ZRT-600 ( 1996 ) Elfel... ?

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
jag har köpt en zrt 600 -96 med ett märkligt elfel. När jag ska starta skotern så blir det ibland ingen gnista, trots att all annan el funkar(lampor och mätare lyser till då man drar). killen som sålde skotern till mej sa att det kunde vara tändningslåset som strulade och att felet hände då nyckeln had varit urtagen ur låset, och att om man vred nyckeln fram och tillbaka ett par ggr så gick det till sej... men när jag försökte starta så funkade inga knep så jag låssade tändningslåset och kopplade ihop tåtarna som går till tändningslåset.. men det funkade fan inte heller så jag kopplade tillbaka sladdarna på tändningslåset och försökte en sista gång å då startade skotern...väldigt märkligt...är det någon som har haft ett liknande problem... vad kan detta bero på????? :eek:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Litet tips bara...jag tror inte du ska koppla ihop tåtarna när du tar bort tändningslåset...dra bara ur dom så borde den vara "alltid på"...låter inte otroligt att det är tändningslåset som glappar då? ta lös det och kolla med summer, vrid nyckeln flera gånger...
Exakt samma fenomen som tidigare ägare hade på min 580 -97...tåtarna hänger bara löst och den startar numera alltid ;)

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Hej!

Jag har en 96:a själv och något liknande problem. Men för mig var det kontakten som kommer från "dödar-knappen" vid gasen. Kontakten på min sitter på "framsidan" styret vid gummibäljen. Jag fick helt enkelt göra så det blev ordentlig kontakt där sedan funkade min bra. Det hände också att kontakten hoppade ur 1 millimeter (men satt fortfarande kvar) och då dog skotern.