ZR-800 ( 2001 ) Vevlagerhaveri... ?

KingPin

Medlem
25 feb 2007
28
0
1
The Norrland
Bakgrund: skotern (ZR800 -01) har varit svag ända sen förra våren och gått på en cyl på tomgång....tvekat när man sen tog på gasen....men sen när man körde så gick den bra, har nog kört ca20 mil i detta skick...trodde det var nåt enkelt fel...men icke!

Har fått en massa tips och gjort följande:
Bytt reeds till Boyesen - ingen skillnad
Rengjort APV och kollat vajrar/motor - allt ok
Kollat tändspolen/kablar/hattar/stift - allt ok
Kollat komp (10,5 varm på bägge) - borde funka
Rengjort gasare och kollat alla kablar - ingen skillnad
Haft loss statorplattan och mätt upp den - alla värden ok

Av en ren slump upptäckte jag att det var oljedimma där statorn suttit så jag tog loss fästplattan...där bak låg rester av packboxen! Jag trodde det skulle sluta där, köpte nya packboxar och delade blocket....LAGERHAVERI!!
4st lagerrullar saknades! Spårlöst borta!

Orsaken till problemet: lager dåligt, inre lagerbanan har vandrat utåt och nött sönder packboxen vilket lett till läckage och svag motor..

Mina frågor: Har nån annan råkat ut för nåt liknande med en zr800? Eller har jag bara råkat köpa en fusklagad skoter? Finns det nån annan firma som kan kolla vev/byta lager i norrbotten annat än westboms, jag menar det är högsäsong - kan vara fullbokat..

Tack på förhand
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
det är ovanligt med stora ras på denna motor, anses som en av arctics driftsäkraste motor.
 

KingPin

Medlem
25 feb 2007
28
0
1
The Norrland
Jo det har jag oxå hört....men troligtvis är den fusklagad sen tidigare, för jag menar om fyra stora (10mm i dia, 20mm långa) lagerrullar äts upp så borde nåt hända med cylinder/kolv/kompression....

Annars så har man bara gott att säga om 800:an....
Blir spännande att med fräsch maskin få se vad boyesen reedsen ger....
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
http://www.smtumea.se/ Ska vara duktiga på allt som rör vevaxel + att dom verkar ha humana priser. Jag ska själv skicka upp min vevaxel dit när jag fått vevaxeltapp och vevstakslager från USA. dom ska pressa dit ny vevhalva inklusive tapp sen ska dom pressa dit vevstaken o ballansera hela Vevaxeln o det skulle kosta ca 1000kr sa dom på telefonen. Tycker jag låter billigt i alla fall :)
 

efi

Medlem
31 jan 2007
24
0
1
jag undrar om du har nåt pris på vevaxel tappen som du har besällt från usa /mvh efi
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Kostnad= vevaxeltapp 1384kr Vevstakslager 437kr frakt 373kr totalt 2194kr om jag slipper tull avgift annars så blir det ca 2850kr Bara Vevaxel tappen kostar 3000kr hos Bengansmotor så det blir ju hur som helst billigare o ska du sedan ha mer grejor så spar du ännu mera!
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Nu har jag fått grejorna det hela slutade med att jag fick betala tull+ avgifter på 738kr så totalen vart 2932kr bara så du vet!
 

KingPin

Medlem
25 feb 2007
28
0
1
The Norrland
Jag har oxå fått ihop maskinen nu, ett nytt ramlager gick på lite över 2000kr och riktning och balansering av veven på ca 2000, så totalt just över 4000kr.....satte ihop block å cylindrar själv....med nya packboxar såklart....vevaxeljobbet gjordes av Westboms i Gammelstad...

Motorn känns som ny, rapp å trevlig med boyesen reeds...ev. blir det en lätt portning/filning av lite grader å sånt i cyl till nästa säsong...man får se...

Vill passa på att tacka Westboms Mekaniska för ett mkt. bra jobb...utan deras insats hade jag fått ställa in min fjällresa....