600 SX kom väl inte förrän 1997...?
90-tals Yamaha har ingen sämre kvalitet än något annat årtionde, de är fantastiska ledmaskiner men en 600 SX använder du inte för att köra ospårat i en kraftledningsgata direkt.
97:an har en 2-cylindrig motor som i princip går i evigheter.
Skrammelljud från primärvariator är standard.
Kolla hur mycket smällar trailingarmarna har fått, nya finns för inte så stor peng.
Kolla boggien efter sprickor.
Hittar du inga större fel på skotern så har du en trevlig maskin som går som en go-cart på leden.
-96an har gamla chassiet med termosarna och inga länkarmar.
V-max sx fick ny boggien det året, skillnaden mot gamla var att denna har fjädringsväg, den gamla satt där mest för att ha något att montera mattan runt.
Fjädringen är faktiskt inte så tokig jämfört med jämngamla skotrar av andra märken, men går man upp till -98 hade helt plötsligt trenden svängt helt från att alla skotrar oavsett motorstorlek skulle gå så fort som möjligt på sjön, till att alla skulle ha så bra fjädring som möjligt...
Hursomhelst en driftsäker maskin med få typfel, det enda jag kan komma på såhär på rak arm är det tvärgående röret som löper mellan stötdämparna fram, är skotern riktigt styggkörd så kan det spricka där så hela framvagnen knäar.
Av någon anledning spricker det ofta under pipan där det är svårt att se dessutom, vilket gör att det hinner spricka extra långt innan man uppdagar det.