Kör en Zl 500 från 98 som inte beter sig som den ska.
Symtomen är denna:
Drar igång den när den är kall och då går den hur bra som helst, kör en sväng ca 10min då börjar den bluddra till, släpper gasen för att gå ned till tomgång men den går ned väldigt svajjigt i varv (bluddrandes). Ibland stannar den om jag inte försöker svara emot lite med gasen för att hålla uppe varvet men gasar jag för mycket dör den åxo, skjuter även avgassmällar. Men ibland går den tvärt till sig och går klockrent på tomgången, då kan jag köra en stund till samma fenomen upprepar sig.
När den stannat så brukar det vara svårt att få igång den men låter man den stå i några minuter så startar den bra. Men fenomenet med bludder återkommer nästan direkt. Bluddret kan även infinna sig vid fullgas.
Kollar man på tändstiften så ser förbränningen ut att vara normal.
Kontakten till dödaren på styret är urkopplad. Har även haft lös förgasarna och rengjort dom.
Saker som är bytta: Kolvar, insugsgummi, tändstift, bränslefilter
Har även kollat kablar och kontaker samt jordar.
Vad kan detta tyda på? Fått förslag på att statorn kan ha gått men vad annat kan det vara? CDI-box, tändspole, annat?
Kan man mäta upp statorn isf hur går man tillväga?
Symtomen är denna:
Drar igång den när den är kall och då går den hur bra som helst, kör en sväng ca 10min då börjar den bluddra till, släpper gasen för att gå ned till tomgång men den går ned väldigt svajjigt i varv (bluddrandes). Ibland stannar den om jag inte försöker svara emot lite med gasen för att hålla uppe varvet men gasar jag för mycket dör den åxo, skjuter även avgassmällar. Men ibland går den tvärt till sig och går klockrent på tomgången, då kan jag köra en stund till samma fenomen upprepar sig.
När den stannat så brukar det vara svårt att få igång den men låter man den stå i några minuter så startar den bra. Men fenomenet med bludder återkommer nästan direkt. Bluddret kan även infinna sig vid fullgas.
Kollar man på tändstiften så ser förbränningen ut att vara normal.
Kontakten till dödaren på styret är urkopplad. Har även haft lös förgasarna och rengjort dom.
Saker som är bytta: Kolvar, insugsgummi, tändstift, bränslefilter
Har även kollat kablar och kontaker samt jordar.
Vad kan detta tyda på? Fått förslag på att statorn kan ha gått men vad annat kan det vara? CDI-box, tändspole, annat?
Kan man mäta upp statorn isf hur går man tillväga?
Last edited: