Youtube : Icke skoterrelaterade filmer!

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Sa aldrig att Luleå är i samma storlek men Norrland är. Tom med större. Och ja jag har vart flertalet.gånger i Stockholm vid snöfall därav vet jag hur dom sköter röjning. Har sett hjulgrävare med nåt hemmabyggt blad, Toyota bilar med blad, redskapsbärare typ små Wille med planeringsskopa. Visst kanske det är olönsamt för entreprenörer att köpa ordentliga grejjer då snöfallen är färre där men det är ju till stor del där problemet är plus stressade stockholmare som jag också träffat på både en och 240000 gånger.
Mest rättvist vore det om vi som kan det här med snö fick den istället... ;)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
ika: Ja norrland är jävligt mkt större. Men det är fortfarande typ 10ggr så få bilar i "omlopp". Inte lika trångt å jävligt i norr. Samt precis som du säger så är det rätt dyrt att stå med massa dyra maskiner som körs nån gång varannat år.

Så på hur det blev i london när det snöade där. Totalt jävla kaos. Flygplatserna var totalkörda. Varför då? Jo dom hade inga maskiner. Varför inte? Jo för det snöade väl rejält typ en gång var 10år, att då låte stå utrustning för några miljoner stå å samla rost under tiden känns ju inte riktigt värt.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Oft nu men..
Har du varit i Stockholm när det snöar ordentligt? För du verkar inte förstå att det inte är lilla Luleå som skall skottas. Bara på Essingeleden kör det 160.000 bilar per dygn. Alltså lite mer än dubbelt så många individer som det bor i hela Luleå Kommun. Tror du att alla i Stockholm kör utan vinterdäck?, det är väl som att tro att alla norrlänningar bränner hemma och tjuvjagar. Här i södra norrland så är det samma visa varje år med, folk byter inte till däck i tid. När det är ett 30-tal bilar som krockar på e4 som skyller man på väghållningen ( För här kan de verkligen det där med bilkörning på vinter...eller?) .

Det spelar ingen roll vart man befinner sig i landet, detta händer men skalan är olika beroende på hur mycket folk det bor. Även i norrbotten finns det gått om avåkningar, vad ligger bakom dessa då ni kör med vinterdäck och anpassar farten efter väglaget?=)
Visst f-n skapar mängden människor problem som vi aldrig hört talas om. Om det finns 15000 bilar i stan så har 1000 av dom blank slitna sommardäck med känt resultat. Temperaturer ofta runt nollan och snöröjnings resurser som i Angola.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Stockholms län är inte så stort. Det kan väl inte vara större än Bodens kommun? Men ändå har de sannolikt fler mil väg än hela Norrbotten. Lägg ovanpå det att varje kvadratmeter asfalt ska hantera fler bilar så blir det uppenbart att en störning blir mycket större där än vad den hade blivit här. Lägg ovanpå det att Norrbotten till stora delar består av tallhedar med många vägar hit och dit och Stockholm egentligen bara är en stor refug utspritt över några öar så är redundansen mindre i Stockholm än här.

Jag har kört av vägen med bilen nästan ett 10-tal gånger. Oftast för att jag har lekt. Men om jag kör i diket efter grudvägen mellan Arjeplog och Moskosel en Julnatt(vilket jag har gjort) så stör jag ingen trafik, allvarligt alltså, ingen kom på fyra timmar och jag var tvungen att vinscha upp bilen ur diket med hjälp av domkrafter och spännband. Hade jag gjort samma sak på essingen så hade det varit en annan sak.

Nej stockholmare är inte mer korta om huvudet än riktigt folk, även om de gör allt för att bevisa motsatsen. Felet ligger snarare i att ingen politiker vinner röster på att lägga undan pengar i budgeten för att ha förhöjd beredskap.
Någon som såg nyheten om att försvaret och hemvärnet bistår med bandvagnar till stockholms läns landsting för sjuktransporter? Vad ingen sa rakt ut är att de skickade alla bandvagnar. Gävle -98 kommer aldrig att upprepas. Sverige som land har helt enkelt inte resurser längre för att röja upp och sätta in resurser så snabbt som då.

Sen att mediebevakningen är så Stockholmscentrerad är bara en sak man får leva med. Det är så världen är. På samma sätt som att Arjeplog är centrum på kommunal nivå, Luleå är centrum på länsnivå är Stockholm centrum på riksnivå. Och ska man hårddra det så är USA centrum på global nivå. Mediabevakningen är alltid större vid ett centrum än vid periferin. Ta t ex stormen Sandy som gjorde enorma skador i Karibien, eller t om New Jersey men ändå fokuserades allt intresse på Manhattan där stormen ändå inte var starkast. En händelse blir genast mer viktig om det händer i ett centrum än om det hänt i periferin.
Det här märks starkast på ekonomin. Inte är det Norrbotten som vinner mest på gruvorna eller vattenkraften. Det är Stockholm. Sen köper Sverige amerikanska statspapper och gissa vem som vinner mest på det köpet(hint:inte Sverige). Norge har gjort samma sak, för oljan har Norge bland annat köpt amerikanska statspapper och vid finanskrisen 2008 gick papprena ner så mycket i värde att ett helt års oljeproduktion gick om intet.

Allt det här är inget att hetsa upp sig om. Om jag kör av vägen utanför Moskosel är det inte en jävel som bryr sig. Om jag gör samma sak på essingen hamnar det i tidningen. Sån är världen. 1 dm snö på ett ställe och 1 dm snö på ett annat ställe kanske verkar vara samma sak men det är det inte.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Stockholms län är inte så stort. Det kan väl inte vara större än Bodens kommun? Men ändå har de sannolikt fler mil väg än hela Norrbotten. Lägg ovanpå det att varje kvadratmeter asfalt ska hantera fler bilar så blir det uppenbart att en störning blir mycket större där än vad den hade blivit här. Läg.......
Riktigt bra skrivet och äntligen någon som förstår.=)

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
[video=youtube;gYm9vCPLoG4]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gYm9vCPLoG4[/video]

Helt galet!

Damen i telefonen; Did you just hit him?
Killen; No, "lots of explanations"
Damen; You need to go back!

Va i helv? haha, snacka om att situationen var svår att tro/uppfatta på andra sidan telefonen.

Helt sjukt knäpp händelse, man blir ju rädd...

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
[video=youtube;MaiaMwk1O_0]http://www.youtube.com/watch?v=MaiaMwk1O_0[/video]

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
[video=youtube;_rV_w3urkco]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_rV_w3urkco#![/video]

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
[video=youtube;R8ZIW_h4Zk0]http://www.youtube.com/watch?v=R8ZIW_h4Zk0&feature=youtu.be[/video]
meckade ihop en liten timelapse från när jag lade in ett nytt golv i syrrans rum för er som vill se, Enjoy.

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Här håller jag hus på somrarna cirka 8 mil från närmsta svenska bilväg :p

[video=youtube;E02Cq9nvuvg]http://www.youtube.com/watch?v=E02Cq9nvuvg[/video]