Yamaha Sx variatorskiva

W

w3stman

Tjena. Vill börja med att det är första inlägget som jag gör här i forumet. Sen har jag letat efter svar men hittar det inte. Det är så att jag har kollat på en Yamaha V-max Sx 700 (vet inte årsmodell men gissar på -98, inte termosdämpare). Men den har ett fel, han skriver att yttre variatorskivan har en spricka i sig och då undrar jag, är det svårt att få tag i en sån? Svetsa? Jobbigt att byta? Kostar det mycket? Kan ju vara bra att veta om man ska köpa den.:eek:

Mvh, Johan

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Svetsa ALDRIG i en variator, det är ett mycket känsligt instrument som inte tål obalans!! Skivan kommer att sprängas det garanterar jag. Svetsa aldrig i en variator! Och om skivan sprängs blir det betydligt mycket dyrare...

W

w3stman

för det priset skulle jag köpa, kan inte tänka mig att det kostar mer än en tusing...beg...700 trippeln är grymt fin...
Okej, jo men det låter bra. Hittar dock inte några delar, iallafall inte på nätet. Sen vet ja inte riktigt vad det är man ska ha, vet hur en variator fungerar men är det en av dom brickorna som pressar ihop remmen?

Svetsa ALDRIG i en variator, det är ett mycket känsligt instrument som inte tål obalans!! Skivan kommer att sprängas det garanterar jag. Svetsa aldrig i en variator! Och om skivan sprängs blir det betydligt mycket dyrare...
Okej, joo kan tänka mig att det inte är så bra. Men läste det någonstans men då ska jag inte testa det :)

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej

gå in på yamaha-motor.com och kolla under parts på modellen så kan du se hur delen ser ut, och ja det är skivorsom pressas ihop så remmen kan vandra och på så sätt ändra utväxling, troligen får du köpa en helt ny/beg variator men eftersom maskin va så pass billig, en beg komplett med lite tur så är den fräsch, (vikter,rullar,nitar) kanske 2000:-, en ny uppåt 5000:- skulle jag tippa, men på blocket dyker det upp en del variatorer och eftersom det är en 97á så ska det nog gå.

//johan

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Samma skit hände på min SXR 600-02a i vintras.

Byta skivan, kostar c:a 3000kr.. För skivan spricker inte utan anledning, på min hade bussningen nöts ut så de blev obalans å pang.

Ny OEM variator från Yamaha ligger på saftiga 12000kr(minns inte exakt men över 10000kr va det) inkl vikter o fjäder.

Jag köpte en splitt ny Comet variator från www.stenmarksmaskin.se
Inkl vikter och fjädrar, kan säga att jag var hel nöjd efter det. Orginal bestyckningen han gav mig var ingen höjdare, men efter bytt fjäder så funka det fin fint!
4500kr inkl frakt tror jag det var (utmärkt service och snabb leverans)

Annars finns det anonser på blocket ute nu. Såg att det var nån som sålde en hel hop variatorer osv för 3000kr..

Sitt och leta på blocket så poppar det nog upp nån gång..
Annars skulle jag varmt rekomendera Cometen..
Billig och byta vikter, fjädrar osv med..

!!!!!OBS. Ifall du köper en COMET 108exp så MÅSTE du införskaffa dig denna bult.
5/8tum UNF-gänga snarast (denna måste du använda som avdragare ifall du nån gång skulle behöva ta av variatorn, en avdragaren som finns att köpa kostar c:a 1400kr (det är sant)) OBS!!!!!!

Mvh Rasmus

W

w3stman

Tack för snabba svar. Var och kollade på den idag, var ingen stor spricka alls men såklart ska den bytas om jag köper den. Det var många pengar det där, trodde man kunde hitta bara själva skivan för runt tusingen. Det var den främre yttre remskivan som hade sprickan alltså. Men vad heter variatorn på den modellen? Samma som Srx 99-01? XTC?

Mvh. Johan

Edit. Hittade sidan och kan det vara den här som ska köpas ny? Nr3 på bilden alltså? Men undrar fortfarande om det är samma variator eller iaf om den delen är samma som på Srx eller Xtc?

Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Från -97 och frammåt (vet ej tills när) sitter det samma variatorer på ALLA yamaha..
Enda som skiljer är bestyckning (vikter samt fjäder)..

