Konvertera Yamaha ET 250 Del 1

Keihin till Mikuni

För några år sedan valde jag att renovera Keihin-förgasaren på denna ET 250 från -78. Det fungerade helt okej fram till nu!

 

Nu åker den ur!

 

Nu går den bara igång på startgas eller en sup i tändstiftshålet för att sedan dö direkt. Att renovera originalförgasaren var dessutom väldigt dyrt med originaldelar från Japan. Nu väljer jag att byta till en betydligt säkrare variant, nämligen att konvertera till Mikuni VM 32 som så många andra.

VM 32:an bestyckas med 220/35.

 

Receptet vi följer lyder så här:

  • Mikuni VM 32
  • 220 högfart
  • 35 lågfart
  • luftskruv 1 3/4 varv ut
  • Mikuni bränslepump singel
  • Bränsleslang
  • Primer-kit
  • Insugsfläns (Ski-Doo Elan 250)
  • Gasvajer (Universal singel)
  • UNI Luftfilter diameter 57mm, längd 100mm
Det behövs även en Mikuni bränslepump.

Ja då Mikunin inte har någon inbyggd pump måste en sådan införskaffas och då den inte heller hade någon choke fick det bli primer. Kanske inte idealiskt om ett barn ska få igång skotern men det får duga, den är ju lättdragen iallafall. Man behöver även en ny gasvajer som passar till Mikuni och sedan får man lov att ta bort luftburken och ersätta den med ett öppet luftfiler.
Vi chansar på att insuget från en Elan ska passa då de nästan har samma cc-mått, eventuellt att man måste borra upp hålen något.

Dessa grejor inhandlades för att komma vidare med konverteringen.

 

Nå återstår bara att skruva ihop maskinen när grejorna kommer och se om det fungerar! Häng med i nästa artikel.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer