Kolla om styrdonet blinkar några felkoder (åtminstone på äldre Arctic och Polaris med insprutning finns det en lysdiod på styrdonet). Håll uppsikt på det när motorn har gått dåligt, innan du stänger av.
Koppla in en stroboskoplampa och kolla tändläget, att det inte börjar fladdra fram och tillbaks eller andra underligheter händer vid höga varv.
På bilar med insprutning är en vanlig felorsak att någon temperaturgivare har ändrat värde (eller att det blir glapp i den). Felet behöver inte vara så stort att styrdonet tycker att det är fel på givaren och börjar ge felkoder, det kan räcka med att det t ex blir ett mätfel på några tiotal grader i luft- och motortemperatur.
De flesta av de här givarna brukar ha 2,5 - 3 kohm vid rumstemperatur, 5 - 10 kohm vid 0 grader och 200 - 300 ohm vid +80 grader. Om du kontrollmäter givarna så knacka på dem och kolla att inte mätvärdet ändrar sig då. Glapp brukar visa sig på det sättet.