Den stora och uppenbara nyheten är motorn. Vi var mycket förtjusta i 800:an den till viss del ersätter, den var rapp, explosiv och hade ett fint varvtalsregister. Det vi dock saknade var den där lilla sista knuffen, som man så ofta vill ha för att lyckas knycka upp skidorna en aning och underlätta kniviga situationer som man så ofta finner sig i på en lössnömaskin! Med den här nya motorn så har vi fått den där extra knuffen vi suktat efter.
Text Magnus & Stefan I Foto Stefan Sund
Den nya 850-motorn ska vara Polaris värsta motor hittills! Efter ett givande samtal med konstruktören av motorn hävdade han att den också ska ge mer effekt än Rotax 850-motor. Polaris säger vidare att den ger 9% mer effekt än tidigare 800 H.O-motorn och enligt oberoende bromsningar spottar den faktiskt ur sig hela 170+ hästar!
Den här motorn har konstruerats från scratch och har bara behållit några sensorer och tändstiften från föregångaren. Det man har gjort för att hänga på Rotaxen är att ge den 4 mm mer i slag till 85×74 mm, vilket i slutändan ger 40cc mer volym och total av 840cc. Bara där vinner man en hel del effekt men det behövs mer för att ta nå de 170 hästarna. För att klättra vidare har man även fått lov att porta mer vilket har gjorts möjligt då man använder 6 topplocksbultar istället för 8, vilket tillsammans med att det är 5 mm längre mellan cylindrarna ger utrymme för mer portning. Sedan har man naturligtvis optimerat både insug och avgassystem för att harmonisera med detta.
Hållbarheten har man tagit hand om genom att bland annat göra om kolven så den har 3mm tjockare ”dome” och har större kontaktyta med cylindern för att kunna föra över värme effektivare samt en PVD-coated singel-kolvring i stål. Även kylningen är förbättrad genom att man har optimerat cylinderdesignen baserat på ”Computational Fluid Dynamics” så att man får ett högt vattentryck i kanalerna. Man använder även en ny termostat placerad i expansionskärlet för att ge maximal livslängd och effektivitet. Motorn har en integrerad by-pass för att motorn snabbt ska komma upp i arbetstemperatur. Kylsystemet är även självluftande. Man har också gjort om motorfästena för att minska vibrationerna som förs över till chassit. Tack vare detta behöver man inte heller använda sig av något ”Tourqe stop” för att behålla ett konstant CC-mått mellan variatorerna vilket annars kan bidra till ännu mer vibrationer i chassit. På nya 850:in har man även tagit Power-boosting regulatorn från Titan så att man har tillgång till mer ström redan vid låga varv. De rörliga avgasportarna är nya med förenklad funktion och jobbar i tre lägen. Detta och mycket mer är alltså gjort på den här nya motorn, dock så har man behållit en Semi direkt insprutning, nu så förfinad att man både kan hålla ett lågt ljud, jämn motorgång och klara avgaskraven samtidigt som man har gott om effekt.
Intrycken av motorn
Till och med på c:a 3000 meter över havet så känns den nya motorn riktigt stark och vill resa på sig vid fullt gaspådrag. Känns den likadan här hemma, där vi inte har samma effekthandikapp p.g.a. den tunna luften, så kommer den att vara helt hysteriskt stark och rolig! Bortsett från den extra effekten på framförallt mellanregistret och fulla varv så märks inte motorbytet av alltför mycket. Den har en tämligen lik karaktär som dess föregångare, d.v.s. rapp och explosiv – precis som vi vill ha en 2-taktare!
Vi är mycket spända att få prova på den nya motorn här hemma i Sverige och se hur bra den går, vi gissar att motorn kommer att innebära ett stort plus i lekfulheten hos Pro RMK:n. Det är egentligen det enda vi saknat hos den sedan tidigare, den har inte varit alltför lekfull eller livlig som en del av konkurrenterna har varit. Under våra provkörningar i USA så märktes det då stor skillnad i viktförskjutningen och lekfullheten tack vare den nya motorn. Mer effekt är alltid roligt när det kommer till snöskoter verkar det som – vilken chock!
Utöver nya motorn så bidrar den nya framvagn för ytterligare lite mer lek och smidighet. Den är något smalare än de 39″ vi är vana vid hos Polaris lössnömaskiner. Vi var lite oroliga att detta byte för att hänga på konkurrenternas allt smalare framvagnar skulle få Pro RMK:n att tappa sin enormt trygga känsla på skrå. Men Polaris har lyckats extremt bra med den här framvagnen. Den känns fortfarande sådär trygg och förutsägbar som vi är vana med hos Polaris men med fördelen att den nu är lite smidigare och lite kvickare att slänga från sida till sida.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS RMK
Broms: AXYS RMK LWT, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: React Front Suspension, Walker Evans PB. Fjädringsväg 229 mm.
Spårvidd: 91.4 – 93.9 – 96.5 cm.
Boggi: AXYS RMK, Walker Evans Impact-Extruded Monotube / Piggyback. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 7, 381×3937 mm.
Kamhöjd: 76 / 66 mm.
Torrvikt: 191 /185 kg.
Bränsletank: 43,5 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, PRO-LITE.
Elstart: Nej.
Backvxl: Ja.
Pris: 155 900 / 157 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) ** Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på