ZR-500 ( 2001 ) Tändnings trubbel... ?

duckhunter

Medlem
3 nov 2005
34
0
1
Umeå
Hej! Har bekymmer med min ZR500-01. Det verkar som den tappar tändningen alt inte får soppa under körning. Den startar dock lätt så tändstiften är jag osäker på om det är...
Det är inte choken som fryst fast i ngt läge... Men den beter sig ungefär som att man kör med full choke, bluddrar lite....kort och gott=HJÄLP
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
duckhunter skrev:
Hej! Har bekymmer med min ZR500-01. Det verkar som den tappar tändningen alt inte får soppa under körning. Den startar dock lätt så tändstiften är jag osäker på om det är...
Det är inte choken som fryst fast i ngt läge... Men den beter sig ungefär som att man kör med full choke, bluddrar lite....kort och gott=HJÄLP
Det är troligen brytaren i gashandtaget som strular den ska bryta om gasen hänger sig.
Om du kollar mellan gasblocket och själva reglaget där sprinten går igenom så sitter det en tunn vit bricka på varje sida dom brukar gå sönder det är en liten läpp på varje som ska gå in i gasblocket som går av. Byt brickorna för ~50 spänn så funkar det nog men kolla noga när du tar isär så du sätter läppen åt rätt håll.
 
20 nov 2005
32
0
1
G-vare
Hade samma problem ungefär kopplade ut stoppknappen.. Det är ett speciellt reglage på gasen som kan göra så den fastnar eller dör det är på grund av dödaren..
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
hadde prob me gammelskotern(superjag 87 :p ) förra vintern. tog 3 veckor att fatta vaqd som va fel. då vare (gasvire)dödaren som satt vid gashantaget som dom sa här tidigare. på superjagen så vare en liten "knapp" som fanns fastsatt i hantagsmodulen. hjälpte att bara limma in den knappen. så om antingen så kan du testa genom att avaktivera alla dödare( om du nu vet hur du gör) altså överbryggar dom . eller så testar du bara att hålla in "knappen" som sitter i gashantagsmodulen mellan gashantaget och "kroppen". kan säkert va nått annat fel men det verkar som att det är nått liknande elprob då även jagen bluddrade och gick helt konstigt på olika varvtal.
 

duckhunter

Medlem
3 nov 2005
34
0
1
Umeå
stämde bra!

Det var gashaksfunktionen som strula tror ja, slet bara ut alla kablar till nödstoppen och nu går det som aldrig förr!!!

ha det!