[video=youtube;jnigo9GBEwc]http://www.youtube.com/watch?v=jnigo9GBEwc[/video]
Provade att filma och redigera lite för första gången någonsin.. inte det lättaste! 1H material ifrån söndagens finväder hade jag som utgång
mottager gärna tips & trix
Om det var din första film någonsin är jag imponerad, bra jobbat! Du har direkt hittat rätt i ditt tänk med så som; fin blandning av faktiskt ljud från scenen och musik samt användning av olika kameravinklar i samma scen.
Jag är långt från något proffs men har redigerat film av olika typ sedan början av 2000, helt ny på skoterfilm dock (mitt första försök finns tidigare i denna tråden, Släntbrillor, som klipptes snabbt med jäkligt dåligt material att jobba med). Finns några generella tips och tricks man kan försöka tänka på rent generellt (som nödvändigtvis inte har något med din film eller skoterfilm att göra
)
- "Stämningsbilder"/"Uppbyggnadsbilder" är grymt att ha för att just bygga upp stämning, dock viktigt att avväga längden (speciellt i intro) för att inte tappa tittarens intresse.
- Tempo. Kanske det viktigaste i min mening. Val av musik är det som i grunden styr tempot och känslan. Vill man ha "action" så välj mer aggressiv musik med högre bpm, vill man ha mer "feeling" så välj något med lite lägre bpm (och genre). Klipp till tempot i låten. Scenbyten "i takt" med musiken är ett billigt trick att få en skönt flyt samt att anpassa val av klipp till olika delar av låten. Kommer det t.ex. ett lugnare parti i låten, anpassa val av klipp till det för att låta bild och ljud tillsammans bilda känslan, man förstärker liksom.
- Klipp, klipp, klipp. Ett vanligt fenomen man ser är att man har för långa "scener" så det blir ointressant. Är det t.ex. en lång klättring så vill man kanske ha med hela sträckan och det är ok, dock kan man inte ha alla klipp så långa för då blir det snabbt ointressant. Man kan (bör) ofta klippa mycket hårdare än vad man tror för att få ett bra tempo och stämning. Problemet är oftast råmaterial dock. Jag brukar räkna med att 2-3 minuter film kräver oftast absolut minst 3-5 timmars råmaterial.
- Var försiktig med att öka hastigheten i klipp. Alla vet effekten av slow-mo, dock kan det ibland även vara vettigt att speeda upp lite. Inte för att fejka något utan för att försöka förmedla känslan på plats som inte riktigt framkommer på video. Åt det hållet måste man dock vara försiktig då gränsen till att det ser onaturligt ut är fin.
- Kameravinklar. Arbeta med olika kameravinklar, helst i samma scen.
- Färgkorrigera. Speciellt här i Sverige så åker vi ofta i dåliga ljusförhållanden vilket blir ännu mer påtagligt på video. Med små medel kan man dra lite i färger och "exponering" för att få det mer visuellt trevligt. Har man inte koll på sådant så har många redigeringsprogram idag auto-funktioner för många av sådana saker som ofta räcker.
- Beskär gärna video men behåll "aspect ratio". Ändra inte förhållandet på storleken på klipp.
Är som sagt inget proffs men försöker själv tänka på dessa saker när jag filmar och redigerar. Det största problemet med att få bra video är att man man själv inte kan åka själv samtidigt