ZR-600 ( 1998 ) Startar inte... ?

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Hej allihop. Är nybörjare på det här med skotrar...köpte min första skoter nu i våras (Arctic cat ZR600 -98) Allt verkade frid och fröjd med den när jag provkörde den. När jag fick hem den så körde jag in den i garaget och där fick den stå i ca 2 månader innan jag äntligen fick ta fram den i helgen.

Jag startade den och den startade på andra rycket som den ska...körde en sväng på 500 meter och stannade för att ta på mig hjälmen och då lag den av för mig och sen fick jag inte igång den. Lät den stå i ca 1 tim och då startade den helt plötsligt men jag kom bara ca 200 meter sen lag den av när jag körde...va som att den inte fick nå soppa.

Jag tänkte att det va frysplugg så dan efter så lag jag en kupevärmare i motorrummet i 1 tim sen stod jag och röck en 50 ggr utan ett liv...då provade jag att ge den lite gas samtidigt och då hoppade den igång på en gång...jag vart skitglad :) och hoppade på och brummade iväg en sväng och vände tillbaka...det vart kanske 5-600 meter...stannade för att ta på mig hjälmen och då lag skiten av igen och sen död :mad:

Nu vet jag inte vad jag ska göra för nu får jag inte igång den nå mer...

Alla tips är välkomna!

MVH/ Mathias

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Sv: ZR600 startar inte....

Glömde skriva att jag köpte nå medel hos den lokala Arctic cat försäljaren som skulle förhindra isbildning i tanken samtidigt som jag körde kupevärmaren så jag tycker det skulle vara konstigt om den lag av för mig igen pga av frysplugg...

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna

Det är troligtvis statorlindningen som har brunnit. Det brukar funka när den är kall men när den blir varm sväller lindningen och då blir det överslag nånstans. Ganska vanligt fel på äldre Arctic-Cat.

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6

Det är troligtvis statorlindningen som har brunnit. Det brukar funka när den är kall men när den blir varm sväller lindningen och då blir det överslag nånstans. Ganska vanligt fel på äldre Arctic-Cat.

Tack för svar :D

Ok...Finns det nått sätt att kolla om det är statorn som är paj. Jag har aldrig skruvat med skotrar så jag vet inte ens vad det är :eek: eller var den sitter.
Det är alltid första gången för något ;)

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6

AHA...nu har jag surfat lite om stator så nu vet jag vad det är...det är så att jag har gnista så det kan det inte vara då ?

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs

vet inte exakt nu men på våran startmotor till båten va de "kålet" som hade gåt sönder å då hoppar inte strömmen runt som den ska så de bör vara nåt liknande, alltså någon slags "massa" runt nå kopparplattor eller nå liknande...kan inte lova att de är såhär men en rätt nära gissning iafl!!

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Stotorn sitter innanför svänghjulet. Du behöver en avdragare för att få av svänghjulet. Men det går ganska lätt att tillverka en själv. Man brukar oftast ha gnista fast lindningen är trasig. Det är därför man kan tro att det är något annat fel. Det du kan göra är att ta bort tändplattan och ohm mäta alla lindningarna. Kommer inte ihåg vilket värde dom ska ha men du kan ringa till Bengt Larssom MC Racing ( 0251-41948). Han vet vad värdena ska ligga på och han kan även linda om statorn till ett bra pris.

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Stotorn sitter innanför svänghjulet. Du behöver en avdragare för att få av svänghjulet. Men det går ganska lätt att tillverka en själv. Man brukar oftast ha gnista fast lindningen är trasig. Det är därför man kan tro att det är något annat fel. Det du kan göra är att ta bort tändplattan och ohm mäta alla lindningarna. Kommer inte ihåg vilket värde dom ska ha men du kan ringa till Bengt Larssom MC Racing ( 0251-41948). Han vet vad värdena ska ligga på och han kan även linda om statorn till ett bra pris.
En liten fråga till...glömde skriva att efter att den lag av för mig på andra turen jag tog så kollade jag stiften och dom va lite vita och det är ju ett tecken på att den har fått för lite soppa...nu vet jag inte riktigt vad som händer när statorn är dålig men kan det vara så att soppapumpen får för lite ström så att den lägger av för det ??? För jag hörde att den gick lite konstigt när den stod på tomgång så då skulle jag gasa till den lite och då var det som att den inte fick tillräckligt med soppa...den ville liksom inte riktigt varva och sen lag den av....

Tacksam för alla svar iaf...det är kul att folk som kan vill dela med sig av sin kunskap :D

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
nu har ja frågat far min å han sa att de kan just som ni säger vara lindningen å de kan tydligen ha brunnit av eller så blir det nån kortslutning....

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
sådär...nu är statorn på omlindning så nu är det bara att be till gudarna att det är den det är fel på...

Det roliga är iaf att killen jag lämnade till skulle ha mellan 600-1000:- för att göra det :D

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
jiiiihooo.....fick tillbaka statorn och skruvade dit den idag och med en darrig hand drog jag ett ryck i snöret och den hoppade igång direkt :D

Fick bara betala 500:- till killen som lindade om den :rolleyes:

Man får tacka alla er som har skrivit här!!!