ZR 600 -98 Vill inte starta

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Det blev så att jag beställde Service manualen. Ska kolla i härvan då föregående ägare inte verkar varit någon bra elektriker. Men tack för all hjälp!

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Problemet är löst nu! Det var dödmansgreppet som glappade och höll på att stöka. Satte dit ett annat jag hade liggandes i garaget och vips var den igång!

Ett problem till bara... Nu när den startar är avgaserna vita. Vet ej vad det kan bero på. Har dock inte bytt soppa i den från i somras så det skall jag göra. Har ni några andra idéer?

PS. Jag bytte oringarna i toppen för någon vecka sedan DS.

E

eMe181

topplockspackning, är avgaserna vita hela tiden trots att du varmkört den? då är det mest troligt topplockspackningen som spökar.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Jag är ganska säker på att det inte är det då jag bytte topplockspackningen för nån vecka sen... Avgaserna blir inte vita på tomgång bara när jag varvar upp den. Efter varmkörning är de också vita.

Skulle inte bensinen kunnat separera sig över sommaren eller att det kommit in vatten i tanken på någe sätt?

Det är inte några "vattenloppor" på stiften som det oftast brukar bli om den tar in kylarvatten i toppen.

k-len: Jag hade aldrig fyllt upp kylsystemet efter min motorrenovering i somras... Motorn stod på arbetsbänken

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Drar väl upp toppen om ni tror att det är det som är problemet... Hur ska jag tömma kylarvattnet för att göra "rätt"? är det genom att dra ur slangen nere vid vattenpumpen?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Tipps om du inte redanmonterat med packningsspray?
Montera annars ringarna med packningsspray (alltid)

Locktites packningsspray är bäst men biltemas funkar.

Låter man sprayen torka ett tag blir den starkt klistrig och håller fast oringarna stenhårt. Sprayen avbelastar oringarnas jobb en hel del så de klarar bet tuffare tryck innan de läker.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Tack för alla svar! Det var VÄLDIGT mycket vatten i bensinen... Slangade ur hela tanken och tömde alla slangar. När jag kom ut idag hade bensinen separerat sig från vattnet och i en 3 litersdunk var det 3-4 cm vatten i botten. Skulle uppskatta ca. 5dl på 3 l...

Hällde i ny bensin och den ryker inte.

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Tipps om du inte redanmonterat med packningsspray?
Montera annars ringarna med packningsspray (alltid)

Locktites packningsspray är bäst men biltemas funkar.

Låter man sprayen torka ett tag blir den starkt klistrig och håller fast oringarna stenhårt. Sprayen avbelastar oringarnas jobb en hel del så de klarar bet tuffare tryck innan de läker.
BOOST III

vilket art. nr. har biltemas packningsspray?