XTC ska väl vara en Version av V-max
V-Maxen var utrustad med elstart (nyare modeller)
Den var väl en "föregångare" till SX.
Som senare blev SX-R..

Samt samma variator sitter på SRX -98 -02 också!

Jo, men blocket.se hittar du nog.. Men att köpa en variator som gått XXX antal mig kanske inte är så smart endå?
Tjänar någon 1000lapp o får en variator i "okänt" skick..

Men "bargins" poppar alltid upp på Blocket Keep looking!
Vintern är HÄR!!

//Rasmus

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tack för snabba svar. Var och kollade på den idag, var ingen stor spricka alls men såklart ska den bytas om jag köper den. Det var många pengar det där, trodde man kunde hitta bara själva skivan för runt tusingen. Det var den främre yttre remskivan som hade sprickan alltså. Men vad heter variatorn på den modellen? Samma som Srx 99-01? XTC?

Mvh. Johan

Edit. Hittade sidan och kan det vara den här som ska köpas ny? Nr3 på bilden alltså? Men undrar fortfarande om det är samma variator eller iaf om den delen är samma som på Srx eller Xtc?

Jo, men då måste du tänka på att den kostar c:a 1500kr.. Sen allt arbete med att ta loss korset osv! inget du gör själv utan rätt verktyg..

Lämnar du in på verkstad är det kanske 2-3 timmars jobb?
c:a 1000kr

= 2500kr

DÅ har du BARA bytt skivan, och en skiva spricker inte bara utav ingen anledning så det är antagligen andra saker som måste bytas med..

Så hitta en fräch BEG lr köp en Comet!

Mvh Rasmus

W

w3stman

Okej. Tack för snabba svar. Har varit till Yamaha Center och bara den där skivan gick på 3700kr (!!!!). Fan dyrare än vad jag trodde. Blir nog till att leta något annat eftersom att man ska behöva punga ut 4000kr på variatorn sen ett x-antal tusen på en matta och sen slides innan den går att köra. Annars blir det ett dyrt kalas..:(

W

w3stman

Skulle börja titta på en annan skoter om jag var du,
Eller var det något riktigt "bargin" pris?

//Rasmus
Jo har börjat kolla på en Lynx Enduro 500 -99:a istället som är i fullt fungerande skick, välvårdad, Engansdämpare runt om och har gått runt 700mil för ett billigt pris.

Yamahan ville han ha 19 tusen fast fick ner den till 18 men som sagt, en hel del att lägga ut och blir mycket pengar i längden.

W

w3stman

Nej, visst 18k är inte så mkt för skotern.. Men räkna med c:a 9000kr innan allt är i ordning!

Men köp en annan skoter skulle jag säga.
Enduron verkade ju helt OK..

//Rasmus
Exakt. Sen hittar man ju likadana SX:er på blocket runt 26-27 och dom fungerar felfritt och har hk-matter och andra extradelar också. Nej blir nog Enduron eller något annat. Men tack för snabba svar och för hjälpen.

/westman

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Nej, visst 18k är inte så mkt för skotern.. Men räkna med c:a 9000kr innan allt är i ordning!

Men köp en annan skoter skulle jag säga.
Enduron verkade ju helt OK..

//Rasmus
Inte om han köper det beg. han har hittat en billig och fräsch matta, sen kan man hitta en variatorskiva på skroten, du kan juh inte svetsa i en variator!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo, men att köpa bara en skiva kan väl inte vara det smartaste häller.

En skiva som sagt spricker in utan anledning, så då är antagligen Bussningen i variatorn slut (var den på min) skapat vibrationer.
Sen när skivan sprängdes så blev det en hel del skit med viktbultarna blev slut, bussningar osv..

Sen ska han byta det där, och lämna in hos Yammas ÅF är inte det biligaste!

Så under 3000kr är jag imponera om han klarar det..

Sen ifall man lägger på 1500kr så får du en splitt ny Comet som är färdigbestyckad efter dina önskemål!

Men det är hans pengar..
Skulle fortfarnade sattsat på en annan skoter.. för jag såg förut att det låg HELA SX 700 ute för runt 20-23k

IT's his call!

W

w3stman

Jo det är sant det du säger Yamaha_nisse. Billigaste jag har hittat är den där för 19 då, sen näst billigaste var för 26 i kalix eller något tror jag.