Haveri re 600 :(

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
som rubriken, vilken underbar hobby vi har!!
den bara stannade helt plötsligt idag. snöret var stumt. men efter ca 5 min så gick det å rycka, men hade ingen komp alls på den högra cyllen. så det bara bara och dra hem den. och det visade sig att det är repor i cyllen. så den måste fodras om. och jag behöver 2 nya kolvar.
så min fråga är vilken kolv ska man köpa? och vad behöver jag när jag ska byta?
/ wille

så ser dom ut. vad kan ha hänt? verkar inte ha gått snålt i alla fall.
men kan en kolvring ha gått kanske?

Last edited:

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
råkade ut för exakt samma sak idag... har den gått snålt på vänstra burken? min har gjort det så antar att packboxen farit, så ta och kolla om det är de

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Blev det nån rengöringa av gasarna? Kollade du isugsgummina noga? För dom brukar skapa sådana problem...
kolla denna
Jag röstar på packbox eller tjuvluft via trasigt insugsgummi :(

Senast redigerad av en moderator:

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Blev det nån rengöringa av gasarna? Kollade du isugsgummina noga? För dom brukar skapa sådana problem...
kolla denna
Jag röstar på packbox eller tjuvluft via trasigt insugsgummi :(
jag kollade över insugsgummina och dom såg fina ut tyckte jag, men jag kan ju ha missat nån liten spricka.... får kolla riktigt noggrant idag. och ja öppnade inte gasarna helt. utan gjorde bara rent munstyckerna och hålen där....
men om jag ska köpa nya är det v-force som gäller då eller?

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Köp boyesen (Aluminium) då v-force som är gjord i plast kan spricka sönder också...

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
har du kollat cylindrarna så de inte bara är att det sitter fast kolvrester eller har du djupa sprickor? isf kan du ju använda saltsyra

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
om du har tankarna på att byta insugsgummin framöver så behöver du inte köpa boyesen, finland säljer aluminium insug för ca 1500:- med frakt :)

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
har du kollat cylindrarna så de inte bara är att det sitter fast kolvrester eller har du djupa sprickor? isf kan du ju använda saltsyra
inga rester eller djupa sprickor, ska köra iväg cyllen till en kille imorgon som ska kolla vad som behöver göras....

och den är köpt i arbrå

R

RevMan

Har den bara skurit på avgassidan eller på insugssida också?

Köp Orginal eller snopro kolvar. smidda kolvar skapar mer problem än dom löser på en standard motor

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
har då aldrig haft problem med smidda kolvar så länge man varmkör dom...
wiseco har riktigt bra tolleranser..

SnoPro däremot är svårt att hitta några som inte är viktskillnad på...

och detta är baserat på många renoveringar...

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Har den bara skurit på avgassidan eller på insugssida också?

Köp Orginal eller snopro kolvar. smidda kolvar skapar mer problem än dom löser på en standard motor
den har skurit bara på avgassidan. jag låg på en is i ca 100 ( inte full gas ) och så bara dog den. snöret va stumt . men efter ca 5 min gick de å rycka men hade ingen komp kvar i högra cyllen. kolven har smält lite ser det ut som....

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hur ser toppen på kolven ut? Stiften?
Fan har ju en RE själv så nu börjar man bli lite orolig *S*

Man får väl söka sig tillbaka till Yamaha stallet nästa år. Fan bättre att sitta några gånger per säsong än att få haveri.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Kolla plastdrevet som sitter på axeln som driver vatten och oljepumpen, var orsaken för ett haveri för mig en gång