Vad har olika skotermärken för fel?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Ski doo har sina variatorremmar och sina motorer 800cc.
Lynx har sina variatorremmar och sina motorer 800cc.
Polaris har sina fotsteg och motorer 800cc.
Vad har Yamaha ?
Vad har Arctic cat ?

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
31
Älvhöjden
Sv: Vad Har Alla Skotrar ?

Är det negativa saker om skotrar har väll yamaha haft dåliga bussningar i framvagnen eller rent av dåliga framvagnar ett tag va?

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16

polaris har : dåliga motorupphängningar
tänker mest på tidiga år, pro x2, fusion, pro xr mfl

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå

Är det negativa saker om skotrar har väll yamaha haft dåliga bussningar i framvagnen eller rent av dåliga framvagnar ett tag va?
Dåliga bussningar i framvagnen har dom helt klart, dom håller 100mil ungefär lite beroende om du smiskar led eller leker i djupsnö som jag.
Men med Olite bussningar för under 1000lappen så är problemet borta.
Var väl bara Nytro -08 som hade klen framvagn. Den uppdaterades -09 så det ska ej va något bekymmer.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden

Yamaha: glappande framvagn, slidesnötning, relän som inte gillar kyla, Rasslande primärvariator, handtagsvärmen.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36

Ski doo har sina variatorremmar och sina motorer 800cc.
Lynx har sina variatorremmar och sina motorer 800cc.
Polaris har sina fotsteg och motorer 800cc.
Vad har Yamaha ?
Vad har Arctic cat ?
Det är ju inte på alla modeller fotstegen går sönder och inte alla skotrar, men det finns ju helt klart..

Tänkte samma jag engström, Slides och Reläna..

Arctic är väl ganska lätt att stjäla? Vet inte hur det är nu på dem nyare modellerna men på (vissa)f7or kan man ju bara dra ut/dra om kablar och den går att dra igång..

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur

Dåliga bussningar i framvagnen har dom helt klart, dom håller 100mil ungefär lite beroende om du smiskar led eller leker i djupsnö som jag.
Men med Olite bussningar för under 1000lappen så är problemet borta.
Var väl bara Nytro -08 som hade klen framvagn. Den uppdaterades -09 så det ska ej va något bekymmer.
Dom har fortfarande klena bulkheads, iaf nytro. Men det går att förstärka dom ganska mycket.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

Det beror ju på vilken tidsperiod vi pratar om, eller hur? Eller vilka modeller?

Sedan väger min Yamaha Venture 700 på pricken lika mycket som en SkiDoo Grand Touring 583 från samma år. Är Yamaha tyngre då? Man kan inte jämföra en cross-440 med en Apex liksom...

Arctic har racklat mycket genom åren, men verkar funka rätt bra sedan 2003-2004 någonstans. Skidoo var rätt felfria (åminstone de tvåcylindriga) fram till 99-00 för att inte tala om REV och nu XP-modellerna. Där vissa modeller tycks fungera utmärkt medan andra är katastrofer.

Osv, när det gäller alla märken. Lyft hellre fram enskilda modeller, det blir intressantare än märkestjafs.

jackejacke

Medlem
27 feb 2011
26
0
1
Kalix

Bra/negativt om Yamaha är väll att det inte behövs några spännband vid transport på släp... Släng bara upp lite snö på släpet så sitter den som berget ;)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs

Arctic är väl ganska lätt att stjäla? Vet inte hur det är nu på dem nyare modellerna men på (vissa)f7or kan man ju bara dra ut/dra om kablar och den går att dra igång..
Polaris är inte ett dugg bättre.
En gammal Arcticnyckel passade i Iq -07:an jag hade.
Den nya har lika dåligt tändningslås.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36

Såpass, vet hur det är med nycklarna men kan man bara dra ut några kablar på dem också?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ärctic har väll bara 2 olika nycklar mellan -85 till 04 (?)

Hjulboggie. Du skriver att arctic har haft mycket rackel fram till runt 03/04?

Inte för att säga emot eller försvara, bara nyfiken, vilka modeller är det som haft problem? Vet att framförallt ZR 600 98 samt vissa 99 hade stora stator problem?

Vad är det mer som är vanligt, och på vilka modeller (bra att veta =)

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
finns väll bara 5 olika polaris nycklar ?... min nyckel har då passat i fyra av mina polarisar
6 st har polaris, men jag skrev inte det främst för att man vet inte hur många tjuvar som härjar här på forumet.. Nog för att dem kanske vet om det men det är ju inte säkert.. (om någon moderator tycker det är passande att radera inläggen ang. detta så äre bara å göra det)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ärctic har väll bara 2 olika nycklar mellan -85 till 04 (?)

Hjulboggie. Du skriver att arctic har haft mycket rackel fram till runt 03/04?

Inte för att säga emot eller försvara, bara nyfiken, vilka modeller är det som haft problem? Vet att framförallt ZR 600 98 samt vissa 99 hade stora stator problem?

Vad är det mer som är vanligt, och på vilka modeller (bra att veta =)
Finns det någon äldre AC som har kvar sin primärvariator? Sedan brukar väl elsystemet se ut som fan också, men det kanske mest beror på ägarna (de som köper en äldre AC alltså)...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Vad spelar det för roll hur många olika nycklar det finns när det är så enkelt att bara dra ur strömmatningen från statorn. Förhoppningsvis är det lite svårare på nyare maskiner med insprut. Men det är fortfarande märkligt att inte fler har ett DESS liknande system.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
DESS kanske vore något som försäkringsbolagen skule uppskata till en biligare premie.

Min tanke med frågan var riktad till nyare skotrar 08-typ

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Ang DESS liknande system tycker jag det borde vara något som Snowmobile borde ta upp i skotertesterna! Tex hur lätt är nya rmk att tjuvkoppla? Tror fler skulle bli lite mer uppmärksam om det kom fram hur det egentligen ligger till och sätta lite mer press på tillverkarna. Så att det inte är så enkelt att bara rycka ur en kabel så startar maskinen.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Ang DESS liknande system tycker jag det borde vara något som Snowmobile borde ta upp i skotertesterna! Tex hur lätt är nya rmk att tjuvkoppla? Tror fler skulle bli lite mer uppmärksam om det kom fram hur det egentligen ligger till och sätta lite mer press på tillverkarna. Så att det inte är så enkelt att bara rycka ur en kabel så startar maskinen.
Bra idé, kanske. Borde vara svårt att få till en sådan artikel utan missbedömningar d.v.s få dåligt avlönade brottslingar med idé-torka att tänka "Jaså, då knycker vi första bästa" (grovt exempel). Men det är som du säger att man borde åtgärda deras trötta ögonlock.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Finns ju inte ens nödstoppar (sån man fäster i jackan) i många nya modeller.. Inge kul att rulla=kröka styre=gashäng=träd=:(