Långtest Polaris Khaos

Variatorjobb

Nu har vi snart kört in vår långtestmaskin och det har även blivit en del pulande med variatorn.

Vi ville speciellt få upp tillslagsvarvet på 850:in då det låg på moderata 3250 rpm. Man har säkerligen lagt tillslaget så lågt för att den ska vara tyst och snäll för att man ska klara ljudproverna. Vi skulle gärna vilja se ett tillslag på en bit över 4000 rpm.

Vi testade därför att byta primärfjäder till en Grön Venom-fjäder från X Force, med trycken 140-330.  Den borde hålla emot bättre i början, men möjligen att den även är för hård på slutet…

Vid en stillastående test verkade tillslaget bli det önskade på runt 4000 rpm. Men när vi provkörde ordentligt visade det sig mer ligga på 3800 rpm. Som vi misstänkte övervarade den även med ett par hundra varv. Det vill man inte göra då 2-taktare har en tendens att tappa effekt snabbt om man övervarvar.

Dags att prova en fjäder med ännu högre starttryck och ett lägre sluttryck, 150-310!  Nu lirar det perfekt med ett i vårt tycke bra tillslag på 4000-4100 rpm, men toppvarvet är fortfarande något högt med sina 8450 rpm…

Nästa steg är att byta till justerbara vikter från X Force och kanske även helix samt sekundärfjäder.


Nya vikter till Polaris 850 är precis färdigritade och håller på att tillverkas hos BilletX / X Force i Mora. Man justerar enkelt tyngden på vikten och vart den ska ligga med hjälp av magneter som kan placeras i tre olika hål och på så sätt få olika karaktär.

 

Fortsättning följer när det gäller variatorerna!

 

En rejäl lyftbåge är monterad, ett måste på RMK för att inte buckla till kanten av tunneln vilket annars är lätt gjort. Även ett dödmannsgrepp har vi stoppat dit, av förklarliga skäl…(borde sitta original) Enkelt att montera, plug and play.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer