ZR 600 -98, varvar ej mer än ~5000rpm?

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Hallå!
Var ute idag med skotern och njöt av det fina vädret då plötsligt skotern inte ville varva mer än ~5-6000 rpm. Då det började bli så här var skotern rejält varmkörd.
Då detta händer och jag håller inne gasen så dör skotern, men släpper jag gasen så gär den bra på lägre varv.
Men låter jag skotern bli kall, ca 10min, så går den perfekt tills den kommit upp i temperatur och proceduren börjar om igen.

Har någon nån aning om vad som har hänt?
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Du behöver inte plocka lös hela statorn för att mäta den . Det går upp 3 kablar från statorn , en grön , brun & svart dra isär kontakten som sitter en bit utanför statorn och mät däremellan .. statorn sitter bakom svänghjulet , så om du behöver plocka lös den så behöver du en svänghjulsavdragare . sen så är resten inte så svårt.
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
MAGNET COIL 1 SVART- GRÖN 46 ohm +-20%
MAGNET COIL 2 BRUN-GRÖN 450 ohm +-20%
. ne det kan vara nån av spolarna som gått bara . hade samma fel på min , då var det högfartsspolen som gått. ohm mät mellan dom där färgerna.
 

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Ok. Då har jag mätt upp statorn.Värdena ligger inom gränsen, men när skotern va kall låg värdena nära den undre gränsen, och när skotern va varmkörd var värdena nära den övre gränsen för +/- 20%. Är detta normalt? och kan man vara helt säker på att statorn e hel ifall värdena är bra? Hoppas att nån kan detta bättre än jag.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kan även vara variatorn som är skum, statorn har väl inte så mkt med detta att göra?
 

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Variatorn är ny, och monterad av Å-F och fungerade perfekt så jag tvivlar att det är felet...men det jag undrar är som sagt, kan man lita på att statorn är hel ifall mätvärdena stämmer?
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Om mätvärderna stämmer så skulle jag inte tro att statorn gått. men ta kontakt med attest eller camata på det här forumet . Dom kan sin sak när det gäller skotrar ! om du inte kollat under boxen så kan du göra det också och kolla ifall lampan blinkar och ger olika impulser.


Variatorn är ny, och monterad av Å-F och fungerade perfekt så jag tvivlar att det är felet...men det jag undrar är som sagt, kan man lita på att statorn är hel ifall mätvärdena stämmer?
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Grabben har samma bekymmer på sin Zr 700 från -94 (förgasare).
Pumpar man med gasen kommer motorn upp varv igen.
Får en känsla av att det handlar om att den inte får den bensin den behöver? Vakum i tanken?


Hallå!
Var ute idag med skotern och njöt av det fina vädret då plötsligt skotern inte ville varva mer än ~5-6000 rpm. Då det började bli så här var skotern rejält varmkörd.
Då detta händer och jag håller inne gasen så dör skotern, men släpper jag gasen så gär den bra på lägre varv.
Men låter jag skotern bli kall, ca 10min, så går den perfekt tills den kommit upp i temperatur och proceduren börjar om igen.

Har någon nån aning om vad som har hänt?
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Ok. Då har jag mätt upp statorn.Värdena ligger inom gränsen, men när skotern va kall låg värdena nära den undre gränsen, och när skotern va varmkörd var värdena nära den övre gränsen för +/- 20%. Är detta normalt? och kan man vara helt säker på att statorn e hel ifall värdena är bra? Hoppas att nån kan detta bättre än jag.
Det är fullt normalt att den inre resistansen ökar när lindningen blir varm.
Om den istället sjunker så är det överslag i lindningen och då behövs den repareras eller bytas ut.
 
Last edited: