Stockholms län är inte så stort. Det kan väl inte vara större än Bodens kommun? Men ändå har de sannolikt fler mil väg än hela Norrbotten. Lägg ovanpå det att varje kvadratmeter asfalt ska hantera fler bilar så blir det uppenbart att en störning blir mycket större där än vad den hade blivit här. Lägg ovanpå det att Norrbotten till stora delar består av tallhedar med många vägar hit och dit och Stockholm egentligen bara är en stor refug utspritt över några öar så är redundansen mindre i Stockholm än här.
Jag har kört av vägen med bilen nästan ett 10-tal gånger. Oftast för att jag har lekt. Men om jag kör i diket efter grudvägen mellan Arjeplog och Moskosel en Julnatt(vilket jag har gjort) så stör jag ingen trafik, allvarligt alltså, ingen kom på fyra timmar och jag var tvungen att vinscha upp bilen ur diket med hjälp av domkrafter och spännband. Hade jag gjort samma sak på essingen så hade det varit en annan sak.
Nej stockholmare är inte mer korta om huvudet än riktigt folk, även om de gör allt för att bevisa motsatsen. Felet ligger snarare i att ingen politiker vinner röster på att lägga undan pengar i budgeten för att ha förhöjd beredskap.
Någon som såg nyheten om att försvaret och hemvärnet bistår med bandvagnar till stockholms läns landsting för sjuktransporter? Vad ingen sa rakt ut är att de skickade alla bandvagnar. Gävle -98 kommer aldrig att upprepas. Sverige som land har helt enkelt inte resurser längre för att röja upp och sätta in resurser så snabbt som då.
Sen att mediebevakningen är så Stockholmscentrerad är bara en sak man får leva med. Det är så världen är. På samma sätt som att Arjeplog är centrum på kommunal nivå, Luleå är centrum på länsnivå är Stockholm centrum på riksnivå. Och ska man hårddra det så är USA centrum på global nivå. Mediabevakningen är alltid större vid ett centrum än vid periferin. Ta t ex stormen Sandy som gjorde enorma skador i Karibien, eller t om New Jersey men ändå fokuserades allt intresse på Manhattan där stormen ändå inte var starkast. En händelse blir genast mer viktig om det händer i ett centrum än om det hänt i periferin.
Det här märks starkast på ekonomin. Inte är det Norrbotten som vinner mest på gruvorna eller vattenkraften. Det är Stockholm. Sen köper Sverige amerikanska statspapper och gissa vem som vinner mest på det köpet(hint:inte Sverige). Norge har gjort samma sak, för oljan har Norge bland annat köpt amerikanska statspapper och vid finanskrisen 2008 gick papprena ner så mycket i värde att ett helt års oljeproduktion gick om intet.
Allt det här är inget att hetsa upp sig om. Om jag kör av vägen utanför Moskosel är det inte en jävel som bryr sig. Om jag gör samma sak på essingen hamnar det i tidningen. Sån är världen. 1 dm snö på ett ställe och 1 dm snö på ett annat ställe kanske verkar vara samma sak men det är det inte.