Zr 600

Freerider98

Aktiv medlem
14 nov 2005
50
0
1
Norrbotten
Ska köpa en zr 600 -98 och undrar om det finns ngt speciellt som man ska tänka på när man far å kollar på den? Nackdelar? Svagheter?
 
Last edited:

SnoSatan

Välkänd medlem
19 nov 2005
126
0
6
35
zr 600

Årsmodellerna fram till -01 så kan det vara ett fabrikationsfel på motorn,vid 4000rpm så kan cylinderskörten få självsvängningar och spricka.
Motorn är väldigt rapp och ligger på ca:110hk. Fjädringen är underbar med Foxdämpare runt om! jag tycker att variatorbestyckningen inte är den bästa men blir bättre,byt till polaris -02 vikter som är lite lättade i framkant och en rak 54 graders helix.
Övrigt så är det en mycket bra skoter både för lungn körning på led och hård körning men den har tendens för att lyfta ena skidan lätt i kurvor.
Min polare hade en zr 600-00 och enligt han så var det den bästa skotern han haft.

M.V.H SnoSatan
 

Bystrom

Medlem
26 dec 2004
44
0
1
www.freewebs.com
SnoSatan skrev:
Årsmodellerna fram till -01 så kan det vara ett fabrikationsfel på motorn,vid 4000rpm så kan cylinderskörten få självsvängningar och spricka.
Motorn är väldigt rapp och ligger på ca:110hk. Fjädringen är underbar med Foxdämpare runt om! jag tycker att variatorbestyckningen inte är den bästa men blir bättre,byt till polaris -02 vikter som är lite lättade i framkant och en rak 54 graders helix.
Övrigt så är det en mycket bra skoter både för lungn körning på led och hård körning men den har tendens för att lyfta ena skidan lätt i kurvor.
Min polare hade en zr 600-00 och enligt han så var det den bästa skotern han haft.

M.V.H SnoSatan
fråga. Va f*n är cylinderskörten? och vad menar du med självsvängningar?
börjar kolvarna snurra av sig själv i cylindrarna utan att vevstaken följer med?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Cylinderskörteln är den del av cylindern som går ner en bit i vevhuset.
Jag har inte höra att det ska vara ett vanligt problem med dessa men jag har sett att det kan hända.(dock på en Yamanha venture 485)
Vad jag uppfattat som vanligare är att statornlindningen går sönder i tändsystemet.
Den kan man linda om.
Ska du å kolla på en skoter så kolla popnitarna där tunneln sitter fast.
Innanför sek.variator och in under luftburken.
Kanske läge att pruta lite mer om dom inte sitter där.
Kolla med skotern upplyft i framänden hur glappt det är där a-armarna sitter fast.
Går att byta bussninga o så men då får man mecka lite.
Kolla att tunneln är rak och fin.