trippeln är rapp och låter gott!!
Men dom går mycket dåligt i djupsnö!
-98r hade väl problem med vevaxeln med det är väl åtgärdat på dom flesta! Och 98 är ful i mina ögon med sin svarta bajla. -00 är enligt mig snyggaste årsmodellen med nya lyset och spydigt helblå!! 01 Får dom silverfärgat chassi!
Men en sak som att srxén får för mycket negativa svar om lösnö åkningen inte är någe vidafre
ok det tar visseligen ett tag innan man vänjer sig hur man ska bete sig med den i snön
men som sakt inga problem från min sida iallafal åkte då mesta dels i "åkersjön"
så nå snöbrist vad det inge fråga om.
Nix, det är det inte, ställ dem hårt bara. Dämparna är bra (hyfsat iaf), men fjädringsvägen kort. Kolla in Norrland-filmerna, där gör vi några mindre hopp med SRX:er.
Ang nästa fråga: Nej, det är inte "kört". Det går att hoppa, men man måste ha klart för sig att det är mycket mer behagligt och också lättare att hoppa med en skoter som dels väger mindre och dels har längre fjädringsväg.
Som sagt, SRX:en trivs bäst efter plana leder (och där trivs den BRA). Men... jag har bytt bort min mot en lättare sportmaskin just pga. vikten och fjädringen.
Tjenare igen!
Tack för ditt svar, jag är inte så där jätte duktig på skotrar så det är toppen att kunna fråga de som kan. Jag kollade på filmerna som du rekomenderade, de var riktigt coola. Jag funderar på att köpa en srx 700 men har nu upptäckt några saker som talar lite emot den,har du något förslag om något annat märke eller modell som du tycker passar bättre. Jag vill som sagt kunna göra hopp (dock kanske mindre än de ni gjorde på filmerna) och kunna köra bra på led och plan mark. Hästkrafterna känns dock viktiga tycker jag och det talar ju för srx:en.
Då tycker jag du ska köpa en Yamaha SxViper.
Den har hög kvaliten. Även fast den har mindre hästar än många andra så är den extremt lättkörd. Och då är det risk att du tar dom ända. Tycker den är ruskigt snygg också.Kvalitets mässigt så är motorn bland dom stabilaste. Det som är negativt är väl dämparna. Är väl lite för mjuka sägs det.
Och om du har pengar så kan du få 30 hästar till genom att köpa pipor. Men det är inte nödvändigt. Genom att den är så lättkörd.
Den förlängda är också väldigt stabil efter led.
Men men jag tycker du ska prova dig fram mellan olika märken ändå i vinter och testa dig fram till rätt märke och modell.
Vipern var bara det jag tycker du ska köpa men följ inte bara mina råd.
Men SRX'n har väll "hög fjädringskitt" ? eller om man sätter på dom så får man samma markfrigång som sxr'n och lika lång fjädringsväg = inte helt hopplös i djupsnö'n