Nyregistrerade snöskotrar

Varannan skoter är en lössnömaskin!

Nyregistrerade snöskotrar avseende december 2018

  •                                              Dec.          juli-dec       % av total       % Jmf. juli-dec 2017

    Lynx totalt                  1069         1827               32,4%                  -7,6%
    Ski-doo totalt             625          1289              22,8%                -29,1%
    Polaris totalt               766          1190              21,1%                  31,3%
    Arctic Cat totalt        430            799               14,2%                    9,6%
    Yamaha totalt             246            439                  7,8%                    -29%

Snöskotrar: Juli – dec.  2017:  6 050 st.   Juli – dec. 2018:  5 642 st.        – 7 % 
LYNX
Om vi analyserar Lynx siffror så har Boondocker-modellerna backat jämfört med förra året under samma period, vilket säkerligen har mycket att göra med nyhetens behag 2017. Det är ju självklart att man säljer mer om man presenterar stora nyheter och det är genomgående för alla märken. Dessutom har man den nya modellen Xterrain som sålt bra och säkerligen tagit en del försäljning från Boondocker. Även alla modeller av Ranger 49 har sålt riktigt bra för Lynx under perioden. Sedan har vi en stor ökning på en ”modell” kallad “Ej typade” som drar upp siffrorna med 333 skotrar under bara december månad. Det kan vara nya modeller som inte är definierade i vilket segment dom ska placeras i. Även den lilla gråimport som finns landar i denna kategori. Lynx stannar ändå totalt sett i toppen av försäljningslistan med 1827 sålda maskiner under juli till december, vilket är 32,4% av totalen.


SKI-DOO
Även hos Ski-Doo ser man tydligt ett tapp på lössnömaskinerna med 850-motor och då framförallt på X-modellerna. Ska vi gissa att Polaris tagit en del av försäljningen med sin 850 eller är det Arctics Alpha One som lockat köparna? Däremot säljer SP-modellerna bra och då speciellt de med den nya 600R-motorn. När det gäller arbetsmaskiner ligger Ski-Doo stabilt med Tundra LT 600 ACE i topp. Totalt sett har man 22,8% av marknaden under perioden juli till december vilket ger BRP (Ski-Doo + Lynx) en total på hela 55,2%.


POLARIS
I och med sin nya 850-motor tar Polaris ett stor kliv i listan med en ökning på hela 31,3% jämfört med samma period året innan. Det betyder också att man nästan är ikapp Ski-Doo. Här hittar vi också ett fel i statistiken, statistiken på 800 SKS 146 måste gälla 850 då 850-modellen inte finns med i listan, däremot är 800:an med två gånger. Just den modellen har nämligen sålt väldigt bra. När det gäller RMK-modellerna är det just de modellerna med 850-motor som gäller även om 800:an finns kvar i sortimentet. Bäst säljer 850 PRO RMK 155 med PIDD med 364 stycken under juli till december. Även ”arbetsmaskinen” Titan verkar gå bra med Adventure-modellen i topp.

ARCTIC CAT
Hos Arctic Cat har vi två modeller som säljer som smör i solsken! Det är föga förvånande värstingen M8000 och minstingen ZR 200. Man har dock inte specificerat upp de olika M8000-modellerna utan alla går under samma namn oavsett längd och utförande. Men vi får nog anta att det är Alpha One som dragit upp statistiken för Arctic Cat då man totalt ökat från 12% 2017 till 14,2% 2018 under perioden juli-december. Hybriderna har backat något vilket vi kan se hos flera märken. Kan det vara så att många med hybrider kände att de hade för korta skotrar under den snörika säsongen vi hade förra året och bytt upp sig? När det gäller sportmaskinerna säljs det över lag dåligt, däremot sticker nya Thundercat ut ordentligt då den sålt bra! Nya 800:an i X-Plorer har även tagit över mycket av försäljningen från 600:an.

YAMAHA
Totalt sett backar Yamaha något från 10,2% av totalen till 7,8%. Det finns dock en del ljusglimtar i statistiken. Bland annat sålde den nya Transporter med 2-takt 600 riktigt bra och under kategorin övriga eller ej typade ligger nog bland annat  SnoScoot 200 vilken i så fall sålt bra. Vi ser även en kraftig ökning av trotjänaren Venture Multi Purpose av någon anledning, kanske har skidanläggningarna bytt ut sin flotta? Det är även svårt att identifiera Sidewinder L-TX 137 LE i statistiken, möjligen är det Viper L-TX LE eller Sidewinder X-TX 137 SE man ska titta på då dessa modeller rimmar illa med Yamahas utbud av skotrar 2019. Bland lössnömaskinerna är det bara Sidewinder M-TX 153 LE som håller ställningarna jämfört med 2017.

 

SEGMENT
Då vi tycke oss se en svag försäljning över lag när det gäller crossoversegmentet har vi efter bästa förmåga försökt räkna ut fördelningen mellan segmenten i procent. Mot slutet av säsongen kommer det säkerligen officiella siffror även på detta, då får vi se om vi räknat rätt och om trenden håller i sig säsongen ut. Det såldes totalt sett 186 stycken sportmaskiner under perioden och utan Lynx Rave hade denna siffra nästan halverats! Det betyder att sportskotrarna står för ynka 3,3% av den totala försäljningen. Snacka om att detta segment så gott som försvunnit under de senaste tio åren.

 

När det gäller crossover-skotrar är det lite svårare att identifiera vilka skotrar man ska räkna med. Vi tog förutom de självklara modellerna även med modeller som Yamaha B-TX, Lynx nya Xterrain och även de modeller av Commander som heter X-trim. Detta blev en total försäljning av 759 skotrar vilket ger 13,5% av försäljningen.

 

Det sista segmentet som vi räknat på är även det största, det vill säga lössnömaskinerna. Här var det egentligen bara SKS 146 som var svårplacerad och mycket på grund av sitt namn fick den hänga med bland mountain-maskinerna. Det betyder att man sålde totalt hela 2747 lössnömaskiner under perioden vilket blir 48,7%. Nästan varannan skoter som säljs i Sverige är alltså en lössnömaskin!

 

Källa: SCB

*(Vi reserveras mot eventuella räknefel)

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer